خبرگزاری کار ایران

فرید گلکار:

بارورسازی ابر‌ها نباید به زمان خشکسالی موکول شود

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۵۲۲

سومین نشست تخصصی بارورسازی ابرها، چالش‌ها و انتظارات در موسسه تحقیقات آب برگزار شد.

به گزارش ایلنا، فرید گلکار در سومین نشست تخصصی بارورسازی ابرها، چالش‌ها و انتظارات گفت: در صورتی‌که در نتیجه عملیات بارورسازی ابر‌ها یک تا دو درصد افزایش بارش رخ بدهد، کل هزینه‌های بارورسازی جبران می‌شود. هیچ‌گونه هزینه کلانی برای بارورسازی ابر‌ها در کشور انجام نشده و آنچه در این زمینه عاید می‌شود، فقط سود قابل توجه است.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابر‌ها اظهار کرد: بارورسازی ابر‌ها نباید به زمان خشکسالی موکول شود بلکه به منظور استفاده بهینه از آب پاک اقیانوس‌ها از طریق ابر‌ها می‌بایست این عمل به صورت مستمر صورت گیرد.

گلکار افزود: خوشبختانه در ایران این پتانسیل وجود دارد که عملیات بارورسازی ابر‌ها با استفاده از توان متخصصان داخل کشور انجام شود در حالیکه کشور‌های همسایه و اغلب کشور‌های دیگر فاقد این پتانسیل بوده و نیازمند حمایت کشور‌های پیشرفته در این زمینه هستند.

وی با اشاره به اینکه بارورسازی ابر‌ها از دهه ۵۰ در آمریکا آغاز شده و هر سال در حال پیشرفت است، ادامه داد: طبق اعلام یک شرکت فعال آمریکایی، براساس مستندات آماری، عملیات بارورسازی ابر‌ها در زمینه تگرگ‌زدایی بین ۲۵ تا ۴۰ درصد و در زمینه افزایش بارش ۲۰ درصد در این کشور موثر بوده است.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابر‌ها تصریح کرد: فناوری باروری ابر‌ها با الهام از طبیعت شکل گرفته و چیزی جز تشدید آنچه در طبیعت رخ می‌دهد، نیست. این فناوری، شاخه‌ای از علم تعدیل وضع هوا، مجموعه‌ای از فناوری‌های ایمن، علمی و ثابت شده برای افزایش بارش یا برف در جهت کاهش خسارات تگرگ و مه‌زدایی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز