خبرگزاری کار ایران

در نشست مرکز آمار ایران مطرح شد؛

نظام آماری از ارکان اعتماد عمومی است /از نقدهای عالمانه و بی‌رحمانه استقبال می‌کنیم/ کاهش بی‌سوادی از 52 درصد قبل از انقلاب به 12 درصد در سال 96

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۳۴۱

رئیس مرکز آمار ایران گفت: نظام آماری کشور یکی از ارکان اعتماد عمومی است. البته ما از نقدهای عالمانه و بی‌رحمانه استقبال می‌کنیم اما باید نسبت به تحلیل های سطحی و مبتنی بر بدبینی پاسخ دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران در نشست خبری در میان خبرنگاران گفت: مرکز آمار به دنبال گذار از آمارهای سنتی به سیستم ثبتی – مبنایی مدرن و به دنبال تحول بنیادی در نظام آماری جهت استفاده از آخرین دستاوردها و خرد جمعی در حوزه آمارهای رسمی است. از همین رو جنس کارها متفاوت از کارهای معمول است.

وی ادامه داد: امسال در نامه ملی، تحول در آمار رسمی کشور از آذرماه ابلاغ شده و اجرای آن توسط دستگاه‌ها را پیگیر هستیم.

رئیس مرکز آمار یادآور شد: پیش نویس قانون جدید آمار کشور در کمیسیون تخصصی شورای آمار تایید شده است چون آخرین قانون مرکز آمار مربوط به سال 1353 بود که باید متحول می‌شد.

وی با تاکید بر اهمیت آمارهای ارائه شده گفت: در حوزه اطلاع‌رسانی و افزایش اعتماد عمومی به آمار و ارقام؛ نگاه جدیدی را با همکاران ما آغاز کرده‌ایم تا در همین راستا نشست‌های فصلی و تخصصی با اصحاب رسانه جهت کالبدشکافی آمار داشته باشیم چون تضعیف و خدشه غیرعلمی و غیر کارشناسانه به آمارهای رسمی کشور و تردید آفرینی مبتنی بر بدبینی و اغراض سیاسی مسائلی است که باید حل شود، لذا این مسائل نظام آماری را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: نظام آماری کشور یکی از ارکان اعتماد عمومی است. البته ما از نقدهای عالمانه و بی‌رحمانه استقبال می‌کنیم اما باید نسبت به تحلیل های سطحی و مبتنی بر بدبینی پاسخ دهیم.

در ادامه این نشست سیدحسین پیمان سرپرست دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری‌های بین‌المللی مرکز آمار با اشاره به رویکردهای این نهاد گفت: مرکز آمار سه رویکرد طرح‌های آماری، سرشماری و آمارهای ثبتی را دارد و همه جزو وظایف مرکز آمار طبق قانون مصوب سال 1353 است. همچنین تهیه محاسبات ملی، شاخص قیمت، گردآوری آمارهای مورد نیاز بخش عمومی و خصوصی ... بر عهده این سازمان است.

وی ادامه داد: در زمینه طرح‌های آماری نیاز است تا مقایسه‌ای در قبل و بعد از انقلاب صورت بگیرد که مواردی از آن را ذکر می‌کنیم میزان تولید محصولات باغی از 830 هزار تن به 3.8 میلیون تن در سال 96 رسیده است تعداد گوسفند و بز از 42 میلیون راس به 57 میلیون راس رسیده است همچنین تولید گوشت قرمز توسط کشتارگاه‌های رسمی از 247 هزار تن قبل از انقلاب به 429 هزار تن در سال 96 افزایش یافته است.

پیمان ادامه داد: خانوارهای شهری در سال 1358 تقریبا 16.9 درصد اتومبیل شخصی داشتند که این میزان در سال 96 به 56 درصد رسیده است. در حوزه روستایی این میزان از 1.4 درصد به 29.6 درصد افزایش یافته است. همچنین استفاده از تلوزیون رنگی که در قبل از انقلاب تقریبا صفر بود در سال 96 به 98 درصد در میان خانوارهای شهری و 96 درصد در میان خانوارهای روستایی رسیده است. استفاده از جاروبرقی در مناطق شهری از 7.3 در قبل از انقلاب به 91 درصد در سال 96 رسیده است این میزان در مناطق روستایی از صفر به 64.6 درصد افزایش یافته است.

سرپرست دفتر ریاست و روابط عمومی مرکز آمار با ادامه مقایسه خود از آمارهای قبل و بعد از انقلاب گفت: استفاده از ماشین لباسشویی در سال 58 ، 16.7 درصد در خانوارهای شهری بود که در سال 96 به 86.3 درصد و در مناطق روستایی به 59 درصد رسیده است همچنین در سال 96 ، 37.8 درصد خانوارهای شهری و 12.6 درصد خانوارهای روستایی از رایانه استفاده می‌کردند. بهرمندی از تلفن همراه نیز در میان خانوارهای شهری 96 درصد و در میان خانوارهای روستایی 84 درصد است.

وی ادامه داد: استفاده از آب لوله کشی از 79.5 درصد قبل از انقلاب به 99.7 درصد سال 96 در مناطق شهری رسیده است که این آمار در مناطق روستایی شاهد افزایش از 11.7 درصد به 94.6 درصد بوده است. همچنین کاربرد گاز لوله‌کشی در میان خانوارهای شهری به 94.7 درصد و در مناطق روستایی به 64.4 درصد رسیده است. در حال حاضر 53.7 درصد خانوارهای شهری و 23.3 درصد خانوارهای روستایی از اینترنت استفاده می‌کنند. استفاده از شبکه عمومی فاضلاب در سال 58، 43.5 درصد برای خانوارهای شهری و 1.13 درصد برای خانوارهای روستایی بوده است.

پیمان با اشاره به نوع طرح‌های آماری قبل از انقلاب گفت: تعداد طرح‌های آماری قبل از انقلاب 4 یا 5 نوع بوده است در حال حاضر این تعداد به 50 نوع رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد سرشماری هم باید مقایسه‌ای صورت بگیرد برای نمونه تولید محصولات اصلی مانند گندم و جو قبل از انقلاب 6.6 میلیون تن بود که این میزان در سال 82 به 16.1 میلیون تن رسیده است. بی‌سوادی در سال 1355 تقریبا 52 درصد بود که شامل 41 درصد مردان و 64 درصد زنان می‌شد این آمار در سال 95 به 12.4 درصد کاهش یافته است که میزان بی‌سوادی در میان مردان 9 درصد و در میان زنان 16 درصد است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب هفت سرشماری صورت گرفته بود که پس از انقلاب این میزان 20 سرشماری است که شامل سرشماری‌های نفوس و مسکن، عشایر کوچنده ... می‌شود که یک سرشماری آن بر اساس نظام ثبتی - مبنایی بوده است. همچنین پس از انقلاب در سرشماری‌ها از 700 نوع فعالیت استفاده می‌شد که نشان دهنده قدرت بسیج کنندگی این سازمان است و ما همواره به دنبال نوین‌سازی در استفاده از فناوری‌های جدید هستیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز