خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

سرمایه‌گذاری 240 میلیون یورویی در بندر چابهار در طول یک سال/ افزایش 50 درصدی تخلیه و بارگیری در بندر شهید بهشتی

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۰۵۵

معاون وزیر راه و شهرسازی با اینکه در طول یک سال موفق شدیم قراردادهای سرمایه‌گذاری به ارزش 240 میلیون یور و در بندر شهید بهشتی چابهار به امضا برسانیم، گفت: با تحولات اخیر در بندر چابهار میزان تخلیه و بارگیری در این بندر در یک سال گذشته 50 درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش بین‌المللی توسعه چابهار که با حضور 115 مقام داخلی و خارجی و جمعی از سرمایه‌گذاران امروز در حال برگزاری است با بیان اینکه سال گذشته توسط رئیس جمهوری بهره‌برداری از فاز اول بندر شهید بهشتی را شاهد بودیم، گفت: طرح توسعه‌ای ظرفیت بندر شهید بهشتی را از دو میلیون تن به 8.5 میلیون تن افزایش داد.

وی ادامه داد: به دنبال این اقدام تاریخی شاهد تحولات مهم  مثبت در این بندر بودیم به طوری که شش دستگاه مکنده غلات به ارزش 17.5 میلیون یورو وارد این بندر شد.

راستاد افزود: در یک سال گذشته قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر حدود 240 میلیون یورو منعقد شد که این سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تاسیسات رونمایی، مخازن و انبارهای نگهداری انواع کالا، سیلوی غلات و پایانه مکانیزه مواد معدنی بوده است.

وی گفت: در این مدت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار بالغ بر 50 درصد افزایش پیدا کرد که این میزان افزایش فعالیت بالاترین و بهترین عملکرد در بین بنادر کشور است.

وی با بیان اینکه خط کانتینری هندوستان، چابهار و بندرعباس اخیرا راه‌اندازی شده و دو کشتی در این مسیر تردد داشته است، اظهار داشت: واردات و کاپوتاژ کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار شروع شده است و بهره برداری موقت از ترمینال یک بندر چابهار توسط شرکت هندی از دو ماه پیش شروع کرد.

راستاد با اشاره به الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار منطقه آزاد گفت:‌ پس از تصویب در شورای عالی مناطق آزاد و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی این موضوع به زودی در صحن مطرح و انشاالله به نتیجه می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در هفته جاری با حضور اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شاهد صادرات اولین محموله از افغانستان به مخزن هندوستان از طریق چابهار بودیم که این تحولات مهم و مثبت در چابهار منجر به اعتماد صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی به چابهار بوده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه چابهار را دروازه ملل نامیده‌ایم، گفت: کشورهای ساحلی اقیانوس هند، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز می‌توانند جمهوری اسلامی ایران و بندر چابهار را به عنوان گذرگاه تجارت خارجی خود بدانند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بالاترین و بهترین مشوق‌های تعرفه‌ای را برای بندر چابهار تعیین کرده‌ایم، گفت: این مشوق‌ها شامل خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا خواهد بود و همایش روز چابهار فرصتی است که تجار و بازرگانان، صاحبان صنایع و فعالان حمل و نقل با ظرفیت‌های قابلیت‌های چابهار از نزدیک آشنا شوند و مذاکرات مستقیم را با مسئولان آغاز کنند.

راستاد با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در نظر دارد به زودی عملیات اجرای توسعه دسترسی جاده‌ای بندر ازدروازه بندر تا کمربندی چابهار را به صورت بزرگراهی شروع کند، گفت: احداث زیرساخت‌ها و تجهیزات ریلی بندر جزو اولویت‌های سازمان بوده است تا با اتصال ریلی زاهدان به چابهار بخشی از کالای ورودی و خروجی بندر از طریق راه‌آهن حمل شود.

وی افزود: از پیشنهادهای بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار در قالب قراردادهای BOT ، بلندمدت استقبال می‌کنیم گفت: با تجربیات حاصل از انعقاد صدها قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آمادگی داریم تا در حداقل زمان و با بهترین مزایا زمینه حضور سرمایه‌گذارا ن را در این بندر فراهم کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه پس کرانه‌های بندر چابهار نقش کلیدی در رونق این بندر دارند گفت: ما از مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال شهر چابهار غافل نیستیم و قطعاً منافع حاصل از ایجاد اشتغال، ارزش افزوده، رونق اقتصادی حاصل از فعالیت‌های این بندر به بندرنشینان تعلق می‌گیرد.

وی تاکید کرد: بومی‌گزینی در بندر چابهار یکی از اولویت‌های مهم ما است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز