خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی:

برنامه‌ای برای افزایش قیمت کود نداریم/ 26 پرونده قضایی برای نحوه توزیع کودهای تقلبی

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۹۷۱

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به این نکته که اقدامات موثری برای جلویگری از عرضه کودهای تقلبی انجام شده خاطرنشان کرد: هر جایی که محصول خوبی وجود داشته باشد تقلب هم اتفاق می‌افتد ما حتی فروش اینترنتی تقلبی داشتیم در سال جاری 26 پرونده قضایی تشکیل شده و شاهد آن بودیم که کودهای تقلبی را در کیسه‌های شرکت خدمات حمایتی تولید و عرضه کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمید رسولی مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در نشست خبری امروز دوشنبه 15 بهمن اظهار کرد: در سال گذشته افزایش بارندگی مواجه بودیم که باعث شد میزان مصرف و تقاضا برای نهاده‌های کشاورزی بخصوص کودهای کشاورزی افزایش پیدا کنند البته با چالش‌های مهمی هم در این بخش مواجه بودیم که تحریم‌ها هم به آن اضافه شد و به عنوان یک عامل بازدارنده بر توزیع کود تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: بحث تحریم باعث گران شدن مواد اولیه و کمیاب شدن آن شد که بخشی از تولیدات داخلی را تحت الشعاع قرار داد البته ما تنش حمل و نقل را هم در پاییز سال جاری داشتیم که رساندن کود به کشاورزان را با مشکل مواجه کرد.

رسولی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از چالش‌های ما با شرکت پتروشیمی در زمینه قیمت فروش کود اوره بود که خوشبختانه در حال حاضر وضعیت مطلوبی در بازار نهاده‌ها وجود دارد.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به این نکته که اقدامات موثری برای جلویگری از عرضه کودهای تقلبی انجام شده خاطرنشان کرد: هر جایی که محصول خوبی وجود داشته باشد تقلب هم اتفاق می‌افتد ما حتی فروش اینترنتی تقلبی داشتیم در سال جاری 26 پرونده قضایی تشکیل شده و شاهد آن بودیم که کودهای تقلبی را در کیسه‌های شرکت خدمات حمایتی تولید و عرضه کردند. البته با هماهنگی‌های خوبی که با سازمان تعزیرات حکومتی داشتیم در نقاط مختلف با موارد تقلب برخوردهای مناسبی صورت گرفت.

رسولی با بیان اینکه وضعیت قیمت در بازارهای کود کشاورزی مطلوب است عنوان کرد: برخی شایع کردند که قیمت کود افزایش می‌یابد و این مساله باعث شده صف‌های طولانی از کشاورزان برای خرید کود ایجاد شود اما ما برنامه‌ای برای افزایش قیمت کود نداریم البته تاکنون اجازه افزایش حتی یک درصد قیمت‌‌ها را هم نداده‌ایم و وزارت جهاد کشاورزی هم برای افزایش قیمت در سال آینده برنامه‌ای ندارد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به این نکته که چین بزرگترین تولید کننده کود جهان است اذعان داشت: چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کودهای کشاورزی است و صادر کننده به اروپایی غربی، کانادا و آمریکا است و بازرگانان و تامین کنندگان ما توجه لازم را برای تهیه منابع معتبر انجام داده‌اند.

وی افزود: چین می‌تواند محصولات کودی را در گرید‌های مختلف تولید کند و این هنر بازرگانان ما است که با مشخصه‌های دقیق و مطابق با استانداردهای جهانی آن را مطالبه کنند. ما می‌توانیم کودهای باکیفیت و با استانداردهای جهانی برای کشاورزان تامین کنیم.

رسولی در ادامهتصریح کرد: در حال حاضر بازرسان بین المللی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از مرحله تولید بارگیری در گمرک ورود به کشتی و تخلیه در بنادر جنوبی را چندین بار نمونه‌براری و آزمایش می‌کنند و پس از بازرسی‌های متعدد این محموله ترخیص می‌شود بنابراین کیفیت کودهای وارداتی به چگونگی خرید و اعمال دقت بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به تامین 2.5 میلیون تن کود کشاورزی در سال جاری خاطرنشان کرد: بیش از 84 درصد یعنی حدود 2.1 میلیون تن انواع کود کشاورزی در 10 ماهه امال تعیین و تدارک شده است که نسبت به سال قبل و سال‌های دهه 90 رشد قابل توجهی را شاهد بوده‌ایم و تا پایان امسال کل برنامه را محقق خواهیم کرد.

وی افزود: در سال جاری به یمن بارندگی‌هایی که رخ داده میزان مصرف به شکل قابل توجهی رشده کرده است و همین امر باعث شده تا در 10 ماهه امسال کودهای کشاروزی نسبت به سال گذشته 23 درصد رشد نسبت به میانگین دهه گذشته 28 درصد رشد را تجربه کنند.

رسولی با تاکید بر خودکفایی در زمینه کودهای بخش کشاورزی تشریح کرد: برنامه‌ای که در سال جاری اجرایی شده است حدود 80 درصد تامین کودهای بخش کشاورزی از محل تولید داخلی است ما در زمینه کود ازته صد در صد خودکفا هستیم و از بزرگترین صادرکنندگان جهانی این محصول به شمار می‌رویم. البته در تولید بخشی از کودهای فسفاته و پتاسه هم به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی افزود: مصرف در کشور ما کمتر از نصف میانگین جهانی و کمتر از یک سوم میانگین مصر ف در کشورهای توسعه یافته است و ما باید کشاورزان را به مصرف ترغیب کنیم ما بیش از 225 هزار تن ذخیره استراتژیک کودهای کشاروزی در انبارها داریم و با وجود تحریم‌ها صد در صد برنامه تامین و تدارک از بازارهای بین‌المللی انجام شده است و تاخیری در این زمینه نداشتیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی اذعان داشت:‌ در حال حاضر دو محموله کودی از اروپا و آسیای جنوب شرقی در حال ورود به کشور است که میزان این بار 40 هزار تن بوده و کود پتاسه از مقصد بلاروس و فسفاته از مقصد چین وارد می‌شود.

رسولی در رابطه با میزان کود اوره دریافتی از شرکت‌های پتروشیمی گفت: کل کود اوره‌ای که هر سال از شرکت‌های پتروشیمی تحویل می‌گرفتیم یک میلیون و 214 هزار تن بود که در حال حاضر از مرز یک میلیون و 230 هزا رتن هم گذشته‌ایم و نسبت به سال گذشته افزایش 30 درصدی داشته‌ایم در دو ماه پایانی امسال حمل 600 هزار تن کود اوره را در برنامه داریم تا با ذخیره قابل توجه آماده کشت بهاره شویم.

رسولی با اشاره به این نکته که در مصرف کود فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم اذعان داشت: ‌البته ما از حیث تنوع مصرف کود وضعیت بهتری داریم و در سال جاری حدود 70 درصد فسفاته، 20 درصد پتاسه و 10 درصد ازته مصرف شده است.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاوری در خصوص واگذاری این شرکت به یکی از زیربخش‌های تعاون روستایی عنوان کرد: بر اساس قانون در سال 85 واگذاری شرکت خدمات حمایتی در دستور کار قرار گرفته و ما نگرانی در این زمینه نداریم اما باید الزامات آن دیده شود.وظیفه تامین و تدارک کودهای کشاورزی وظیفه‌ای نیست که دولت و برنامه‌ریزان بخواهند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند و هر زمان که این خصوصی‌سازی انجام شود ما آمادگی کامل داریم و امیدواریم به درستی و بادقت اجرا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز