خبرگزاری کار ایران

جانشین فرمانده ناجا:

یک درصد از نیاز گوشت مصرفی قاچاق می‌شود/ تفاوت قیمت باعث جذابیت قاچاق سوخت شده است/ با کولبرهای شناسنامه‌دار برخورد نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۴۱۱

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه به خطر انداختن رزق مردم قابل مسامحه نیست،‌ گفت:قاچاق گوشت تنها یک درصد از نیازهای مصرفی جامعه را تشکیل می‌دهد ومعتقدیم بخش قابل توجهی از قاچاق از مبادی رسمی صورت می‌گیرد اما این به معنای آلودگی افراد شاغل در این مبادی نیست .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ایوب سلیمانی در حاشیه نشست سالانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران گفت:‌ در ماه‌های اخیر قاچاق سوخت و قاچاق دام زنده دو موضوعی بوده که بیشتر مطرح شده است هر چند که البته قاچاق سایر اقلام تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز بوده است.

وی ادامه داد: در مورد قاچاق دام متاسفانه بحث‌های غیردقیقی مطرح می‌شود که البته با گذشت زمان و ارائه آمار و ارقام این موضوع روشن‌تر می‌شود. ما در سال جاری با علم به اینکه قاچاق دام افزایش پیدا خواهد کرد برنامه‌های مبارزه‌ای خود را از تابستان آغاز کردیم از همین روی در 10 ماهه اول سال جاری کشف قاچاق دام زنده 16 درصد افزایش یافته است که این برابر با 164 هزار راس دام با میانگین وزنی سه هزار تن است.

جانشین فرمانده ناجا افزود: معتقد هستیم که بیش از 50 درصد دامی که قرار بود از کشور خارج شود کشف شده و البته باید توجه داشت که نیاز مصرفی کشور به صورت سالانه 900 هزار تن گوشت است و در واقع کل قاچاق گوشت تنها یک درصد از نیازهای مصرفی جامعه را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: بنابراین نباید در این مورد نگرانی وجود داشته باشد،حتی واردات ما حدود 25 درصد افزایش یافته است.یعنی کمبودی در این زمینه وجود ندارد و مباحث مربوط به قحطی گوشت بیشتر نتیجه جو خودساخته یا دشمن‌ساخته است. با این وجود ما به تمام مرزهای خود در جنوب و غرب کشور ابلاغ کردیم تا همه ایست‌ و بازرسی‌ها فعال شوند. در این مورد اگر سازمان‌ها و افراد اطلاعاتی داشته باشند به ما گزارش دهند تا بلافاصله پیگیری و برخورد شود چرا که به خطر انداختن رزق مردم قابل مسامحه نیست.

سلیمانی در مورد قاچاق سوخت گفت: در مورد قاچاق سوخت به دلیل تفاوت قیمت‌ها، جذابیت زیادی برای قاچاقچیان وجود دارد به طوری که با هزینه‌هایی که انجام می‌دهند از قبیل حمل و نقل و انتقال، بنزین را به لیتری 8 هزار تومان نیز می‌رسند و سود سرشاری کسب می‌کنند اما با فعالیت‌های انجام شده امروز شدت این قاچاق با روند کاهشی روبرو است. هر چند که ما با نقطه قابل قبول فاصله داریم و نیز از سوی ستاد کل به ارتش و سپاه ابلاغ شده تا در این زمینه همکاری خود با ما را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: در نیروی انتظامی قرارگاه جهادی مبارزه با قاچاق راه‌اندازی شده و طرح استانی آن نیز تهیه و ابلاغ می‌شود معتقد هستیم که بخش قابل توجهی از قاچاق از مبادی رسمی صورت می‌گیرد اما این به معنای آلودگی افراد شاغل در این مبادی نیست بلکه بعضا با کاستی قوانین روبرو هستیم. بنابراین باید باور داشت که مبارزه با قاچاق نیاز به کار پلیسی و حرفه‌ای دارد و صرفا کارمندان گمرک آشنایی با شگردهای پلیسی ندارند.

وی با تاکید بر نصب تجهیزات و امکانات در گلوگاه‌ها گفت: برای 15 گلوگاه تصمیماتی گرفته شده است تا نصب تجهیزات و امکانات تکمیل شود باید حضور پلیس در گلوگاه‌ها اشراف و اختیار برخورد آن افزایش یابد.

وی با تاکید بر تشکیل پلیس گمرک گفت: ما در این زمینه آمادگی‌های کامل داریم و نیروهای خود را آموزش داده‌ایم و زیرساخت‌های آن برای اجرا مهیا است.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به پدیده کولبرها گفت: در این مورد باید دو پدیده را از هم تفکیک دهیم تا  بعضا کم‌اطلاعی موجب مظلوم‌نمایی نشود. کولبر کسی است که از مبادی رسمی و از بازارچه‌های رسمی کشور مقابل کالای معین شده توسط قانون را به داخل انتقال می‌دهد اما بعضا مشاهده می‌کنیم که برخی از این کولبرها بارهایی را از کامیون‌های قابل مشاهده از طرف خارجی به داخل انتقال می‌دهند و متاسفانه این افراد را به اسم کولبر معرفی می‌کنند و انتظار دارند پلیس با آنها برخورد نکند. بنابراین باید بین این افراد و کولبرهای مجوزدار و شناسنامه‌دار که به دنبال کسب روزی هستند تفکیک قائل شد.

وی تصرحی کرد: متاسفانه برخی افراد خواسته یا ناخواسته ما را متهم به برخورد با کسانی می‌کنند که به دنبال رزق و روزی خانواده خود هستند در حالی که ما با نوع اول کولبرها برخوردی نداریم اما با کسانی که به عنوان قاچاق در کنترل شبکه‌های قاچاق از مبادی غیررسمی کالا وارد می‌کنند برخورد می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز