خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتبارات 30 هزار میلیارد تومانی برای ساخت400 هزار مسکن دولتی و مشارکتی/ منابع مالی 13 هزار میلیارد تومان فراهم شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۰۱۶

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 30 هزار میلیارد تومان برای تولید 400 هزار واحد مسکونی اعتبارات مورد نیاز است، گفت: به صورت خوشبینانه منابع مالی 13 هزار میلیارد تومان از این رقم برآورد شده مورد نیاز، فراهم شده است.

امیر امینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره بودجه بخش مسکن برای سال آینده، اظهار داشت: در بودجه سال آینده عمده اعتبارات در حوزه مسکن به شرکت عمران شهرهای جدید برای پروژه‌های قطارهای حومه‌ای، شرکت بازآفرینی شهری برای انجام وظایف مصوب در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و هویت بخشی به محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری و سازمان مجری ساختمان‌های دولتی که وظیفه احداث ساختمان و تاسیسات دولتی مانند بیمارستان‌ها را بر عهده دارد، در نظر گرفته شده است.

وی درباره تامین بودجه تامین مسکن مهر و ساخت 400 هزار واحد مسکونی جدید توضیح داد: بودجه مسکن مهر پیش از این در ردیف‌های متفرقه دیده می‌شد. وزیر راه و شهرسازی با توجه به ظرفیت‌های موجود برنامه ساخت 400 هزار واحد مسکونی ارایه را داده که مورد تایید رییس جمهوری هم قرار گرفته است. از این 400 هزار واحد جدید 100 هزار واحد در حوزه بازآفرینی شهری ساخته خواهد شد. 100 هزار واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به احداث می‌رسد و 200 هزار واحد هم در شهرهای جدید ساخته خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای اجرای پروژه ساخت 400 هزار واحد مسکونی که بخشی از آن با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود، ‌30 هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است.

امینی با اشاره به محل تامین 30 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده برای اجرای این پروژه اظهار داشت: در تبصره 8 لایحه بودجه سال آینده تقریبا  10 هزار میلیارد تومان برای اجرای این پروژه پیشنهاد داده‌ایم که امیدواریم  به تصویب برسد که محل آن، مدیریت دارایی‌ها، امکانات و مقدورات وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های تابعه است.

معاون برنامه‌ریزی و منابع مالی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: ظرفیت دیگر برای تامین اعتبارات، موضوع افزایش سرمایه بانک مسکن از محل بازگشت اقساط مسکن مهر است که می‌توان 5 هزار میلیارد تومان از این محل تامین کرد. پیش‌بینی می‌کنیم  در سال 98 می‌توان چیزی حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان منابع از این محل ایجاد کرد.

وی با اشاره به برنامه بانک مسکن مبنی بر استفاده از اقساط مسکن مهر برای تامین منابع صندوق پس انداز یکم گفت: این  برنامه بانک مسکن به لحاظ بیزنس بانکی درست است اما زمانی که دولت افزایش سرمایه در یک بانک انجام می‌دهد یعنی توان عملیات یک بانک را برای ارایه تسهیلات بالا می‌برد. بانک باید این امکان را در بازار سرمایه تبدیل به پول کند تا بتواند هزینه‌های مورد نظر را جبران کند.

امینی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی به بیزنس بانک مسکن و بازارهای این بانک کاری ندارد. تکالیفی برعهده وزارت راه  و شهرسازی است و در راستای انجام آن 5هزار میلیارد تومان در بانک مسکن افزایش سرمایه انجام خواهد داد و  انتظار دارد بانک مسکن هم یکسری از وظایفش را که معوق مانده را انجام دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر این 5 هزار میلیارد تومان در میانه سال 98 محقق شود ارزش آن چیزی حدود 4 هزار میلیارد تومان خواهد بود اما امکان تامین آن هر چه به سمت انتهای سال برود ارزش آن به چیزی حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین 3 هزار میلیارد تومان هم از محل مدیریت دارایی املاک سازمان ملی زمین و مسکن و شهرهای جدید می‌توان فراهم کرد بنابراین تا  به اینجا 7 هزار میلیارد تومان از منابع مورد نیاز برای ساخت 400 هزار واحد مسکونی فراهم شده است.

امینی با بیان اینکه از سوی دیگر خوشبینانه هزار میلیارد تومان هم از محل واگذاری املاک مسکن مهر به متقاضیان مسکن مهر منابع در نظر گرفته‌ایم،‌ گفت: همچنین پیش بینی شده است که 1500 میلیارد تومان هم از محل فروش اراضی شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن به دست بیاوریم. 3هزار و 700 میلیارد تومان هم امسال به شرکت بازآفرینی شهری از محل صندوق توسعه ملی ارایه می شود که اگر این برنامه ادامه پیدا کند همین مقدار را هم سال آینده تخصیص می دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در مجموع چیزی حدود 13 هزار میلیارد تومان برای سال 98 را در سال جاری تجهیز منابع کرده‌ایم. معتقدم 40 درصد منابع مورد نیاز از لحاظ محاسباتی فراهم است و امیدوارم بتوانیم این اعتبارات را فرهم آوریم.

وی با بیان اینکه این برنامه می‌تواند تحرکی در بازار مسکن ایجاد کند، گفت: ساخت 400 هزار واحد مسکونی در کنار امکاناتی در برای مسکن مهر فراهم کرده‌ایم می تواند در بازار مسکن تحرکاتی ایجاد کند که هم به نفع سازندگان و هم به نفع خریداران است.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز