خبرگزاری کار ایران

فرهی در گفت‌وگو با ایلنا:

واردات 100 میلیون تخم چشم‌زده در سه ماه، بازار داخل را برهم ریخت/ تخصیص ارز دولتی به واردات، تولیدکننده را زمین‌گیر کرده است

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۷۱۲

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی کشور گفت: مسئولان دولتی با سازوکار حمایتی بسیار ضعیف، عدم زمان‌بندی درست برای واردات و تخصیص ارز دولتی به واردکننده تخم چشم‌زده ماهی، گویی قصد از پا درآوردن تولیدکننده داخلی را دارند.

روح‌الله فرهی مدیرعامل اتحادیه مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص کیفیت و قیمت غذای ماهی و کنترل آن اظهار کرد: از زمانی که مجوز صادرات و تغییر قیمت ارز داده شده است با وجود اینکه اکثر نهاده‌ها با نرخ دولتی به دست کارخانجات خوراک دام و آبزیان می‌رسد، قیمت فروش تا حدود 140 درصد افزایش داشته است که قابل پذیرش نیست.

وی افزود: اکثر نهاده‌های دامی با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود اما با قیمت بالا به واحدها فروخته می‌شود. ما در نظام مدیریت توزیع نهاده در کشور مشکل و ضعف داریم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی کشور در ادامه در رابطه با عدم مدیریت توزیع، تولید و واردات تخم چشم‌زده ماهی خاطرنشان کرد: در نظام تنظیم توزیع و واردات تخم چشم‌زده برنامه‌ای برای مدیریت بازار وجود ندارد و در ماه‌هایی از سال که مصرف ماهی بیشتر است میزان تامین تخم چشم‌زده وارداتی و داخلی پاسخگوی نیاز بازار نیست.

وی افزود: مقرر شد به منظور حمایت از تولید داخلی، عدم واردات تخم چشم‌زده ماهی اعمال شود که این امر اجرایی شد اما قبل از این قطع واردات، از آنجایی که تاریخ این ممنوعیت واردات برای سازمان شیلات مشخص بود، طی سه ماه پیش از اجرایی سازی آن به قدری واردات انجام داد که هم به تولید داخلی تخم چشم‌زده آسیب رساند و تولیدکنندگان نتوانستند محصول خود را بفروشند و هم تنظیم بازار ماهی پروار را به هم ریخت.

فرهی ادامه داد: در این سه ماه از 250 میلیون عدد تخم چشم‌زده که در طی سال باید وارد می‌شد، بیش از 100 میلیون عدد تخم‌ چشم‌زده ماهی وارد شده که نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از واردات در سه ماه انجام شده است و رقم بالایی محسوب می‌شود. زمانی که این محصول به بازار می‌رسد بازار کشش این حجم را ندارد و تقاضا برای خرید ماهی بالا نیست. بنابراین نبود نظام برنامه‌ریزی در زمان توزیع تخم چشم‌زده ماهی و هماهنگ نبودن آن با زمان پرواربندی ماهی برای ورود به بازار به صنعت تولید ماهی آسیب وارد خواهد کرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی کشور اذعان داشت: مهمترین مسئله‌ای که بخش‌های تولیدی با آن درگیر هستند تخصیص ارز به واردات تخم‌ چشم‌زده است. سازمان شیلات در اسفند 96 در کمیسیون آبزی مصوب کرده بود 100 میلیون عدد تخم چشم‌زده ماهی در داخل تولید شود، با توجه به اینکه اتحادیه ماهیان سردابی موفق به اجرای این مصوبه شده بود اما مسئولان دولتی با سازوکار حمایتی بسیار ضعیف، عدم زمان‌بندی درست برای واردات و تخصیص ارز دولتی به واردکننده تخم چشم‌زده ماهی، گویی قصد از پا درآوردن تولیدکننده داخلی را دارند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی کشور در ادامه تشریح کرد: سیستم و مکانیزم تخصیص ارز فعلی به‌گونه‌ای است که پس تحویل تخم چشم‌زده، بچه ماهی با ارز آزاد واگذار می‌شود، به گونه‌ای که واردکننده به بهانه ناتوانی در انتقال ارز به بانک مبدا چک تضمین بی‌تاریخ با مبلغ مابه‌تفاوت ارز دولتی به ارز آزاد از خریدار تخم ماهی می‌گیرد و پرورش دهنده بچه‌ماهی هم به خاطر وجود آن چک مجبور است بچه ماهی را با نرخ آزاد به تولیدکننده ماهی پرواری بفروشد تا بتواند چک را نقد کند و در واقع در این بین سود مابه‌تفاوت ارزی به جیب دلالان می‌رود.

فرهی با اشاره به میزان تولید ماهیان سردابی تصریح کرد: آماری که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات از میزان تولید می‌دهند 167 هزار تن تا پایان سال 96 است اما با توجه به میزان غذای مصرف شده این میزان 35 درصد کمتر بوده و حدود 100 هزار تن است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی کشور با اشاره به کم بودن میزان صادرات ماهی خاطرنشان کرد: میزان بسیار کمی صادرات داشتیم که به عراق، روسیه و مقداری هم به کشورهای همسایه صادرات داشته‌ایم اما ما رقیب بزرگی مانند ترکیه داریم که برروی صادرات ماهی قزل‌آلا یارانه می‌گذارد و عرصه را برای ما تنگ کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز