خبرگزاری کار ایران

رییس کل بیمه مرکزی:

تخفیف ۷۰ درصدی برای رانندگان کم‌خطر/ بیمه ایران نفوذی در بیمه مرکزی ندارد/ بخشودگی صد در صدی جرائم بیمه‌نامه وسایل موتوری فاقد بیمه‌نامه

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۸۸۳

رییس کل بیمه مرکزی گفت: باید توجه داشت که تعدادی از رانندگان پرخطر هستند و باید شاخص‌های آن را بررسی‌ کنیم و اطلاعات کسانی که منجر به خسارت به دیگران می‌شوند با همکاری نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامرضا سلیمانی در نشست خبری به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی در مورد راننده محور بودن بیمه شخص ثالث گفت: این وظیفه‌ای است که  قانون مکلف کرده و باید تا پایان برنامه ششم این بیمه‌ها براساس ویژگی‌های راننده باشد و بنده توضیح دادم که این قانون برای کاهش تصادف و خسارات غیر مستند و به نظم درآوردن خودروها است و انتظار داریم بررسی‌ عمیقی در این مورد صورت بگیرد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که تعدادی از رانندگان پرخطر هستند و باید شاخص‌های آن را بررسی‌ کنیم و اطلاعات کسانی که منجر به خسارت به دیگران می‌شوند با همکاری نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌کنیم. چون برخی شاخص‌ها برای ما مهم هستند و باید براساس آن راننده های پرخطر را از کم خطر تفکیک کنیم و طبیعی است که راننده‌های کم خطر مشمول تخفیف می‌شوند بطوریکه در حال حاضر این تخفیف برای رانندگانی که قانون را مراعات می‌کنند ۷۰ درصد است که رقم بزرگی است و این اطلاعات نیز تا پایان سال ۹۸ آماده می‌شوند.

رییس کل بیمه مرکزی در مورد نظارت بر بیمه ایران و زیان انباشته این شرکت گفت: یکی از وظایف ما نظارت به همه شرکت‌های بیمه‌ای است و اطلاعات زیادی از شرکت‌های بیمه‌ای گرفته‌ایم، البته سازمان بازرسی و سایر نهادهای نظارتی نیز می‌توانند این شرکت‌ها را بررسی‌ کنند. برای بیمه ایران نیز اینگونه است و ما نیز در مورد عملکرد این بیمه گزارشی تهیه کرده‌ایم و جلسات خوبی نیاز با این شرکت داشته‌ایم. در حال حاضر این بیمه ۳۳ درصد صنعت بیمه را به خود اختصاص داده است و این شرکت دولتی از اصل ۴۴ مستثنی شد تا هم‌چنان دولتی باقی بماند.

وی ادامه داد: این شرکت برنامه‌های برای برون رفت از این شرایط و رفع زیان انباشته دارند. باید توجه مردم به این بیمه اعتماد دارند اما اینکه ما این بیمه در بیمه مرکزی نفوذ دارد صحت ندارد و در بحث نظارت این شرکت با شرکت‌های دیگر هیچ تفاوتی ندارد.

سلیمانی در مورد ادغام بیمه‌های نظامی گفت: ما نمی‌توانیم در این مورد دخالت داشته باشیم وظیفه ما نظارت و صیانت از بیمه‌گذاران و بیمه‌گران است و این تصمیم وظیفه سهامداران است ما تنها نظر مشورتی می‌توانیم بدهیم اما تصمیم‌گیرنده نیستیم.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه توسط بیمه مرکزی در حال مطالعه است، گفت: بیمه مرکزی کار مطالعاتی آن را انجام داده و در هیئت عامل تصویب شده است البته بندهایی از آن در شورای عالی بیمه نیز تصویب شد و در جلسه بعدی این شورا به طور کامل به آن پرداخته خواهد شد. شاید به دلیل وجود تورم شرکت‌های بیمه بخواهند سپرده‌گذاری کمتری انجام دهند و این باعث می‌شود در زمان پرداخت خسارت دچار مشکل شوند. بنابراین بر اساس این آیین‌نامه شرکت‌های مختلف می‌توانند در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند تا پورتفوی سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

وی در مورد رسیدگی به مشکلات برخی از شرکت‌های بیمه گفت: ما به این شرکت‌ها اعلام کردیم تا سطح توانگری خود را اعلام کنند اما هیچ اولتیماتومی به آنها ندادیم برای شرکت‌هایی که در شرایط بحرانی هستند کمیته صیانت تشکیل دادیم و سعی کردیم برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت آنها را بررسی کنیم و آنها نیز باید در زمان تعیین شده برنامه‌های خود را اعلام کنند.

وی در مورد تعیین بیمه شخص ثالث گفت: ما منتظر هستیم تا میزان دیه توسط قوه قضائیه اعلام شود به همین دلیل جلسه شورای عالی بیمه برای تعیین حق بیمه شخص ثالث در اسفندماه تشکیل می‌شود متاسفانه ضریب خسارت در این بیمه بالا است و باید نرخ واقعی شود.

وی افزود: در مورد بیمه درمان نیز با ضریب بالا روبرو هستیم و باید شرایط به گونه‌ای باشد که هم مردم در زمان مراجعه به کلینک‌ها و بیمارستان‌ها از نظر پرداخت هزینه نگرانی نداشته باشند و از سویی شرکت‌های بیمه قدرت پرداخت آن را داشته باشند. متاسفانه در این مورد برخی شرکت‌های بیمه در مناقصه‌ها نرخ‌های پایین را ارائه می‌دهند که این خبر خوبی برای شرکت‌های بیمه نیست چون در زمان پرداخت خسارت با مشکل روبرو می‌شوند به همین منظور ما پکیجی را تهیه کردیم تا شرکت‌های بیمه حداقل‌های آن را رعایت کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی در مورد انتشار اوراق بیمه‌ای در بورس گفت: برای بهادار کردن اوراق ریسک مجوز لازم را از بورس گرفته‌ایم و خوشبختانه سازمان بورس در این زمینه همکاری‌های خویب داشته اما ما مجوز نهایی را باید از دولت بگیریم و دولت نیز از مجلس. بنابراین ما تبصره‌ای را در بودجه سال 98 پیشنهاد دادیم که در کمیسیون اقتصادی نیز تصویب شد و اگر در صحن مجلس نیز مطرح و تصویب شود اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به پرداخت حق بیمه ارزی گفت: در ا ین مورد با بانک امرکزی توافق کرده‌ایم تا در صورت بروز خسارت بخشی از آن را از حق بیمه ارزی گرفته شده پرداخت کنیم.

سلیمانی  با تاکید بر نقش استارت‌آپ‌ها در میزان فروش شرکت‌های بیمه‌ای گفت: شرکت‌های بیمه‌ای اگر در زمینه فروش از تکنولوژی روز استفاده نکنند خودشان متضرر می‌شوند باید توجه داشت که امروزه فروش مویرگی در سطح جهان مطرح است اگر شرکت‌های بیمه‌ای با مردم ارتباط نداشته باشند نمی‌توانند خدمات خود را ارائه دهند که استارت‌آپ‌ها این امکان را فراهم می‌کنند و خوشبختانه تعدادی از شرکت‌های بیمه‌ای این موضوع را متوجه شده و در حال کار کردن با این شرکت‌ها هستند.

وی در مورد همکاری بیمه‌های اتکایی خارجی نیز گفت: در حال حاضر با 13 شرکت از کشورهای مختلف همکاری می‌کنیم. این شرکت ها معمولا با آمریکا ارتباط نداشته و غیر اروپایی هستند.

سلیمانی با اشاره به شاخص‌های بیمه‌ای قبل و بعد از انقلاب گفت: در سال 57 حق بیمه تولیدی در صنعت بیمه 2.7 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 96 به 34 هزار میلیارد تومان رسیده است. هر چند که باید تورم را هم در نظر بگیریم اما متوسط رشد در بخش‌های بیمه‌ای حدود  27 درصد بوده که رشد خوبی است. در بحث خسارت نیز میزان رشد خسارت در سال 50 ، 20 درصد بود که این رقم در سال 96 ، 28 درصد است.

وی ادامه داد: یعنی رشد پرداخت بیشتر از حق بیمه تولید شده است که نشان دهنده افزایش خدمات ارائه شده است. همچنین ضریب نفوذ بیمه در سال 59 نیم درصد بود که در سال 96 به 2.4 درصد رسیده است یعنی 1.9 درصد افزایش داشتیم که رشد خوبی است. رشد سالانه حق بیمه در سال 50 ، 14.7 درصد بود که در سال 96 به 21.7 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه امیدواریم برای حوادث طبیعی صندوق تشکیل شود، گفت: بسیاری از مقدمات آن فراهم شده و هم دولت، مجلس و بیمه مرکزی علاقمند به این موضوع هستند.

رئیس کل بیمه مرکزی با اعلام بخشودگی صد در صدی جرائم بیمه‌نامه وسایل موتوری فاقد بیمه‌نامه گفت: شرکت های بیمه‌ای باید تمام وسایل موتوری را بیمه شخص ثالث کنند در حالی که یک سری از خودروها از این کار اجتناب می‌کنند که می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد به همین دلیل در چهلمین سال انقلاب اسلامی مصوبه‌ای را اعلام کردیم تا وسایل موتوری که هنوز بیمه نشده‌اند تا شش ماه فرصت دهیم این کار را انجام دهند. اگر در این بازه زمانی این کار صورت بگیرد با بخشودگی صد در صدی جرائم خود روبرو خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز