خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرار تسلیحاتی و نفتی نباید افشا شوند/ احتمال تخفیف به مشتریان نفتی دور از ذهن نیست

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۹۳۶

یک کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: وقتی دستگاه‌های نظارتی هوشمندانه همه چیز را رصد می‌کنند چه سودی دارد از جنبه بین الملل اسرار تسلیحاتی و نفتی خود را افشا کنیم؟

علی اصغر زرگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره انتقادات به وزارت نفت مبنی بر شفاف نبودن معاملات اظهار داشت: زمانی که بعد از برجام فروش نفت به پیک خود رسید و موفقیت حاصل شد کسی نمی‌خواست بداند چگونه این اتفاق افتاد، اکنون که نه به خاطر کم‌کاری داخلی بلکه به دلیل فشارهایی که از خارج به ما تحمیل می‌شود، در مضیقه قرار گرفته‌ایم برخی نیز از داخل مشکلات را دو چندان کرده و سنگ اندازی می‌کنند.

وی افزود: فروش نفت تحت هر شرایطی حتی زمان غیرتحریم حساس است اما در فضایی که تمام معاملات و نحوه فروش و مشتریان رصد می‌شوند اوضاع متفاوت و سخت‌تر است طبیعی است که نباید بهانه‌ای شود که بگوییم معاملات نفت شفاف نیست. 

این کارشناس اقتصاد سیاسی تصریح کرد: پاسخ همه سوالات مبنی بر اینکه آیا تحریم بر نفت موثر بوده؟ یا  به چه کسانی نفت می‌فروشیم را می‌دانیم، همچنین می‌دانیم برخی کشورها معاف از تحریم شده و امکان خرید از ما را دارند اما اینکه چه میزان و چگونه نفت می‌فروشیم و برای دور زدن تحریم‌ها چه راهکارهایی داریم، قطعا باید محرمانه بماند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است تخفیف‌هایی برای مشتریان قائل شویم و قیمت‌ها طبق روال شرایط عادی نباشد که این مساله دور از ذهن نیست اما در هر حال کمیته و مراجعی وجود دارند که بر تمامی مراحل فروش نفت نظارت داشته و کنترل می‌کنند.

زرگر تاکید کرد: ما که نباید در این شرایط خودمان دو دستی همه اطلاعات و هر آنچه را انجام می‌دهیم در اختیار دیگران قرار دهیم کما اینکه در مورد سایر مسائل و از جمله دفاعی و مباحث موشکی هم که مونیتور می‌شویم دستمان را رو نمی‌کنیم.

 وی با بیان اینکه در موضوعات اقتصادی احتیاط و شفاف سازی باید تا جایی باشد که از فساد و سوء استفاده جلوگیری کند، یادآور شد: وقتی دستگاه‌های نظارتی هوشمندانه همه چیز را رصد می‌کنند چه سودی دارد از جنبه بین‌الملل اسرار تسلیحاتی و نفتی خود را افشا کنیم، زمانی بزرگنمایی و تبلیغات یک نوع بازدارندگی است یعنی می‌گوییم تحریم‌ها را دور می‌زنیم، مشکلی نداریم و از نظر دفاعی قادر به مقابله با هر مشکلی هستیم اما نباید به صورت جزئیات اسرار خود را فاش کنیم.

این کارشناس اقتصاد سیاسی بیان کرد: شرایط امروز بهانه‌ای شده برای برخی محافل، و افراد پیوسته این قضیه را دامن بزنند که باید شفاف سازی شود اما باید توجیه باشند نیازی نیست به تفصیل شفاف سازی صورت گیرد قطعا باید دستگاه‌های نظارتی نظارت کنند اما آنچه نباید فاش شود باید محرمانه بماند. اینکه عده‌ای این موضوع را مطرح کنند که اطلاعات درز پیدا کند قطعا بازتابی منفی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز