خبرگزاری کار ایران

رئیس فدراسیون صادرات انرژی بیان کرد:

تا قیمت‌ها آزاد نشود ریشه فساد خشکانده نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۲۳۳

پارسا گفت: ما سال گذشته 10 هزار مگاوات کمبود برق داشتیم که به طور حتم امسال این عدد بیشتر می‌شود چون بیشتر نیروگاه‌ها را به شبه‌دولتی‌ها واگذار کردند در حالی که مطالبات همین نیروگاه‌ها تا سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان بود که معلوم نیست دولت با این وضعیت درآمدی از کجا می‌خواهد آن را پرداخت کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد پارسا، رئیس فدارسیون صادرات انرژی در نشست خبری خود با اشاره به قیمت‌های حامل‌های انرژی گفت: تا قیمت‌ها آزادسازی نشود ریشه فساد خشکانده نخواهد شد. ما اکنون شاهد هستیم که میلیاردها دلار بنزین و گازوئیل از کشور خارج می‌شود و چون جدیدا تبدیل دلار به ریال سخت شده به جای آن پارچه و لباس‌های برند تحویل می‌گیرند.

وی ادامه داد: ما بارها به دولت گفتیم که شما سالیانه 4 برابر بودجه کل کشور یارانه می‌دهید یعنی رقمی معادل 1.6 تریلیارد تومان آن هم با نرخ نیمایی. در حالی که از این یارانه به یک کارگر کارخانه یک میلیون تومان هم نمی‌رسد این کارگر نهایتا یک خانه 60 متری دارد نه ماشینی دارد که یارانه بنزین بگیرد نه استخر دارد که یارانه آب بگیرد و نه بنای هزار متری دارد که یارانه گاز را بگیرد اما کسی که خانه چندصد متری و سه ماشین در پارکینگ دارد ماهیانه 200 میلیون یارانه می‌گیرد ما این مدل یارانه دادن را عوامفریبی می‌دانیم.

پارسا عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد:  دولت شعار می‌دهد که می‌خواهیم خصوصی سازی کنیم سوال اینجاست بخش خصوصی چگونه می‌خواهد با این قیمت‌های غیرواقعی در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری کنند. پس آقایان بهتر است شعار ندهند.

وی در خصوص پیشنهاد فدراسیون به دولت برای راه‌اندازی کارت انرژی گفت: ما به دولت پیشنهاد دادیم که به هر خانوار کارت انرژی تخصیص دهد با وضعیت موجود بیشتر خانواده‌ها مازاد انرژی خواهند داشت که می‌توانند آن را به قیمت واقعی در بورس بفروشند. مجلس طرح هر ایرانی یک لیتر را برای بنزین پیشنهاد داد اما این کار فایده‌ ندارد بلکه باید در تمام حوزه‌های انرژی این امر صورت بگیرد.

وی با انتقاد از سیاست‌گذاری‌ها گفت: دردسرهای اصلی ما از مجلس هفتم کم ثبات شروع شد که جلوی رشد قیمت حامل‌های انرژی را گرفت. آقایان چون می‌خواستند دوره بعد هم رای بیاورند این تصمیم را گرفتند من مستقیم به آقایان توکلی و خوش‌چهره گفتم که شما به اقتصاد انرژی خیانت کردید که در تلویزیون گفتید قیمت بنزین 300 تومان است.

پارسا ادامه داد: ما سال گذشته 10 هزار مگاوات کمبود برق داشتیم که به طور حتم امسال این عدد بیشتر می‌شود چون بیشتر نیروگاه‌ها را به شبه‌دولتی‌ها واگذار کردند در حالی که مطالبات همین نیروگاه‌ها تا سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان بود که معلوم نیست دولت با این وضعیت درآمدی از کجا می‌خواهد آن را پرداخت کند.

وی ادامه داد: با این وضعیت دیگر کسی در نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کند آن هم در حالی که ما هاب انرژی منطقه هستیم و حتی اتحادیه اروپا حاضر شد پنج هزار مگاوات از ما از طریق گرجستان و اوکراین برق بخرد.

رئیس فدراسیون صادرات انرژی با اشاره به میدان‌های مشترک ایران، قطر و عراق گفت: ما فقط در یک مدت کوتاه توانستیم در پارس جنوبی برداشت خود را بیشتر از قطر کنیم اما آقای زنگنه تفکر یک وجهی دارد ما به او پیشنهاد دادیم که به جای صادرات گاز بخش خصوصی در این میادین وارد شود و گاز را تبدیل به برق کند و با ارزش افزوده بسیار صادر کنند اما گفتند چون ما گاز را به قیمت خوبی به ترکیه فروختیم پس صرفه به صادرات گاز است متاسفانه این یک واقعیت است که ما تفکر اقتصادی درست نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز