خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایلنا:

6 استان با آفت ملخ مهاجم درگیر هستند/ پاکسازی استان‌های درگیر با ملخ تا پایان فروردین ادامه دارد/ مبارزه با پوره ملخ از اواخر اسفند آغاز می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۷۵۳

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از اواخر اسفند که درجه دمای مناطق تغییر می‌کند مبارزه با پوره شروع می‌شود و تا اواخر فروردین ادامه خواهد داشت تا بتوانیم مانع تبدیل این ملخ‌های کوچک به فرم بالدار شویم.

سعید معین نمینی مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درخصوص کنترل ملخ مهاجم به کشور اظهار کرد: از تاریخ 9 بهمن ماه سال جاری حمله ملخ از سمت شبه جزیره عربستان شروع شده و به بندر نخیلو در استان هرمزگان و حوالی پارسیان وارد شده است.

وی در رابطه با استان‌های درگیر با حمله ملخ خاطرنشان کرد: استان‌های درگیر در این زمینه خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جیرفت در بخش جنوبی کرمان، دشت جازموریان و منطق مشترک بین استان کرمان و سیستان و بلوچستان، مناطق کنرک و زرآباد هستند.

معین در ادامه افزود: در منطقه مُهر در استان فارس بالغ بر 68 هکتار مبارزه با ملخ باردار انجام شده است. در لار و لامه و مناطق دیگر هم ملخ مشاهده شده اما به دلیل تراکم کم مبارزه انجام نشده است.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: در مناطق مختلف خوزستان، خرمشهر، آبادان، ماهشهر، هندی‌جان و رامهرمز به ترتیب اولویت و تراکم ملخ، مبارزه انجام شده است. در سایر مناطق خوزستان مانند دشت عباس و حوالی اهواز ملخ در تراکم بسیار کم دیده شده است.

وی افزود: در استان بوشهر، در منطقه مرزی با خوزستان، پارسیان، عسلویه و منطقه مرزی این استان با هرمزگان ملخ مشاهده شده است. در این استان هم بخش‌هایی که تراکم رو به بالا بوده مبارزه با ملخ انجام شده است. در استان هرمزگان هم در مناطقی که ریزش ملخ وجود داشته مبارزه صورت گرفته است.

معین تاکید کرد: تا این لحظه هیچگونه خسارتی به محصولات زراعی و باغی وارد نشده است و تا کنون حدود 11 هزار و 500 هکتار مبارزه انجام شده که میزان آن در استان‌های مختلف متفاوت است اما 60 درصد از مبارزه ما در استان هرمزگان بوده است.

وی افزود: هرمزگان از سوی قطر، امارات متحده عربی، عمان و شبه جزیره عربستان مورد هجوم ملخ قرار گرفته است و بیشترین میزان ملخ در این استان بوده است.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به تجهیزات فراهم شده برای دفع این آفت عنوان کرد: امکانات لازم ارسال شده، سم و سمپاش‌های ویژه به استان‌های درگیر با ملخ اعزام شده و نامه‌نگاری‌های لازم هم از طرف وزیر جهاد کشاورزی به سازمان‌های استانی و استانداری‌ها ارسال شده تا در این زمینه به بخش‌ها کمک کنند.

وی در رابطه با امحای تخم ملخ‌های پرنده گفت: ملخ‌های وارد شده در ایران تخم‌ریزی می‌کنند و ما قصد داریم تا حد امکان مانع تخم‌ریزی شویم اما به هرحال بخشی از این ملخ‌ها تخم‌ریزی خواهند کرد بنابراین هدف بعدی ما مبارزه با پوره(ملخ تازه متولد شده) است که بسیار وسیع‌تر از مبارزه فعلی باید انجام شود.

معین تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که حدود 150 هزار تا 200 هزار هکتار مبارزه با پوره را در مناطق نامبرده شده خواهیم داشت و از اواخر اسفند که درجه دمای مناطق تغییر می‌کند این مبارزه شروع می‌شود و تا اواخر فروردین ادامه خواهد داشت تا بتوانیم مانع تبدیل این ملخ‌های کوچک به فرم بالدار شویم. فرم بالدار این ملخ بین 200تا 400 کیلومتر پرواز می‌کند و به راحتی در مناطق جابه‌جا می‌شود و گسترش می‌یابد.

وی افزود: از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور درخواست کمک کردیم و هماهنگی‌های لازم در حال انجام است اما هنوز اعتبار لازم برای مبارزه با آنچه در پیش است تخصیص نیافته است. قول‌هایی برای کمک داده شده و امیدواریم تا آخر سال این کار انجام شود تا بتوانیم امکاناتمان را گسترش دهیم و با سمپاش‌های ویژه و هواپیما سطوح درگیر را از ملخ پاکسازی کنیم.

وی گفت: در حال حاضر هم حدود 2هزار هکتار از اراضی درگیر، توسط هواپیماها سمپاشی شده و مابقی آن سمپاشی زمینی بوده است اما برای مرحله دوم مبارزه که با پوره مواجه هستیم باید سطح امکانات افزایش یابد.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در رابطه با نحوه انجام عملیات مبارزه با ملخ گفت: تیم‌های عملیاتی در دو دسته مشغول به کار هستند که گروه اول ردیابی این آفت‌ها را برعهده دارند و با ثبت از طریق GPS به تیم مبارزه اطلاعات را می‌دهند و تیم مبارزه برای پاکسازی ارسال می‌شود. این عملیات تعطیلات ندارند و در ایام عید نوروز هم به کار خود ادامه خواهند داد. امیدواریم با کمک‌های دولت و وزارت کشور مشکلی در کشور نداشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز