خبرگزاری کار ایران

پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۱۸۵

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: حدود یک میلیون هکتار از زراعت کشور باشدت وضعف متفاوت، دچار آسیب ناشی از سیل شده است.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز افزود: بخشی از این آسیب، آبگرفتگی موقت است و در بخشی، محصول دچار خوابیدگی می شود سپس این عارضه مرتفع می شود در بخشی هم، آبگرفتگی بیشتر است و موجب پوسیدگی محصول می شود و در بخشی هم سیل، زمین یا باغ کشاورز را با خود برده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۵ درصد این اراضی بین ۲۵ تا ۵۵ درصد آسیب دید، ادامه داد: بنابراین حدود ۵۰ درصد زمین ها و محصولات کشاورزی آسیب دیده قابل برگشت است.

کشاورز افزود: حدد ۲۵۰ هزار هکتار از محصولات کشاورزی و حدود ۱۵۰ هزار هکتار باغ بر اثر سیلاب های اخیر از بین رفته است.

وی گفت: در زمینه باغ، استان های خوزستان، مازندران و کرمانشاه و در زمینه زراعت استان های خوزستان، لرستان و گلستان، مازندران، ایلام و کرمانشاه، بیشترین خسارت را دیدند.

کشاورز اضافه کرد: بیش از ۶ هزار واحد مرغداری و حدود ۱۰۰ واحد پرورش ماهی هم دچار خسارت شدند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از مشکلات در حوزه خسارت کشاورزی در مناطق کوهستانی مانند لرستان، ایلام و خوزستان این است که بخشی از مردم از طریق ایستگاه پمپاژ، کشاورزی می کردند و این ایستگاه ها آسیب دیدند که در اسرع وقت بازسازی خواهند شد.

کشاورز: ۵ واحد کشت و صنعت نیشکر خسارت قابل توجه دیدند و حدود ۳ هزار میلیارد تومان از خسارت های اعلام شده به بخش کشاورزی متعلق به این واحدهاست. برای اینکه سیلاب به روستاها و مناطق مسکونی خسارت وارد نکند در برخی موارد، آب به مزارع این واحدها هدایت شده است.

وی با بیان اینکه کشورمان وارد ترسالی نشده است، افزود: میزان متوسط بارندگی کشور تاکنون حدود ۲۶۵ میلی متر است. در سال های ۷۶ و ۷۷ و ۸۵ و ۸۶ هم به طور میانگین حدود ۲۹۰ میلی متر بارندگی داشتیم.

کشاورز با اشاره به اینکه در سال زراعی و آبی گذشته، میانگین بارندگی در کشور ۱۶۷ میلی متر بود، اضافه کرد: اگرچه در خوزستان، گلستان و کرمانشاه آبگرفتگی داریم و خسارت زیادی دیدیم اما برآورد تولید گندم امسال برای کشت های پاییزه ۱۵ و نیم میلیون تن بود اما با توجه به سیلاب های اخیر اکنون برآورد ما تولید حدود ۱۴ و نیم میلیون تن است.

کشاورز ادامه داد: انتظار داریم ۱۲ تا ۱۲ و نیم میلیون تن گندم خریداری شود بنابراین در زمینه تأمین گندم مورد نیاز کشور، مشکلی نداریم.

علی محمد شاعری عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه سیل اخیر ناشی از بارندگی شدید بود، گفت: بارندگی، نعمت است و اگر زیرساخت های پیشگیرانه و مقابله با بارندگی در کشور موجود باشد این باران به تغذیه سفره های آب زیرزمینی و تأمین منابع آبی تبدیل می شود اما اگر زیرساخت ها و محیط زیست و حوزه های آبخیز، حفاظت نشده باشند بارندگی ها به سیلاب های ویرانگر تبدیل می شود که در کشورمان این موضوع اتفاق افتاد و این سیلاب ها نتیجه تخریب محیط زیست و منابع طبیعی کشورمان و تجاوز به عرصه ها و حریم رودخانه هاست.

وی تأکید کرد: این اتفاق باید برای همه ما درس عبرتی باشد تا از این به بعد، هم دولت و هم مردم باید به حفظ محیط زیست و حریم رودخانه ها کمک کنیم.

شاعری گفت: باید مدیریت عالمانه، درست و صحیح هم در حوزه های بالادست آبخیز و هم در حوزه های آبریز انجام شود و حوزه های کشاورزی و منابع طبیعی باید مقاوم سازی شود تا چنین اتفاقاتی تکرار نشود.

وی با اشاره به اینکه سیلاب های اخیر تاکنون حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد، افزود: جمع بندی خسارت ها هنوز ادامه دارد و ممکن است این رقم افزایش یابد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: امسال این تهدید وجود دارد که دلال ها، قاچاقچیان و عوامل سودجو، گندم را پیش خرید کنند و این امنیت غذایی کشور را تهدید می کند.

در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری، علی محمد شاعری با اشاره به اینکه اکنون دلالان در حال پیش خرید گندم با قیمت حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان هستند، افزود: به علت گران شدن دانه مرغ، جو، ذرت و کنجاله سویا، آن ها می خواهند گندم را جایگزین خوراک دام کنند و این در حالی است که امسال دولت گندم را از مردم با قیمت ۱۷۰۰ تومان می خواهد بخرد.

وی تاکید کرد: باید وزیر جهاد کشاورزی در این باره ساز و کاری را بیندیشد.

شاعری گفت: به رغم سیلاب های اخیر، در مجموع، تولید گندم و برنج امسال از پارسال بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم که در موقع برداشت برنج یعنی به مدت ۴ ماه واردات برنج را ممنوع کند، افزود: این وزارتخانه در سال های قبل کم و بیش این کار را انجام داده است.

شاعری ادامه داد: در سال حدود ۳ میلیون تن برنج نیاز مصرفی داریم. حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج را در داخل، تولید می کنیم و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج وارداتی نیاز داریم اما متاسفانه حرص و ولع خاصی برای واردات برنج وجود دارد و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج وارد می شود. این واردات بی رویه در موقع برداشت برنج به تولیدکننده ضربه می زند و وزارت جهاد کشاورزی باید این موضوع را ساماندهی کند و واردات برنج از اول مرداد تا آبان باید ممنوع شود.

وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی با کمک کشاورزان در تولید محصولات موفق بوده است و اکنون حدود ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کنیم اما در بخش تنظیم بازار ناموفق بودیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: تنظیم بازار و تولید محصولات کشاورزی باید به صورت یکپارچه در حوزه کاری وزارت جهاد کشاورزی باشد البته این وزارتخانه باید کارآمدی خود را در تنظیم بازار نشان دهد.

شاعری با بیان اینکه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار باغات مرکبات استان مازندران به علت سیلاب های اخیر خسارت دید، افزود: بیمه به تنهایی کارآیی لازم را برای جبران خسارت ها ندارد و دولت باید صندوق خاصی را برای جبران این خسارت ها تاسیس کند، مجلس ردیف مستقلی را در برنامه ششم توسعه برای این منظور در نظر گرفت اما دولت آن را اجرا نمی کند.

وی گفت: حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت بخش کشاورزی در سال است اما حدود هزار میلیارد آن را بیمه پرداخت می کند ولی حل این موضوع جزو اولویت های سازمان برنامه و بودجه نیست و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه باید پیگیری و مطالبه گری کند تا محصولات کشاورزی ایران در مقابل رخدادهای طبیعی بیمه شوند و مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل خود را در این زمینه اعلام می کند.

شاعری با اشاره به اینکه پارسال ۱۳ میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به بخش کشاورزی و پزشکی اختصاص داده شد، گفت: اگر بر واردات کالاهای اساسی با قیمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان نظارت می شد اکنون قیمت مرغ و گوشت قرمز نباید این گونه می شد و امسال وزرای صنعت و کشاورزی باید نظارت لازم را داشته باشند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی هم با بیان اینکه باید برای خرید گندم از مردم تدابیر ویژه ای را بیندیشیم، تاکید کرد: دولت گندم را از مردم می خرد و پول آن را به موقع و نقدی پرداخت می کند.

وی افزود: تولید جو هم بیش از ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت بنابراین دامداران نگران تامین جو نباشند.

کشاورز افزود: برآورد من این است در حدود ۶ تا ۷ میلیون تن از اراضی دیم و حدود ۸ و نیم میلیون تن هم از اراضی آبی، گندم تولید خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در خوزستان هم تولید گندم افزایش خواهد یافت گرچه حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن معادل ۲ هزار میلیارد تومان اراضی گندم خسارت دید.

کشاورز گفت: از ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارات بخش کشاورزی از سیلاب های اخیر، ۳ هزار میلیارد تومان مربوط به ۵ واحد نیشکر، حدود ۲ هزار میلیارد تومان مربوط به محصولات گندم و جو، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به کلزا، حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان مربوط به مرغداری ها است، حدود ۳۰ هزار دام را سیل برد اما به دامداری ها خسارت جدی وارد نشده است و حدود ۱۵۰ هزار هکتار باغ خسارت دید اما میزان خسارات آن کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بوده است و بقیه خسارات مربوط به شیلات، زیرساخت های کشاورزی، کانال های آبیاری و تاسیسات آبیاری تحت فشار بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه کشت برنج در مازندران برخی از نشاء اراضی خسارت دید که با تامین بذر ، قابل جبران است بنابراین در زمینه برنج، خسارات چندانی ندیدیم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود ۳ سال است که وزارت جهاد کشاورزی سعی می کند واردات برنج به تولید برنج داخل خسارت وارد نکند. در بازار دخالت می کنیم و به صورت خرید توافقی وارد بازار می شویم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۵ هزار هکتار مزارع نیشکر بر اثر سیلاب به زیر آب رفت، افزود: برای جبران خسارات تولید شکر، حدود ۸۰۰ هزار تن ثبت سفارش واردات شکر انجام شده است.

کشاورز اضافه کرد: امسال سال فراوانی میوه است.

وی درباره آفت ملخ در مزارع جنوب هم گفت: این ملخ بومی ما نیست و ملخ مهاجر از آفریقاست و بر اساس قوانین، سرکوب و مدیریت آن با دولت است.

کشاورز ادامه داد: این ملخ در ۶ استان جنوبی کشور مشاهده شد و آن را مدیریت کردیم. تاکنون ۳۵ هزار هکتار از هوا و زمین با این آفت مبارزه شده است.

وی درباره تامین مرغ و گوشت هم گفت: عموم مرغداران اکنون قیمت مصوب را رعایت می کنند اما اینکه در کشتارگاه و پس از آن چه اتفاقی می افتد باید بر عرضه و نظارت آن، فکر اساسی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز