خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس انرژی بین الملل در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا به دنبال پشتوانه‌ای برای دلار با کمک الیگارش‌های ونزوئلایی است/خیابان‌های کاراکاس دستاویز تحقق سودای صفر شدن صادرات نفت ایران

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۱۶۰

یک کارشناس انرژی بین الملل با بیان اینکه اگر دولت ونزودئلا سقوط کند اوپک ترکیب دیگری پیدا خواد کرد، گفت: آمریکا می‌خواهد برای دلار خود با صادرات نفت و گاز آمریکا، مخازن نفت ونزوئلا، عربستان، شیخ نشینان و دست نشانده‌های خود پشتوانه تعریف کند تا از سقوط و ورشکستگی نجات پیدا کند.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثیر تحولات ونزوئلا بر بازار نفت اظهار داشت:  ونزوئلا صاحب پالایشگاه نفت در امریکا و اروپا است و مخازن نفت خام غنی و قابل توجهی دارد، در حیات خلوت امریکا هم قرار گرفته است، دولت‌های قبل از ترامپ از زمان روی کار آمدن چاوز به نوعی با این کشور تعامل داشتند و منتظر بودند چاوز با شعارهای سوسیالیسم و پوپولیستی مردم را متقاعد کند و پول نفت را بر سر سفره‌هایشان ببرد تا این ذخایر به پایان برسد و کفگیر به ته دیگ برسد، این روشی است که دول استعمارگر و استثمارگر در قرن 19 و 20 به کار می‌برند. مثلا در شیلی آمریکائی‌ها کاری کردند کامیون‌داران اعتصاب کنند و مواد غذایی از مزرعه به شهر نرسد و در شهر کمبود و گرانی رخ داد و احساسات مردم نسبت به سالوادور‌ آلنده تحریک شد تا اینکه ژنرال پینوشه با زیرکی رئیس ارتش شیلی شد، کودتا کرد و با پشتیبانی امریکا، سالواردور به قتل رسید اکنون نیز ونزوئلا بازنویسی طرح براندازی دولتی است که با آنها موافق نیست. 

 وی افزود: در ونزوئلا الیگارش‌ها در پشت پرده با ترامپ کنار آمده‌اند و این جوان 35 ساله نماینده جناحی است که رفاه‌شان را در محاصره می‌بینند، با توجه به این موضوعات باید گفت دلار امریکا در وضعیت خوبی نیست و ترامپ سعی می‌کند برای واحد پولی کشورش پشتوانه نفتی درست کند، به عربستان روی خوش نشان داد و خاشقچی را با کمک SIA به قتل رساند، کما اینکه رئیس‌جمهور خودخوانده هم در ونزوئلا روی کار بیاید بسیاری کشته و زندانی خواهند شد و هیچ کس در لندن، پاریس و واشنگتن سخنی از حقوق بشر به میان نخواهد آورد. 

این کارشناس انرژی بین الملل تاکید کرد: آمریکا می‌خواهد برای دلار با صادرات نفت و گاز آمریکا، مخازن نفت ونزوئلا، عربستان، شیخ نشینان و دست نشانده‌های خود پشتوانه تعریف کند تا از سقوط و ورشکستگی نجات پیدا کند.

وی گفت: اگر دولت ونزوئلا سقوط کند در آمریکای لاتین صف جدیدی به طرفداری از امریکا تشکیل می‌شود، در اوپک نیز ترامپ می‌گوید چه کاری انجام شود یا نشود، فعلا ونزوئلا، ایران و چند کشور دیگر در برابر منویات ترامپ مقاومت می‌کنند، چین و روسیه به عنوان دو قدرت در مقابل گردن کلفتی ایالات متحده مقابله می‌کنند و در جغرافیای سیاسی جهان به راحتی میدان را به ترامپ و تیمش جان بولتون و پمپئو واگذار نمی‌کنند، بنا بر این شواهد و قرائن نقشه امریکا با شکست مواجه می‌شود و بتدریج از امریکای لاتین عقب نشینی می‌کند، چون به شدت خطر نظامی در امریکای لاتین و خلیج فارس و جنگ داخلی در ونزوئلا مشهود است. 

وی یادآور شد: آمریکا می‌خواهد نفت پشتونه دلار باشد و نظام بانکی، غول‌های نفتی و بویژه اکسون موبیل این ماموریت را داشته و این پروژه را تعریف کردند و سخت روی آن کار می‌کنند و بیرون از آمریکا دنبال اجرای آن هستند. آنچه مهم است اینکه ترامپ در داخل با بحران هویتی انتخاباتی دست به گریبان است، نتانیاهو در اسرائیل و بن سلمان در عربستان بحران دارند، این بحران‌ها بهانه‌ای برای دولت‌هایشان بوده که برای انحراف افکار عمومی دست به عملیات نظامی در خارج از مرزهای خود بزنند.

خاقانی با اشاره به نقشه‌های ترامپ برای ایران بیان کرد: برای ایران همان نقشه‌ای را طراحی کرده‌اند که در سال 1926 میلادی انگلستان به کمک فئودال‌ها به اجرا گذاشت، یک قحطی مصنوعی ایجاد کردند و از 20 میلیون نفر 10 میلیون نفر کشته و رضا خان را به قدرت رساندند، اکنون این جنگ اقتصادی در راستای به زانو در آوردن ایران طراحی شده است، اگر در اوپک ونزوئلا از ایران جدا شود و وارد صف وفاداران امریکا شود با ذخایر انرژی که به بازار عرضه می‌کند اهداف صفر شدن نفت ایران را محقق می‌کنند اما واقعیت دنیا همیشه اینگونه نیست. اگر ما در کشور علیرغم گله‌مندی و اختلاف نظرها، وحدت داشته باشیم فرصت اقدامات دخالت جویانه را از آمریکا می‌گیریم.

وی گفت: باید با هوشیاری بیشتری رویدادهای کشورهای همسایه مثل اتفاقات افغانستان و نقش آمریکا، کردستان عراق و نقش آمریکا و... را رصد کنیم و با وجود اختلافات خانوادگی در برابر دشمن متحد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز