خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی:

دولت مسکن سیل‌زدگان مستضعف را بازسازی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۲۲۷

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: دولت و وزارت راه و شهرسازی، برای آن دسته از سیل زدگانی که به لحاظ مالی توان احداث واحدهای مسکونی خود را ندارند، مسکن می‌سازد.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، منصور نویریان، در خصوص بازدیدهای میدانی از مناطق سیل‌زده و روند بازسازی‌ها در آن مناطق به ویژه پلدختر و معمولان در استان لرستان گفت: در موضوع نوع بازسازی، بررسی‌های اولیه در دست انجام است و بازدیدها با این هدف انجام شده تا اولاً تعیین‌تکلیف شود که چه تعداد واحد مسکونی و در چه محدوده‌هایی از شهر عملاً مکان‌یابی‌ها نادرست بوده و از سوی دیگر، میزان خسارات برآورد شود تا بازسازی‌ها با روند خوبی پیش برود.

وی ادامه داد: مهمترین اشتباهی که در بازدیدهای لرستان و در منطقه پلدختر و معمولان مشهود بود، ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها، محدود کردن حریم و بستر رودخانه و نیز عدم لایروبی رودخانه بود. اینها همان اشتباهاتی است که منجر به خسارات فراوانی نیز شد که جبران آنها زمان‌بر و با صرف هزینه فراوانی، همراه است.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، با اعلام اینکه طرح جامع شهرهای پلدختر و معمولان در دست بررسی بوده و در جریان این بررسی‌ها، برخی از اشتباه‌های شهرسازی و ساخت و ساز توسط مدیران محلی صورت گرفته است، اظهار داشت: بررسی‌ها با همکاری معاونت معماری و شهرسازی در دست انجام است تا حد حریم و بستر رودخانه‌ها مشخصاً در طرح جامع، پیاده‌سازی شود.

وی با بیان اینکه واحدهای مسکونی پلدختر و معمولان که در حریم رودخانه‌ها ساخته شده و در سیل ویران شدند، دیگر در مکان قبلی احداث نخواهند شد، گفت: برای احداث واحدهای مسکونی در مناطق سیل زده که در مسیر رودخانه‌ها قرار داشته اند، مکانیابی‌ها انجام می‌گیرد و پس از آن باید زمین مناسبی به آنها تخصیص یابد.

نویریان یادآور شد: در مناطقی که مردم خود توان ساخت و ساز دارند، با تخصیص زمین و ارائه تسهیلات، ساخت و ساز توسط مردم آغاز خواهد شد و در غیر این صورت برای مردمی که از نظر مالی توان احداث واحدهای مسکونی خود را ندارند، دولت و وزارت راه و شهرسازی ورود خواهد کرد که البته همه این موارد، در دست بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در پلدختر در خصوص تأمین زمین به دلیل رانش، جنس زمین و روان آب‌های سطحی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که امیدواریم هرچه سریع‌تر برطرف شود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که نقش نظام مهندسی‌ها در سیل اخیر تا چه میزان برآورد شده و توصیه وی برای نظام‌مهندسی‌ساختمان، چیست؟، گفت: هماهنگی کلی با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی برای آغاز نوسازی‌ها انجام شده و توصیه این است که آن سازمان‌ها با دقتی بیشتری به تسهیل گری در این زمینه اقدام کنند.

وی توضیح داد: در بسیاری از موارد، نظام مهندسی ساختمان ورود پیدا کرده، اما همه این مراحل در دست بررسی قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز