خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع کارآفرینان مطرح کرد:

موشک نقطه‌زن تولید می‌کنیم ولی نرخ ارز و تورم را نمی‌توانیم کنترل کنیم/ سال 98 سال سختی برای تولیدکنندگان است

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۱۱۱

رئیس مجمع کارآفرینان ایران گفت: در کشوری که موشک نقطه‌زن تولید می‌شود و پیشرفت‌های بزرگ علمی و فنی دارد بحران ارزی به وجود می‌آید و نمی‌توانیم نقدینگی را کنترل کنیم و همین عامل باعث تورم افسار گسیخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری رئیس مجمع کارآفرینان ایران که به مناسبت روز ملی کارآفرینی برگزار شد، محمدرضا دیانی رئیس این مجمع با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: مشکلات در عین پیچیدگی راه حل ساده‌ای دارد و متاسفانه کماکان به آنها توجهی نمی‌شود به طور مثال هیچ فعالیت اثرگذاری در راستای کم اثر کردن تحریم‌ها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در مذاکرات دیپلماتیک بخش‌هایی که بتواند التیام‌بخش آ‌ثار تحریم‌ها باشد وجود نداشت این امر نیازمند یک رویکرد تخصصی ویژه است که فقط کار مقامات دیپلماتیک و وزارت خارجه نیست بلکه نیاز به تخصص، خلاقیت و نوآوری دارند که در 30 سال گذشته ما آن را نداشته‌ایم و اکنون باید تجربه کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور نیازمند نگاه متفاوت به بخش خصوصی و کارآفرینان با عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی هستیم ما فعلا در عرصه شعار قرار داریم در حالی که در عرصه عمل جنجال‌های زیادی علیه کارآفرینی است.

وی با اشاره به اینکه سال 98 سال سختی برای دولت، مردم و نظام خواهد بود گفت: درگیری ما با دشمن در حوزه تحریم‌ها بسیار نزدیک و تن به تن است و این امر می‌طلبد که دولت و حاکمیت رویکرد جدیدی را در مواجهه با کارآفرینان اتخاذ کند.

وی با اشاره به گرانی گوشت گفت: گرانی برخی از کالاهای اساسی این تجربه را به ما نشان داد که باید پیش از بحران به فکر پیشگیری بود البته نباید از دولت هم یک طرفه توقع داشت هر چند ما انتقادات جدی داریم اما به جای صحبت‌های مایوس کننده باید راهکار داشت.

وی با اشاره به بودجه سال 98 گفت: مهمترین مشکل اقتصادی کشور نقدینگی است که دو بخش دارد اول بدهی دولت به بانک‌ها است که آمار نشان می‌دهد از سال 87 تا 97 با شیب تندی افزایش داشته و متاسفانه در بودجه سال 98 هم هیچ اقدامی در جهت تسویه بدهی‌ها صورت نگرفته این در حالی است که رقم بدهی دولت به بانک‌ها 1800 میلیارد تومان است و بخش دیگر بدهی موسسات و بانک‌های تجاری غیردولتی به بانک مرکزی که کماکان روند افزایشی دارد به 80 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس مجمع کارآفرینان تصریح کرد: در حالی که نقدینگی بانک‌ها چند برابر شده اما متاسفانه می‌بینیم که این نقدینگی صرف ساخت ملک و ساخت و ساز مال‌ها و املاک تجاری می‌شود اگر این مال‌های بزرگ ساخته نشوند هیچ اتفاقی در مملکت نمی‌افتد اما اگر کارخانه و واحد تولیدی ساخته نشود بیکاری و سایر مشکلات اجتماعی به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه رشد ضریب نقدینگی 7.24 است گفت: این بلای بزرگی است که به جان اقتصاد ما افتاده اما بلای بزرگتر این است که منابع به سمت تولید، صنعت و کارآفرینی نمی‌رود و همین باعث تورم می‌شود.

وی افزود: در کشوری که موشک نقطه‌زن تولید می‌شود و پیشرفت‌های بزرگ علمی و فنی دارد و دیوان محاسبات وجود دارد بحران ارزی به وجود می‌آید و نمی‌توانیم نقدینگی را کنترل کنیم و همین عامل باعث تورم افسار گسیخته می‌شود.

وی افزود: مهار تورم صرفا از طریق تولید و رونق صادرات است و الان تولیدکنندگان دچار چرخه تورم و رکود هستند چرا که با نوسانات ارزی برای تامین مواد اولیه دچار مشکل شده‌اند و کماکان مشکل سرمایه در گردش آنها حل نشده از سوی دیگر با کم شدن توان خرید مردم تولید آنها بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: عدم افزایش سرمایه بانک‌های تخصصی همچون صنعت و معدن، کشاورزی، پست بانک، باعث شده که این بانک‌ها نتوانند به حوزه‌های تخصصی خود تسهیلات بدهند و متاسفانه در بودجه 98 نیز هیچ پیش بینی برای افزایش سرمایه آنها دیده نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز