خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

تولید گاز به زودی به هزار میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید/ برنامه‌هایمان را لو نمی‌دهیم و بدون سروصدا کارمان را انجام می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۳۸۸

زنگنه با اعلام این که به زودی به تولید هزار میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی خواهیم رسید گفت: تحریم ها مانعی برای ادامه کارهایمان نیست ما بدون سروصدا اهداف خود را پیش می بریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح فازهای 13 و 22 و 23 و 24 اظهار داشت: در سال 76 اولین قرارداد توسعه پارس جنوبی بسته شد و تا مرداد سال 84 فازهای یک تا 5 به بهره برداری رسید. از سال 84 تا 92 پنج فاز نیمه تمام به انجام رسید در سال 93 فاز 12 معادل سه فاز آخر 94 فازهای 15 و 16 و در سال 96 شش فاز متعارف و امروز 4 فاز دیگر به افتتاح می‌رسد.

وی افزود: مجموعا 15 فاز پالایشگاهی به بهره برداری رسیده و فاز 14 در سال 99 به بهره برداری می‌رسد نیمه سال آینده سه فاز دریا 22 و 23 و 24 و 13 و 14 به بهره برداری می‌رسد و با اتمام این فازها تولید ما به 750 میلیون متر مکعب از پارس جنوبی رسید.

زنگنه در مقایسه روند توسعه و تولید در فاصله سال‌های 91 تا 97 گفت: در سال 91 ، 622 میلیون متر مکعب تولید داشتیم که امسال این رقم به 841 میلیون متر مکعب رسیده و در سال 98 به 880 میلیون متر مکعب و در سال 99 به 950 میلیون متر مکعب خواهد رسید و به این ترتیب تولید ما به زودی روزانه به هزار میلیون متر مکعب می رسد.

وزیر نفت همچنین گفت: افزایش تولید گاز باعث کاهش سهم سوخت مایع نیروگاه‌ها شده است به طوری که از 43 درصد به زیر ده درصد در استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها رسیده‌ایم که اگر ادامه می‌یافت گوگرد موجود در هوا منجر به آلودگی می شد.

وی همچنین بیان کرد: امسال گاز صنایع کم نشد و هیچ افت فشاری گزارش نشده است ضمن اینکه در زمینه ارسال گاز به نیروگاه ها ، صنایع و پتروشیمی و صادرات رکورد زده ایم.

زنگنه گفت: گازرسانی در کل جمعیت روستایی 79 درصد است و در اواسط 98 از 95درصد در کل عبور خواهیم کرد.

وی همچنین به کاهش گازهای فلر اشاره کرد و گفت: از نظر زیست محیطی در حال حاضر میزان فلرها در پالایشگاه‌های یک تا پنج کاهش یافته است.

وی در ادامه بیان کرد: ما به برکت برجام توانستیم کالاها و تجهیزاتی را که نیاز داشتیم وارد کنیم و ایستگاههای جداسازی سولفور راه اندازی می‌شود و به این ترتیب بخش اصلی آلودگی رفع می شود.

وی اظهار داشت: پارس جنوبی نباید تنها در گاز دیده شود بلکه 3 هزار کیلومتر به خطوط انتقال گاز افزوده شده و شبکه پایداری برای کشور ایجاد شده است همچنین به اتکای پارس جنوبی مجموعه صنایع پایین دست مثل پتروشیمی و پالایشگاهها را اجرا کرده ایم.

وی با اشاره به روند توسعه پتروشیمی‌ها در فاصله سالهای 92 تا 97 گفت: تاکنون 15 طرح با 5.6 میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده و تا پایان 99  هجده طرح دیگر نیز به بهره برداری خواهد رسید که تحول عظیمی در صنعت پتروشمی است که بدون سروصدا ایجاد شده است.

*پایان توسعه 18 طرح پتروشیمی تا آخر 99/ تحول عظیم در پتروشیمی بدون سروصدا

وی ادامه داد: میزان تولید محصول نهایی پتروشیمی در سال 92 27 میلیون تن بوده که اکنون به 31 میلیون تن رسیده و با اجرای 18 طرح یاد شده به 52 میلیون تن خواهد رسید یعنی دو برابر می شود.

همچنین ظرفیت تولید از 56 میلیون تن در سال 92 به 64 میلیون تن در سال 96 رسیده و تا 1400 به 94 میلیون تن خواهد رسید.

*افزایش ظرفیت پتروشیمی به 94 میلیون تن در افق 1400

وی درباره ارزش محصولات پتروشیمی در فاصله 92 تا 1400 نیز گفت: در سال 92 هجده میلیارد دلار ارزش محصولات پتروشیمی بوده که در سال 96 به 25 میلیارد دلار و تا 1400 به 36 میلیارد دلار می رسد.

وی با بیان اینکه تحول دیگر فازهای جدید پارس جنوبی تحول در خوراک اتان پتروشیمی‌ها است، گفت: از دیگر صنایع پایین دستی پارس جنوبی ستاره خلیج فارس بوده است. ظرفیت تولید بنزین کشور در سال 92 52 میلیون لیتر بود که در سال 97 به 101 میلیون لیتر رسید و قرار است به 105 میلیون لیتر برسد. در سال 91 هیچ بنزین یورویی در کشور تولید نمی شد اما در سال 97 ما به تولید 76 میلیون لیتر بنزین یورو می رسیم.

وی با اشاره به افزایش 12 درصدی تولید نفت گاز بیان کرد: در سال 91 ،  94 میلیون لیتر تولید نفت گاز داشتیم که این رقم در سال 97 به 105 میلیون لیتر رسیده است.

وی تاکید کرد: آنچه انجام شده نماد اقتصاد مقاومتی بوده است ما از زمان نفس کشیدن برجام توانستیم استفاده کنیم اما در حال حاضر بخشی از مشکلات زیست محیطی به دلیل تحریم ها است.

زنگنه همچنین با اعلام این که پایانه جاسک تا قبل از 99 فعال خواهد شد گفت: برای اولین بار نفت ایران از طریق موکران صادر خواهد شد.

وی یادآور شد: قبل از پایان دولت فلرها نیز خاموش خواهند شد.

وی با اشاره به افزایش تولید پنج برابری در غرب کارون از سال 92 تا 97گفت: ما طی این مدت از 70 هزار بشکه تولید نفت خام در غرب کارون به 355 هزار بشکه رسیده ایم .

زنگنه خاطرنشان کرد: نفت خام خط مقدم جنگ با دشمن است نمی‌توانیم برنامه‌هایمان را افشا کنیم ممکن است عامل فشاری به من و همکارانم باشد، اما مانعی نیست که کارهایمان را ادامه ندهیم ما بدون سروصدا کارهایمان را انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه سال آینده سه فاز پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید گفت: به این ترتیب پارس جنوبی با 27 فاز دریایی و 25 پالایشگاه به کار خود ادامه خواهد داد تا نماد سرافرازی ملی در شرایط سخت باشد . عسلویه نمونه کوچکی از ایران ایده آل است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز