خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر مدیریت بحران وزارت نیرو:

خوزستان با مدیریت لحظه‌ای رصد می‌شود، نگران نباشیم / شبکه آب پلدختر محله به محله وصل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۴۱۹

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو گفت: زمان خروج از شرایط اضطراری در خوزستان را به طور دقیق نمی‌توان اعلام کرد چون هر بار سامانه جدید وارد می‌شود و باید مدیریت سدها را حفظ کرد تا برای سیلاب های بعدی آماده باشند.

میثم جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، آخرین وضعیت سدها و آب و برق استان‌های خراسان‌های شمالی و رضوی ، خوزستان و لرستان را تشریح کرد.

دریچه‌های سرریز سدهای خراسان شمالی باز شده است

وی درباره وضعیت ذخایر سدهای خراسان شمالی گفت:  در خراسان شمالی 2 سد شیرین دره و بیدبال هر کدام به ترتیب 55 میلیون متر مکعب و 39 میلیون متر مکعب حجم دارند که با وجود بارندگی‌هایی که صورت گرفته در حال حاضر وضعیت خوبی دارند و دریچه‌های سرریز باز شده و آب تخلیه می‌شود. 

دو سوم سد دوستی همچنان خالی است

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو درباره سدهای خراسان رضوی نیز تصریح کرد: در این استان سد دوستی با ظرفیت یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب را داریم که تا این لحظه تنها 400 میلیون متر مکعب از ظرفیت سد پُر شده و دو سوم سد همچنان خالی است.

سدهای خراسان‌های شمالی و رضوی پایدارند

وی با تاکید بر اینکه شرایط تمام سدهای دو استان خراسان رضوی و شمالی پایدار است و مشکلی نداریم، درباره اخباری مبنی بر طغیان رودخانه‌های این استان‌ها بیان کرد: محدوده شیرین دره طغیان رودها را داریم، زمانی که بارندگی شدید است این موضوع طبیعی است، با این وجود باعث قطع خدمات رسانی ما در حوزه آب و برق نشده است.

وضعیت تامین آب و برق لرستان

جعفرزاده در ادامه درباره وضعیت آب و برق استان لرستان خاطرنشان کرد: از 800 روستای بدون آب استان فقط 29 روستا مشکل آب دارند و در 771 روستا مشکل برطرف شده است. در حوزه برق از 670 روستا  86 روستا همچنان بدون برق هستند و 594 روستا برقدار شده‌اند.

وی با بیان اینکه شبکه برق لرستان به لحاظ شهری پایدار است، افزود: به جز مواردی که به لحاظ ایمنی اجازه برقدار کردن نمی‌دهند، اوضاع نرمال است و ظرف روزهای آینده شرایط بهتر خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اینکه از لحاظ تامین شرب در هیچ یک از استان‌های سیل زده از جمله گلستان، مازندارن، خوزستان، لرستان و... مشکلی نداریم، درباره تامین آب شرب لرستان گفت: تعداد 33 تانکر و دستگاه‌های آب بسته‌بندی که روزانه 40 هزار آب بسته بندی تولید می‌کنند آب شرب را به مناطق آسیب دیده تزریق می‌کنند.

شبکه آب پلدختر محله به محله وصل می‌شود

وی درباره برخی اخبار مبنی بر اینکه پلدختر هنوز آبرسانی صورت نمی‌گیرد، توضیح داد: از لحظه اول که خطوط انتقال بازسازی می‌شود، شبکه به صورت مرحله به مرحله پایدار می‌شود یعنی ابتدا شبکه‌های اصلی سپس شبکه‌های فرعی پایدار می‌شود و علت آن هم این است که دقیقا نمی‌دانیم در چه نقاطی شکستگی داریم و باید ابتدا رفع عیب کنیم. فقط در منطقه غربی پلدختر فرایند آب دار کردن محله به محله زمانبر است چون هر محله باید نرمال شود تا به محله بعدی برسیم.

سدهای خوزستان نرمال هستند؛ جای نگرانی نیست

جعفرزاده به وضعیت آب و برق استان خوزستان هم اشاره کرد و گفت: در خوزستان تمامی خروجی و ورودی سدها تحت کنترل است، وزیر در این استان حضور دارد و  مستقیما مدیریت می‌کند. تلاش می‌شود با توجه به شرایطی که وجود دارد کمترین آسیب را به لحاظ رهاسازی آب در پایین دست داشته باشیم.

وی با بیان اینکه انسجام خوبی در خوزستان بین دستگاه‌های اجرایی و نظامی وجود دارد تا کمترین آسیب پذیری را داشته باشیم، تاکید کرد: با توجه به شرایط خاصی که خوزستان دارد، با مدیریت لحظه‌ای رصد می‌شود و ورودی و خروجی سدها با حساسیت و دقت بالا کنترل می‌شود.

وضعیت قطعی آب و برق خوزستان

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو یادآور شد: در خوزستان برق 90 روستا را به دستور ستاد مدیریت بحران قطع کردیم چون آبگرفتگی داشته و ایمن نبودند. در 118 روستا هم قطعی آب داریم که از این تعداد 80 روستا خالی از سکنه است روستاهایی هم که تخلیه نشده‌اند با تانکر و آب بسته بندی تامین آب شرب صورت می‌گیرد.

زمان عادی شدن شرایط خوزستان

وی درباره زمان خروج خوزستان از شرایط اضطرار گفت: زمان خروج از این شرایط را به طور دقیق نمی‌توان اعلام کرد چون هر بار سامانه جدید وارد می‌شود و باید مدیریت سدها را حفظ کرد تا برای سیلاب های بعدی آماده باشند، از یک ماه گذشته تاکنون شرایط اضطراری خوزستان ادامه دارد تا حالت پایداری در ورودی داشته باشیم، فعلا ورودی آب بالا است، البته تمصمیاتی اتخاذ شده که برای مدت کوتاهی خروجی سدها کاهش یاید تا شرایط پایین دست بهتر شود اما در هر حال متناسب با ورودی، خروجی سدها تنظیم می‌شود تا برای سیلاب آینده مخازن سدها آماده باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز