خبرگزاری کار ایران

سرپرست سازمان امور مالیاتی:

تحقق 83.5 درصد درآمدهای مالیاتی در 11ماهه امسال/ روزنه‌های فرار مالیاتی کوچک‌تر شده است

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۱۲۷

سرپرست سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در یازده ماهه امسال حدود 86 هزار میلیارد تومان وصول و به حساب خزانه واریز شده است، خاطرنشان کرد: سالانه حداکثر 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد قاسم پناهی سرپرست سازمان امور مالیاتی در حاشیه دوازدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی در جمع خبرنگاران درباره سهم مالیات در بودجه 98 اظهار داشت: طبق قانون برنامه ششم توسعه باید سالانه 25.5 درصد مالیات رشد داشته باشد. امسال رقم مالیات 113 هزار میلیارد تومان بود و همه دست‌اندرکاران نظام تلاش می‌کنند آنچه در بودجه پیش‌بینی شده محقق شود.

وی افزود: در یازده ماهه امسال حدود 86 هزار میلیارد تومان وصول و به حساب خزانه واریز شده است. یعنی 83.5 درصد تحقق داشته‌ایم.

پناهی با بیان اینکه با توجه به اهمیت مالیات برای تامین بودجه امیدواریم در اسفندماه تحقق صورت بگیرد درباره فعالیت‌‌های مخرب و مالیات بر آنها گفت: در قانون بودجه امسال بحث مالیات سبز از جمله عوارض آلایندگی، مالیات بر سیگار با نرخ بالا مطرح است.

سرپرست سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی برای تکوین جایگاه اطلاعات مالیاتی رو به پیشرفت است و روز به روز داده‌ها قوی‌تر شده و روزنه‌های فرار کاهش می‌یابد. با استفاده از داده‌ها در تراکنش‌های بانکی و داده‌های اطلاعاتی بین فعالان اقتصادی توانستیم به داده و اطلاعات خوبی دسترسی پیدا کنیم و اخیراً برای خیلی از آنها برگ مطالبه کشیده‌ایم.

وی یادآور شد: عملاً به سمتی می‌رویم که روز به روز با قوی‌تر کردن پایگاه‌های داده‌های مالیاتی روزنه‌های مالیاتی را نیز کوچکتر کرده و مالیات بیشتری می‌گیریم البته در این خصوص دستگاه‌های دیگر هم باید به ما کمک کنند و اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند چرا که هر قدر پایگاه اطلاعاتی قوی‌تر شود فرار کاهش می‌یابد.

پناهی همچنین گفت: به موجب ماده 16 و 17 رفع موانع تولید بانک‌ها تکلیفی دارند که اگر رعایت نکنند مالیات تعیین شده از جمله واگذاری دارایی‌های مازادشان انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی نیز به موجب قانون تکلیف دارد علی‌الحسابی که مقرر شده پرداخت کند و ما پیگیر وصول هستیم.

پناهی درباره مالیات بر خانه‌های خالی تصریح کرد: به موجب تبصره 169 قانون سامانه‌ای برای املاک و اسکان در نظر گرفته شده که تکلیف آن به عهده وزارت راه و شهرسازی است. پس از اینکه این سامانه املاک مسکونی خالی را شناسایی کند مابه موجب قانون نسبت به اخذ مالیات اقدام می‌کنیم.

پناهی با بیان اینکه با قوی شدن پایگاه اطلاعات میزان فرار مالیاتی رو به نزول است، افزود: سالانه حداکثر 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

وی درباره برنامه برخورد با فرار مالیاتی اظهار داشت: اطلاعات از مبادی مختلف که قانونگذار به ما اجازه داده گرفته و شناسایی می‌شود سپس برگ مطالبه صادر می‌شود.

وی درباره اینکه مجلس معافیت‌های مالیاتی سال‌های قبل را از جمله آستان قدس و نهادهای انقلابی را ملغی اعلام کرده توضیح داد: به موجب قانون فعلی مالیات تمام نهادها و فعالیت‌های اقتصادی همچون آستان قدس رضوی به حساب خزانه واریز می‌شود و اینکه خزانه به چه شکل در مورد آن تصمیم می‌گیرد ما دخیل نیستیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر به جز تعداد معدودی از ارگان‌های نظامی مابقی شرکت‌ها از جمله نهادها و بنیادها مالیات خود را پرداخت می‌کنند.

پناهی درباره طرح مالیات بر سرمایه در مجلس نیز بیان کرد: ما از این طرح حمایت می‌کنیم. بررسی کارشناسی خواهیم داشت و جزو اولویت‌های ماست که به آن می‌پردازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز