خبرگزاری کار ایران

یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا:

استعفای ظریف باعث ایجاد صف فروش در بورس شد/ بازار سرمایه همیشه بدبینانه‌ترین سناریو را در نظر می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۵۴۶

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در مجموع علت افت 2 هزار واحدی شاخص کل در روز گذشته خبر استعفای آقای ظریف بود. ظریف و تیم ایشان در وزارت خارجه، در سال‌های گذشته خط مشی سیاست خارجی کشور را تغییر دادند و به سوی تعامل بردند. وقتی ایشان استعفا می‌دهد، بورس این پیام را دریافت می‌کند که با تغییر وی، بنا بر این است که این رویکرد تعاملی در سیاست خارجی تغییر کند.

نوید قدوسی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس ایلنا، با اشاره به استعفای وزیر امور خارجه و افت 2 هزار واحدی شاخص کل بورس در روز گذشته گفت: افت و خیز بخشی از روند طبیعی بازار است اما کسی برای روز گذشته، انتظار نداشت که بازار منفی باشد. تحت تاثیر خبر استعفای آقای ظریف، فشار فروش بالایی ایجاد شد و صف فروش شکل گرفت.

قدوسی افزود: این صف فروش صرفا به دلیل خبر استعفای وزیر خارجه ایجاد شد و من هیچ عامل دیگری را مشاهده نمی‌کنم که باعث تشکیل صف فروش شده باشد. البته صبح دیروز، حقوقی‌ها حمایت خوبی از بازار کردند و اگر حمایت حقوقی‌ها نبود ممکن بود صف فروش، گسترده‌تر شده و وضعیت بازار بدتر شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار داشت: در مجموع علت افت 2 هزار واحدی شاخص کل در روز گذشته خبر استعفای آقای ظریف بود. ظریف و تیم ایشان در وزارت خارجه، در سال‌های گذشته خط مشی سیاست خارجی کشور را تغییر دادند و به سوی تعامل بردند. وقتی ایشان استعفا می‌دهد، بورس این پیام را دریافت می‌کند که با تغییر وی، بنا بر این است که این رویکرد تعاملی در سیاست خارجی تغییر کند.

وی گفت: بازار سرمایه محافظه‌کار است و همواره بدبینانه‌ترین سناریو را در نظر می‌گیرد. الان چند سناریو مطرح است. یکی این که اصلا  استعفای آقای ظریف پذیرفته نمی‌شود و وی به کار خود باز می‌گردد که در این صورت بازار مثبت خواهد شد. یکی دیگر این که در صورت پذیرش استعفا، فرد جایگزین، خط مشی ظریف را ادامه می‌دهد. سناریوی سوم نیز این است که با تغییر ظریف، رویکرد و خط مشی تعاملی در سیاست خارجی، تغییر می‌کند و رویکرد دیگری، مبتنی بر تهاجم، آغاز می‌شود که این برای فعالان بورس یک سناریوی بدبینانه است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: بازار بورس به دلیل ماهیت محتاط و محافظه‌کاری که دارد، وقتی یک خبری مثل خبر استعفای وزیر خارجه، با این شدت و به صورت شبانه منتشر می‌شود، به سراغ سناریوی بدبینانه می‌رود. این که در عمل کدام سناریو رخ می‌دهد مشخص نیست اما بازار سرمایه، سناریوی بدبینانه را به عنوان فرض نخست خود، در نظر می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز