خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری اعضای هیات رئیسه انجمن سازندگان قطعات خودرو مطرح شد:

آغاز تولید آزمایشی پژو 301 از سال آینده/ از ورود نهادهای نظامی استقبال می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۸۲۱

بیگلو اظهار داشت: ما از ورود هر فرد و نهاد اعم از نظامی و غیرنظامی که توانایی ساخت قطعات را داشته باشد استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری اعضای هیات رئیسه انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو مازیار بیگلو دبیر این انجمن در خصوص ورود نهادهای نظامی به صنعت خودرو گفت: ما از ورود هر فرد و نهاد اعم از نظامی و غیرنظامی که توانایی ساخت قطعات را داشته باشد استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: حرف ما این است که کسی باید وارد این صنعت شود که توانایی تولید، خلاقیت و نوآوری را داشته باشد اما نکته این است که ما به لحاظ سخت‌افزاری و تجهیزات مشکلی نداریم که این نهادها بخواهند با ساخت آنها به این صنعت و فعالان آن کمک کنند بلکه ضعف ما در حوزه نرم‌افزاری است که اتفاقا در این حوزه ارتش و سپاه با ساخت موشک و رادارهای پیشرفته نشان دادند که توانایی خوبی دارند فلذا ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: مذاکرات ابتدایی با این نهادها آغاز شده و به محض جمع‌بندی و نحوه تعامل خبر آن منتشر خواهد شد.

در ادامه این نشست حسین نجاری با اشاره به تولید آزمایشی پژو 301 گفت: حدود 60 درصد از قراردادها برای تولید این خودرو منعقد شده است و تمام آنها داخلی است. با وجود این شرایط ما پیش‌بینی می‌کنیم که از ابتدای سال آینده تولید آزمایشی پژو 301 آغاز شود.

نجاری افزود: شرکت پژو باید بابت ترک ایران خسارت بدهد. از محل قرارداد سه‌جانبه ای که میان ساپکو، ایکاپ و قطعه‌سازان منعقد شد این شرکت باید نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کند که مسئولیت آن برعهده ایران خودرو است.

نجاری در خصوص میزان خودروهای ناقص در کارخانه ایران خودرو گفت: به‌تعداد 10 روز کاری خودروی ناقص از محصولات پرتیراژ و کم‌تیراژ در کارخانه قرار دارد که در صدد رفع نواقص آنها هستیم.

معصوم نجفیان نیز در این نشست خبری اظهار کرد: تمام تولیدات سال 97 خود را که باید تحویل مشتری بدهیم، در تلاش برای تکمیل خودروها و عرضه آنها به بازار هستیم و در مرحله بعدی، در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل خودروهای سال 98 هستیم.

این عضو هیأت مدیره سایپا با اعلام اینکه در حال حاضر 20 تا 25 هزار خودروی ناقص از محصولات پراید و تیبا در کارخانه قرار دارد، تصریح کرد: تمام قطعه‌سازان استاد دور زدن تحریم شده‌اند و باید بسترها را برای آنها فراهم کرد که اگر واردات بدون انتقال ارز آزاد شود، می‌توان کار را با سرعت بیشتری پیش برد.

مازیار بیگلو به‌عنوان دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز با اشاره به پرداختی که به‌تازگی از سوی خودروسازان به قطعه‌سازان انجام شده است، گفت: بروز دو اتفاق به‌صورت همزمان در صنعت خودرو و قطعه‌سازی سبب شد تا اوضاع قطعه‌سازان بهتر و تولید نیز بیشتر شود؛ به‌خصوص اینکه از قبل نیز اعلام کرده بودیم که اگر مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود، خواهیم توانست که ظرف مدت 6 تا 8 هفته، تولید خودرو را ریکاوری کنیم.

وی افزود: دلیل اصلی این اتفاق، قطعاتی بود که در گمرک وجود داشت و قطعه‌سازان پولی برای ترخیص نداشتند، به‌خصوص اینکه گمرک نیز از آنها بابت ترخیص این قطعات، مابه‌التفاوت درخواست کرده است، این درحالی است که در نیمه دوم امسال 2500 میلیارد تومان افزایش قیمت قطعات به قطعه‌سازان تحمیل شده است.

*2هزار میلیارد تومان فقط برای تولید 2هزار دستگاه در روز کفایت می‌کند

به‌گفته بیگلو، تمام ارزیابی‌هایی که انجام شده حکایت از آن دارد که بانک مرکزی برای تخصیص هر دلار یا یورو، شرایطی را فراهم می‌کند که ارز ارائه‌شده قابل پیگیری باشد، در حالی که بانک مرکزی نیز فهرستی را از دریافت کنندگان ارز به قوه قضائیه ارائه داده تا تک تک افراد پاسخگو باشند، بنابراین حتی یک یورو هم امکان این را ندارد که خارج از روال قانونی بتواند ارز 4200تومانی بگیرد، این در حالی است که تمام قطعه‌سازان باید مابه‌التفاوت ارز خود را هم پرداخت نمایند.

وی اظهارداشت: اطلاعات مالی هیچ شرکت قطعه‌سازی نباید انتشار عمومی شود تا در اختیار رقبا قرار گیرد، این در حالی است که در 5 لایه نظارتی تلاش شده تا بر دریافت کنندگان تسهیلات بانکی که به‌تازگی به قطعه‌سازان داده شده است، نظارت صورت گیرد، اما به هر حال بخشی از شرکتها، ممکن بود مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای داشته باشند که از این فهرست جامانده‌اند، اما 700 قطعه‌ساز از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

بیگلو، با بیان اینکه هر 2هزار میلیارد تومان برای تولید 2هزار دستگاه در روز کفایت می‌کند، گفت: قطعه‌سازان تمام تلاش خود را برای حفظ تولید کرده و در ماههای آینده نیز تلاش خود را برای حفظ تولید خواهند داشت.

 دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خواستار رفع ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای قطعه‌سازان به‌منظور دور زدن تحریم‌ها و تأمین نیاز داخلی تولیدکنندگان شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز