خبرگزاری کار ایران

بازرگان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

نابودی صادرات خرد با نپیوستن به FATF/ نباید با عدم الحاق، مهر تایید به سخنان نامشروعی که درباره ایران زده می‌شود،‌ بزنیم

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۹۷۲

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران گفت: عدم عضویت در گروه ویژه اقدام مالی، علاوه بر مشکلاتی که برای کشور ایجاد می کند؛ باعث نابودی شرکت‌هایی است که مبادلات کوچک دارند. واقعیت این است که در شرایط کنونی تا حدودی مبادلات بانکی بین ایران و دیگر کشورها، توسط بانک‌های کوچک انجام می شود.

مهرداد بازرگان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص عواقب نپیوستن ایران به FATF گفت: موضوع مبارزه با پولشویی در چند دهه اخیر اهمیت بسیار زیادی یافته است و  بیشتر کشورهای دنیا خود را ملزم به رعایت قوانین آن می‌دانند، معنای آن به صورت خلاصه این است که نقل و انتقال پول باید از طریق رابطه‌ای شفاف انجام شود.

وی ادامه داد: استفاده از این سیستم شفاف در ایران علاوه بر مزایای اقتصادی، به نفع سیاست خارجی کشور است زیرا ادعای برخی از غربی ها که می‌گویند ایران در پشت پرده، اقداماتی انجام می‌دهد را رد می‌کند و با پیوستن کشورمان بهFATF وارد عرصه جدیدی از اعتمادسازی در عرصه جهانی می‌شویم. FATF  یک کنوانسیون بین المللی است که ایران نیز باید در آن حضور داشته باشد زیرا وارد یک سیستم سالم جهانی می‌شویم و این سیستمی است که در حال حاضر بیشتر کشورهای دنیا عضو آن شده‌اند و ما هم می‌توانیم به عضویت آن درآییم و البته اگر مشکلی پیش بیاید برای آن برنامه داریم.

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران افزود: علاوه بر مزایای بین المللی در خارج کشور، مزیت مهم دیگر عضویت در گروه ویژه اقدام مالی این است که اگر در خارج از کشور ارتباط‌های بانکی سالم داشته باشیم می‌توانیم تضمین کنیم که قواعد شفاف سازی در نقل و انتقال پول توسط ایران رعایت می‌شود. در عین حال در کنار آن شک و تردیدهایی وجود دارد که به واسطه تحریم سیستم بانکی است و آن هم این است که اگر FATF را بپذیریم، نقل و انتقال پول چگونه اتفاق می‌افتد.

وی افزود: عده‌ای نگران هستند که در سیستم تحریم کنونی، حضور ایران در FATF برای اعمال تحریم‌های بیشتر موثر باشد؛ اما به اعتقاد بنده این طور نیست و ما در عین این که عضو این سازمان هستیم ، در برخی موارد کار خودمان را انجام می‌دهیم زیرا مبادلاتمان با پول سیاه انجام نمی‌شود؛ بنابراین نباید نگرانی داشته باشیم. سیستم‌های کنترل مسیر پول بیشتر به دنبال ردیابی پول‌هایی است که در زمینه قاچاق مواد مخدر و تروریسم هستند تا جلوی اقدام باندهای مافیایی گرفته شود.

وی ادامه داد: FATF به این که صادرات و واردات در کشور چگونه انجام می‌شود و پول آن از چه طریقی مبادله می‌شود کاری ندارد. البته در حال حاضر هم نظارت کافی و سالمی بر مبادلات پولی در کشور وجود دارد و به نوعی یکی از خواسته‌های FATF در ایران پیاده می‌شود. 

بازرگان در تشریح عواقب نپیوستن ایران به FATF گفت: عدم عضویت در گروه ویژه اقدام مالی، علاوه بر مشکلاتی که برای کشور ایجاد می‌کند؛ باعث نابودی شرکت‌هایی است که مبادلات کوچک دارند. واقعیت این است که در شرایط کنونی تا حدودی مبادلات بانکی بین ایران و دیگر کشورها توسط بانک‌های کوچک انجام می‌شود اما مساله این است که بانک‌های کوچک در مبادلات بزرگ وارد می‌شوند اما حاضر نیستند مبادلات کوچک را پوشش دهند، برای مثال یک بانک کوچک با وجود تمام ریسک‌ها حاضر است که دلار پتروشیمی را جابه‌جا کند چرا که حجم مبادله بالاست و همین بانک کوچک این ریسک را می‌پذیرد اما بانک‌های بین المللی و بزرگ حاضر نیستند برای مبادلات کوچک و صادر کنندگان خرد ریسک کنند و زیرا حضور در این معاملات برایشان نفع قابل توجهی ندارد. بنابراین درحال حاضر معاملات خرد در کشور با مشکل مواجه است.

وی افزود: این درحالی است که به طورکلی صادرات خرد تاثیر زیادی در میزان صادرات کشور دارد بنابراین نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم. عضویت در FATF بستر را برای صادرات خرد فراهم می‌کند و این درحالی است که صادرکنندگان خرد آنقدری توانایی مالی ندارند که سرمایه خود را در این مبادلات از دست بدهند  و بتوانند دوباره شروع کنند ولی با عضویت ایران در FATF پول از کانال درست و بدون خطر به حساب صادرکننده برمی‌گردد.

بازرگان در پایان گفت: خلاصه کلام اینکه عدم عضویت ایران در FATF باعث می‌شود به سخنان نامشروعی که درباره ایران زده می‌شود و تردیدهایی که ایجاد کرده است، مهر تایید بزنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز