خبرگزاری کار ایران

معاون سابق امور اوپک وزارت نفت در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا می‌خواهد شیر نفت ونزوئلا را به خواست خود باز و بسته کند / قیمت نفت تکان نمی‌خورد

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۵۹۶

معاون سابق امور اوپک وزارت نفت با بیان اینکه اجماع بر این است که قیمت نفت در محدوده 50 تا 60 دلار بماند، گفت: آمریکا ونزوئلا را در مشت خود گرفته تا براحتی عرضه را دستکاری و بازار را کنترل کند.

رضا مدیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثیر تحولات ونزوئلا بر قیمت نفت اظهار داشت: با توجه به اتفاقات اخیر ونزوئلا تولید نفت این کشور کاهش یافته و در نتیجه قیمت‌ها تا حدی روند رو به رشدی داشته است. طبعا اگر وضعیت سیاسی این کشور بدتر شود و نابسامانی‌ها گسترش یابد عرضه کمتر و قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

وی افزود: اگر اوضاع سیاسی این کشور تغییر کند و حکومتی روی کار بیاید که موافق سیاست‌های آمریکا باشد، عرضه کم و قیمت افزایش می‌یابد.

مدیر گفت: در حال حاضر وضعیت اقتصادی ونزوئلا بحرانی و فاجعه آمیز است و در صورت تغییر حکومت و افزایش عرضه نفت ممکن است این اوضاع نیز متفاوت شود.

معاون سابق امور اوپک وزارت نفت تصریح کرد: فعلا تحریم نفت ایران و اوضاع لیبی نسبت به ونزوئلا تاثیر مستقیم تری بر اوپک دارند و بیشتر این سازمان را دچار دگرگونی کرده است.

وی گفت: اکنون بی‌ثباتی در ونزوئلا در اوج است و خوآن گوآیدو ایده آل آمریکا برای ریاست جمهوری ونزوئلا است، اگر قضیه جنگ‌های داخلی کشدار شود به مبارزات مسلحانه کشیده می‌شود که حداقل 6 ماه ادامه خواهد داشت و در این مدت، میزان عرضه ونزوئلا پایین می‌آید.

مدیر درباره ارتباط اتفاقات ونزوئلا بر صادرات نفت ایران بیان کرد: آمریکا برای امنیت تامین انرژی یک روز معافیت‌هایی برای نفت ایران در نظر می‌گیرد و یک روز تسلط بر میادین نفتی عراق را در دستور کار قرار می‌دهد در هر حال اوضاع ونزوئلا بستری است که کلید تولید و قیمت نفت را در دست بگیرد یعنی می‌خواهد ریش و قیچی دست خودش باشد و این باعث می‌شود کشوری مثل ونزوئلا بدون اینکه ذخایر استراتژیکی برای خود داشته باشد به خواست آمریکا شیرهای نفت را به روی بازار جهانی باز و بسته کند.

وی خاطرنشان کرد: به هر روی اجماع بر این است که قیمت در محدوده 50 تا 60 دلار سیر کند و فعلا هیچ اهرمی در این روند تاثیر چندانی نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز