خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت در گفت‌وگو با ایلنا:

برای صیانت از ثروت ملی باید در صادرات برخی کالاها محدودیت ایجاد شود/ به تناسب صادرات، ارز وارد کشور نشده است

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۸۸۵

معاون وزیر صمت گفت: تفاوت ارز نیمایی با بازار آزاد اکنون به گونه‌ای است که به ازای 1 میلیون دلار 4 میلیارد تومان سود باد آورده به دست می‌آید، ما به دنبال محدودیت نیستیم بلکه دنبال شفافیت هستیم اینها ثروت و منابع دولت یا حاکمیت نیست بلکه متعلق به همه مردم است.

محمد رضا مودودی معاون وزیر صمت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص عدم بازگشت ارز از سوی صادرکنندگان به کشور گفت: در حال حاضر مهمترین چالش تجارت کشور بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور است.

وی ادامه داد: با گذشت 11 ماه از سال و افزایش قابل توجه صادرات نسبت به سال قبل اما آنچنان ارزی به کشور برنگشته است و هنوز با نقطه استاندارد و عرف فاصله داریم.

مودودی تصریح کرد: منابع ارزی متعلق به همه مردم است ما از ابتدای سال نزدیک به 37 میلیارد دلار واردات داشتیم که ارز عمده آنها مستقیم توسط دولت تامین شده که بیشترین حجم مربوط به واردات کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه بوده که پس از تولید صادر شده است آیا این انتظار زیادی است که همین ارز دوباره به کشور و به سامانه نیما برگردد؟ تفاوت ارز نیمایی با بازار آزاد اکنون به گونه‌ای است که به ازای 1 میلیون دلار 4 میلیارد تومان سود باد آورده به دست می‌آید، ما به دنبال محدودیت نیستیم بلکه دنبال شفافیت هستیم اینها ثروت و منابع دولت یا حاکمیت نیست بلکه متعلق به همه مردم است.

وی افزود: حالا اگر ارزی را به کالاهای اساسی بدهیم و بعد جلوی صادرات آن را بگیریم بر خلاف جریان عقلانی عمل کرده‌ایم؟ برخی کالاها مثل روغن ارز4200 تومانی می‌گیرند و ما امسال بیش از هر سال دیگری واردات این کالا را داشتیم در صورتی که این محصول در سایر محصولات مانند شیرینی و شکلات استفاده می‌شود. برای صیانت از ثروت ملی در صادرات برخی کالاها محدودیت ایجاد شود ضمن آنکه نباید فراموش کنیم که شرایط امروز ما عادی نیست و به سبب تحریم ها باید تنظیم بازار داخل را جدی بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز