خبرگزاری کار ایران

مانور رقابتی و پرسود اپراتورهای موبایل روی دیوارکوتاه صنعت ICT

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۸۹۲

در حالی که سناریوی اپراتورهای موبایل مدتی است برای حمایت از صنعت ICT با تغییراتی مواجه شده اما دست بر قضا مسئولان اجرایی، بیش از توجه به سایر بازیگران این صنعت به فکر ارزان تمام شدن تعرفه خدمات برای مردم هستند.

به گزارش ایلنا، سال‌ها است شاهد جنگ تعرفه‌ای بین اپراتورهای ثابت و سیار بر سر ارائه سرویس اینترنت به مشترکان هستیم و این رقابت پر افت و خیز هر روز رنگ و رویی جدید به خود می‌گیرد.

اپراتورهای ثابت از سطح گسترده خدمات‌ده یشرکت‌های ارائه‌‌‌دهنده خدمات موبایل به ستوه آمده و از عدم توانایی و بنیه ناکافی‌شان برای رقابت با این غول‌های بازار، سالیان به نسبت طولانی است که ناله‌ها سر داده‌اند.

از سویی دیگر، اپراتورهای تلفن همراه هم ماهیت کاری خود را مستقل از سایربازیگران عرصه خدمات‌دهنده اینترنت فرض می‌کنند و با تأکید بر پلت‌فرم موبایل، تا یک سال گذشته بدون توجه به عرصه ثابت به خدمات‌دهی مشغول بودند.

اما تأکیدحاکمیت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر ایجاد فضای رقابتی عادلانه و جلوگیری از اتلاف منابع سرمایه‌گذاری کشور، باعث شد تا رفته رفته اپراتورهای سیار خود را بافرهنگ رقابت‌پذیری عادلانه وفق دهند و فضایی را در راستای فعالیت‌های خود ترسیم کنندکه امکان تنفس برای بخش ثابت نیز فراهم باشد.

از این رو در آخرین سری تصمیمات بازاریابی، بزرگترین بازیگران عرصه ارتباطات همراه کشور به سمت تعدیل تعرفه‌های حوزه اینترنت موبایل رفتند تا بانیم نگاهی به بیزینس شرکت‌های ثابت، بخشی از هزینه‌های سنگین سیستمی خود را نیز که حاصل تحریم‌ها بود جبران کنند.

ماحص لاین اقدام مشترک، افزایش تعداد مشترکان اینترنت پهن‌ باند ثابت در فصل پاییز سال جاری بود؛ به گونه‌ای که عداد مشترکان این بخش با رشد ۳.۵ درصدی به نسبت تابستان سال جاری، به بیش از ۱۰ میلیون و ۳۹۳ هزار مشترک رسید.

اپراتورهای سیار به دنبال تصمیم راهبردی که در راستای منفعت صنعت ارتباطات أتخاذ کردند، در همین بازه زمانی (سه ماهه پاییز) با کاهش تعداد مشترکان مواجه شدند.

تعداد مشترکان اینترنت پهن باند سیار در سه ماهه سوم سال جاری با کاهش حدودی ۹ درصد به بیش از ۵۵ میلیون و ۷۹۴ هزار مشترک رسید.

آمار رسمی منتهی به آذر ماه سال جاری نشان می‌دهد که مجموع ضریب نفوذ اینترنت پهن باند در کشور ۸۰.۶۳ درصد است که ۱۲.۶۶ درصد آن متعلق به اینترنت پهن باند ثابت و ۶۷.۹۷ درصد نیز به پهن باند سیار تعلق دارد.

با وجود اینکه سناریوی اپراتورهای سیار، بازی با تعرفه‌های اینترنت در قالب بسته‌ها و حذف برخی بسته‌ها بود تا به این شکل صنعت خدمات حوزه ثابت رونق بگیرد، اما در دو تجربه یکسان، حاکمیت حوزه ارتباطات (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) مانع این کار شد و به دنبال اعتراض برخی مشترکان تلفن همراه مبنی بر حذف این بسته‌ها، به اپراتورهای سیار دستور داده شد تا بسته‌های قبلی‌شان را در شبکه بارگذاری کنند.

این اقدامات دستوری که قطعا در تعارض مستقیم با سناریوی حمایتی اپراتورهای سیار است، بالتبع صنعت ICT را تحت تأثیر قرار خواهد داد و امید بازیگران حوزه ثابت را که مدتی است به آینده صنعت‌شان امیدوار شده‌اند، به ناامیدی مجدد خواهند کشاند.

قطعا اپراتورهای سیار با ارائه تعرفه‌های اینترنتی ارزان و به صرفه اقتصادی، از جذب مشترکان بخش ثابت سود خواهند برد و ترافیک شبکه‌شان رشد خواهد کرد اما آنکه متضرر خواهد بود بخش دیگر صنعت عریض و طویل ارتباطات است.

با این حال، اپراتورهای موبایل با وجود آنکه مقید به تبعیت از دستورات حاکمیت ارتباطات در بخش «بسته‌های تعریفی اینترنت» نیستند و قانون، فرآیندی را بر این بخش حاکم ندانسته اما همواره در برابر درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تبعیت کرده‌اند و تن به خواسته مسئولان اجرایی این حوزه داده‌اند؛ البته هر بار نیز این کار را نیز پای احترام و حفظ شأن مسئولان گذاشته‌اند.

امید می‌رود مسئولان اجرایی این حوزه با در نظر گرفتن جایگاه راهبردی اپراتورهای سیار در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیم نگاهی نیز به دیگر فعالان این صنعت داشته باشند تا در پی مانورهای رقابتی اپراتورهای سیار، از گردونه رقابت خارج نشده یا حداقل به انزوای تجاری کشیده نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز