خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

کمیته‌های استانی پرتقال و سیب را تا 20 درصد زیر قیمت خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۵۲۵

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سهمیه امسال عرضه میوه شب عید درمقایسه با سال قبل برای هر استان 33/6 درصد افزایش یافته است.

حسین شیرزاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: 22/6 درصد نیز تعداد مکان های توزیع میوه تنظیم بازار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یک درصد مداخله بازاری در بخش میوه داشته‌ایم، گفت: امسال اختیار عرضه میوه را به کمیته‌های استانی واگذار کرده‌ایم و قیمت پرتقال تا 20 درصد و قیمت سیب 10 تا 20 درصد زیر قیمت خرده‌فروشی ها عرضه می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای نخستین بار در استان یزد مردم با استفاده از اپلیکیشن می‌توانند میوه تنظیم بازار سفارش دهند و در منزل تحویل بگیرند.

شیرزاد گفت: با توجه به اینکه سرانه مصرف سیب کشور 24 کیلوگرم است و امسال سه میلیون و 770 هزار تن سیب در کشور تولید شد کمبود سیب وجود ندارد و نیازی به واردات نیست.

وی افزود: اتحادیه‌های تعاونی مباشر ما 4/5 میلیون عضو و سابقه 57 ساله در تهیه و توزیع میوه دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش خصوصی باید از شرکت‌های بزرگی تشکیل شده باشد که بتوانند به موقع وارد بازار شوند و به دولت کمک کنند گفت: امسال به اتحادیه‌های روستایی نقش بیشتری برای تامین میوه شب عید داده شد.

شیرزاد افزود: 30 هزار تن سیب و 40 هزار تن پرتقال از کشاورزان خریداری شد.

وی گفت: از باغداران شمال پرتقال تامسون سه هزار و 100 تا چهار هزار تومان، والنسیا جنوب از چهار هزار و 200 تا 5 هزار و 100 تومان و سیب از 6 هزار و 100 تومان تا 8 هزار تومان برای ذخیره سازی میوه تنظیم بازار شب عید خریداری شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در دو روز گذشته قیمت میانگین تنظیم بازار سیب 7 هزار و 375 تومان ، پرتقال شمال سه هزار و 600 تومان و پرتقال والنسیا جنوب چهار هزار و 785 تومان توزیع شده است.

شیرزاد گفت : هزار و 500 مرکز عرضه میوه شب عید در سراسر کشور آماده شده که از این تعداد 43 درصد را صنوف و 57 درصد غرفه‌ها را میادین تره بار آماده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بر توزیع میوه شب عید نظارت می شود افزود: سامانه ای نیز امسال برای نظارت کامل بر توزیع میوه شب عید ایجاد شده که مشخصات مراحل و اشخاص توزیع کننده میوه در آن وجود دارد.

اسدلله کارگر رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی نیز در این برنامه گفت: قیمت میوه در میدان مرکزی و هفتگی و بر اساس فاکتور خرید تعیین می شود.

وی افزود: قمیت‌ها بین هزار تا هزار و 500 تومان افزایش یافته است اما ملاک ما برای تعیین قیمت فاکتور خرید است.

کارگر گفت: اکنون در عمده فروشی‌ها پرتقال شمال 5 هزار ، جنوب 7 هزار و سیب 8 هزار تومان فروخته می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی افزود: اگر خلافی در توزیع میوه اتفاق می‌افتد پیش از رسیدن آن به میادین میوه و تره بار است زیرا میوه‌ای که از میدان خارج می‌شود ساماندهی شده و بر اساس فاکتور است.

صدرالدین نیاورانی نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نیز در این برنامه گفت: سال گذشته به دلیل سرما زدگی و تگرگ کمبود میوه در کشور به وجود آمد البته برخی میوه‌ها مانند گیلاس تاثیری در این بازار نداشت اما کمبود و ضرورت تامین سیب، پرتقال و نارنگی به وزارت جهاد اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه امسال روش توزیع میوه شب عید بهبود یافته است افزود: به دلیل کمبود میوه بعد از عید با مشکل روبرو هستیم.

نیاورانی با بیان اینکه بخش خصوصی در تنظیم بازار میوه دیده نمی‌شود، گفت: به عنوان نمونه از زنجیره سیب و اتحادیه و تشکل‌های ملی برای تامین این محصول استفاده نشده است.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: دولت برای تنظیم میوه شب عید از بخش خصولتی به جای خصوصی استفاده می کند.

وی گفت: اگر بودجه به موقع در اختیار تعاونی‌های روستایی قرار بگیرد بخش خصوصی به موقع از باغداران محصولاتشان را خریداری می‌کند.

نیاورانی افزود: اینکه دولت سیب و پرتقال را بیش از قیمت باغدار از اشخاص خریداری کرده است پولی نیست که به صورت سود به کشاورز باز گردد.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: تیر امسال به وزارت جهاد نامه نوشتیم که کمبود سیب داریم و دولت آن زمان باید از کشاورزان سیب را خریداری می کرد.

وی افزود: امسال کمبود سیب داشتیم زیرا بخشی از سیب تولیدی کشور برای کنسانتره و آبگیری استفاده می‌شود.

نیاورانی از دولت خواست: سبد میوه شب عید مردم را گسترده‌تر ببیند و بر کالاهای دیگر مانند موز نیز نظارت داشته باشد.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز در این برنامه گفت: پنج هزار و 500 پرونده در سال 97 مربوط به میوه در این سازمان تشکیل شده که 840 پرونده مربوط به قاچاق است.

وی افزود: دلالی بر اساس قانون تجارت به رسمیت شناخته شده است اما در کشور ما که رتبه هشتم تولید میوه و پنجم تولید سبزی و صیفی را در دنیا دارد وضع توزیع میوه نامطلوب است.

رایگانی گفت: واسطه ها بدون عوارض و مالیات بیشترین سود را در چرخه تولید و توزیع میوه به خود اختصاص می دهند در حالی که اتحادیه ها و صنوف این بخش مرجع نظارت بر توزیع میوه هستند.

سعید خطی عضو هیات مدیره تعاونی سورتینگ داران مازندران نیز در این برنامه گفت: باید در قیمت تمام شده میوه‌ها هزینه حمل و نقل ، انبارداری و ... را نیز محاسبه کرد.

وی افزود: تولید پرتقال در مازندران امسال 10 تا 15 درصد کاهش یافت اما این رقم تاثیر چندانی بر بازار ندارد.

خطی با بیان اینکه هزینه‌های امسال ما سه برابر شده است، گفت: با افزایش هزینه ها برای باغداران قیمت‌های خرید از آنها چندان تغییر نکرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز