خبرگزاری کار ایران

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی:

رشد 73 درصدی توسعه گلخانه‌ها در کشور در دولت یازدهم/صادرات بیش از 950 هزار تن در 9 ماهه سال

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۱۳۷

منصوری اظهار داشت: در 9 ماهه امسال هم بیش از 950 هزار تن محصولات گلخانه‌ای به ارزش 350 میلیون دلار به کشورهایی مانند عراق و افغانستان، پاکستان، منطقه اوراسیا، کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی صادر شده که طبق پیش بینی تا پایان سال 97 ارزش صادرات این محصولات به 500 میلیون دلار خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی‌اشرف منصوری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در نشست خبری امروز بعد از ظهر، اظهار کرد: این شرکت در شرایط کنونی مصمم است با بکارگیری ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های عظیم حوزه کشاورزی برای تامین امنیت غذایی و رفع وابستگی نهایت تلاش و همت خود را در حوزه کاری به کار گیرند.

وی افزود: هدایت و رهبری توسعه زیرساخت‌های شرکت‌های کشاورزی با هدف توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی، توسعه آبزی‌پروری دام و طیور و همچنین برنامه‌ریزی و انجام مطالعات و اداره امور شهرک‌ها و توسعه بازار فناوری، هدایت و جذب سرمایه‌گذاری انجام شده است و این شرکت در پنج سال اخیر با هدف افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک رشد و ساماندهی تولید، ایجاد اشتغال و توسعه تجارت در حوزه کشاورزی تاسیس شد که شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بوده‌ایم.

منصوری با اشاره به خشکسالی‌های پیش آمده در سال‌های اخیر در کاهش منابع آبی تصریح کرد: تنها راه موثر برای مقابله چالش کم‌آبی و بیکاری توسعه گلخانه‌ها و آبزی پروری است و ما در شرکت شهرک‌های کشاورزی با کوتاه کردن پروژه بروکراسی، باعث حضور فعال سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران شده‌ایم.

وی افزود: فعالیت‌های این شرکت کاملا در حوزه طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که افزایش سطح زیر کشت و توسعه شتابان گلخانه‌ها به لحاظ زودرسی امکان تولید خارج از فصل، بازارپسندی محصولات گلخانه‌ای، کیفیت بالای محصولات به دلیل کاهش مصرف سموم و مبارزه بیولوژیک، صرفه‌جویی در مصرف آب به اندازه حداقل یک دهم فضای باز به افزایش بیش از 10 برابری تولید نسبت به کشت‌های آزاد، امکان تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش صادرات، امکان استفاده از اراضی غیرقابل کشت با روش هیدورپونیک، تنظیم برنامه کشت با شرایط بازارو ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و پایدار برای متقاضیان جویای کار از مزایای کشت‌های گلخانه‌‌ای است.

وی با اشاره به رشد 73 درصدی توسعه گلخانه‌ها در کشور در دولت یازدهم عنوان کرد: افزایش سطح از 8500 هکتار در ابتدای دولت یازدهم به حدود 15 هزار هکتار در شرایط فعلی رسیده است که ما امیدواریم بتوانیم بخش عمده‌ای از کشت‌های فضای باز را به فضای گلخانه‌ای و کشت‌های متراکم انتقال دهیم. میزان تولید محصولات گلخانه‌ای در سال 96 حدود 2.6 میلیون تن سبزی و صیفی و بالغ یک میلیارد و 600 میلیون گل و گیاه زینتی و شاخه بریده بود که در این سال با همت تولیدکنندگان بیش از 820 هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای به ارزش 300 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است.

منصوری در ادامه تصریح کرد: در 9 ماهه امسال هم بیش از 950 هزار تن محصولات گلخانه‌ای به ارزش 350 میلیون دلار به کشورهایی مانند عراق و افغانستان، پاکستان، منطقه اوراسیا، کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی صادر شده که طبق پیش بینی تا پایان سال 97 ارزش صادرات این محصولات به 500 میلیون دلار خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی با اشاره به خدماتی که به سرمایه‌گذاران داده شده خاطرنشان کرد: در این شرکت با شرط به تهیه مدارک مورد نیاز، مجوزهای یک روزه و بدون دریافت وجه صادر و در اختیار افراد قرار می‌گیرد. همچنین انتقال قطعی اسناد مالکیت به نام متقاضی هم پس از بهره‌برداری از طرح انجام می‌شود.

وی افزود: در این حوزه به شرط تامین الزامات بانک از ناحیه متقاضی هیچ گونه محدودیتی برای پرداخت تسهیلات وجود نداشته و به این منظور منابع و ردیف‌های مختلفی پیش بینی شده است. هم اکنون 131 شهرک کشاورزی با بیش از 15 هزار هکتار عرصه در اختیار ما قرار دارد که آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران در قالب فراخوان و مقررات شرکت است. حدود 4 هزار هکتار از عرصه‌های کشاورزی در یک سال گذشته به سرمایه‌گذاران واگذار شده که این میزان واگذاری بیش از هفت برابر سه سال گذشته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی با اشاره به این نکته که کار آمایش و استعدادیابی اراضی کشور با هدف ایجاد شهرک‌های کشاورزی به اتمام رسیده خاطرنشان کرد: بر اساس این مطالعات حدود 273 هزار هکتار در اولویت اول برای ایجاد شهرک‌های شناسایی قرار دارد که در حال انجام مطالعات تکمیلی و در یافت تخصیص آب از طریق شرکت‌های آب منطقه‌ای هستیم در یک سال گذشته بیش از 11 هزار و 500 هکتار طراحی تحصیلی و حدود 1550 هکتار عملیات زیرساخت شهرک‌ها انجام شده است که این حجم از فعالیت دو برابر کل عملیات انجام شده در سه سال گذشته است.

وی افزود: در حال حاضر 51 مورد از شهرک‌ها به مساحت 335 هکتار عملیات ساخت و تولید در حال انجام است که با توجه به جوان بودن شرکت شهرک‌های کشاورزی به زودی شاهد تحول و آ‌غاز تولید در سطح بیشتری از عرصه‌های واگذاری شده خواهیم بود. در ایام دهه فجر 21 مورد از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

منصوری با اشاره به صدور مجوزها توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های این شرکت صدور مجوزها اعم از پروانه‌های تاسیس و بهره‌برداری است که در جهت کاهش بوروکراسی اداری انجام شده و در یک سال گذشته 362 مورد مجوز برای 14 هزار هکتار از اراضی صادر شده است.

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های این شرکت تامین تسهیلات بانکی برای سرمایه‌گذاران است که ما با بانک کشاورزی تعامل خوبی را جهت کاهش فرآیندها و تسهیل در پرداخت تسهیلات داشته‌ایم در یک سال گذشته بیش از 17 هزار میلیارد ریال پرونده تسهیلات برای اجرای واحدهای تولیدی مدنظر در حوزه گلخانه‌، شیلات، دام و طیور در اختیار بانک کشاورزی قرار دادیم که تاکنون حدود 8550 میلیارد ریال آن مصوب و بیش از 1650 میلیارد ریال هم منجر به قرارداد شده است.

منصوری با اشاره به صرفه اقتصادی تولید میگو اذعان داشت: فعالیت‌های شاخص این شرکت در توسعه آبزی‌پروری به ویژه تولید ماهی در قفس در دریای خزر و خلیج فارس و همچنین پرورش میگو در سواحل آب‌های شمالی و جنوبی بوده که با همکاری و هماهنگی سازمان شیلات ایران و وزارت جهاد کشاورزی در استان‌های مختلف در حال حاضر حدود 30 هزار هکتار از عرصه‌های ساحلی برای پرورش میگو در نظر گرفته شده و به زودی فراخوان جهت جذب سرمایه‌گذار اعلام خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز