خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن کانون‌های آرد و نان:

ظرفیت ذخیره سازی آرد به 25 میلیون رسیده است / ترکیه، روسیه و ازبکستان خلا صادراتی ما را پر کردند

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۵۴۲

رئیس انجمن کانون‌های آرد و نان گفت: به خاطر نوسانات ارزی و مشکلات گمرکی که برای ترخیص گندم عبور موقت به وجود آمده نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم و سهم صادراتی ما کاهش یافته است. ترکیه، روسیه و ازبکستان به راحتی خلا حضور ما را پر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین یزدجردی رئیس انجمن کانون‌های آرد و نان در نشست خبری امروز در شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار کرد: پیش از انقلاب ظرفیت ذخیره‌سازی آرد 4.5 میلیون تن بود که این کار با آسیب‌های سنگین انجام می‌شد پس از انقلاب به دلیل غیر بهداشتی بودن برخی از این آسیب‌ها تبدیل به کارخانجات غلتکی شد و ظرفیت آن تا امروز به 25 میلیون تن رسیده است.

 وی افزود: ما تکنولوژی‌های خوبی را وارد کرده‌ایم و ماشین‌آلات از بهترین کشورهای دنیا وارد شده و در حال حاضرایران جزو 10 کشور اول دنیا در زمینه سطح تکنولوژی است.

یزدجردی در ادامه تصریح کرد: با همکاری وزارت صنایع برخی از ماشین‌آلات را در کشور تولید کردیم و به کشورهایی مانند آذربایجان، ترکمنستان و روسیه صادر می‌کنیم. میزان مصرف آرد کشور 11 میلیون تن است و با وجود تولید 25 میلیون تنی آرد ما ظرفیت صادراتی خوبی داریم.

وی اذعان داشت: قبل از انقلاب کارخانجات مدرن ما هم فاقد آزمایشگاه بود اما از سال 68 کارخانجات به صورت اجباری باید آزمایشگاه‌ داشته باشند. پس از اجباری شدن آزمایشگاه حضور مسئول فنی در کارخانجات هم اجباری شد که باعث پیشرفت این صنعت شده است.

وی در رابطه با ذخیره‌سازی گندم، آرد و نان گفت: در ذخیره‌سازی گندم، آرد و نان استانداردسازی وجود نداشت البته هنوز هم اول و آخر این زنجیره استاندارد نیست اما بخش آرد استانداردسازی شده و استانداردهای آن در سطح بین‌المللی است که اگر این استانداردها در کارخانجات رعایت نشود مشمول جریمه می شود.

یزدجردی با اشاره به صادرات آرد به عراق عنوان کرد: در سال گذشته 500 هزار تن آرد به عراق صادر شد اما نوسانات ارزی باعث شد دچار مشکل صادرات شویم. ما این بازار را به راحتی به دست نیاوردیم اما به خاطر نوسانات ارزی و مشکلات گمرکی که برای ترخیص گندم عبور موقت به وجود آمده نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم و سهم صادراتی ما کاهش یافته است.  ترکیه، روسیه و ازبکستان به راحتی خلا حضور ما را پر کرده‌اند.

در ادامه این نشست علی خانمحمدی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و واردکنندگان نان‌های صنعتی خاطرنشان کرد: ماشین آلات خوبی داریم و مواد اولیه‌ای را که قبلاً از هلند وارد می‌کردیم در حال حاضر با هشت کارخانه مجهز در ایران تولید می‌کنیم و به غیر از تولید نان‌های صنعتی و سنتی صادرات خوبی به کشورهای منطقه اروپای شرقی و آفریقا داریم.

خانمحمدی با اشاره به تکنولوژی نان در کشور گفت: صادرات آن مشکل است و نگهداری آن 5 روز است اما صادرات تکنولوژی نان را شروع کرده‌ایم و در این زمینه ماشین‌آلات، فرمولاسیون، پرسنل و مواد اولیه صادر می‌کنیم. نه تنها نان ما به کشورهای خارجی وابسته نیست بلکه دانش فنی آن را هم صادر می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز