خبرگزاری کار ایران

تشریح دلایل فروش نرفتن نفت در عرضه سوم

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۲۳۶

معاون سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس گفت: اگر اراده مجموعه نفت بر انجام و تداوم عرضه نفت در بورس بوده و انرژی بگذارند، قطعا موفق خواهد بود هر چند کار پیچیده و سختی است.

محمودرضا خواجه نصیری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره دلیل به فروش نرفتن نفت در سومین عرضه اظهار داشت: شرط و سازوکار بورس‌ها بر اساس عرضه و تقاضا است، بورس‌ها تسهیلگر معاملات بوده و اجازه می‌دهند تقاضا و عرضه آزادانه وارد سیستم شود اما نکته این است که بخش تجاری و حمل و نقل کالا، تبادل و بخش‌های بازرگانی نیازهای دیگری هم دارند که از جمله آنها وجود حلقه‌های مختلف اجرایی است و شاید قیمت، آخرین موضوع در این حلقه باشد.

وی افزود: سال‌های طولانی فروش نفت را راسا دولت به عهده داشته و حلقه شکل گرفته عمدتا دولتی بوده، تجربه عرضه نفت در بورس در کشور ما وجود ندارد و بازیگران بزرگی در حوزه بخش خصوصی تجارت و صادرات نفت نداریم، در چنین شرایطی با توجه به اینکه بورس نفت تازه استارت خورده بدیهی است ممکن  یک ابزار معاملاتی ابتدای امر دچار مسائلی باشد و تا بازیگران کم کم شکل بگیرند زمان می‌برد.

معاون سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس تصریح کرد: اصل اینکه این عرضه موفق نبوده نباید به حساب این گذاشته شود که کار درستی نیست، وزارت نفت باید به تشکیل حلقه‌ها و انتقال تجربیات کمک کرده و تسهیلات راه اندازی این سیستم را فراهم کند.

وی تاکید کرد: جریان معاملاتی جدید نیاز به برنامه ریزی و کمک دارد تا بازیگران سمت تقاضا شکل بگیرند، وزرات نفت نباید فقط عرضه کننده باشد، تشکیل این بازار جدید نیاز به پیگیری و همت مجموعه‌ای دارد که سال‌ها  کار فروش نفت را انجام می‌داده است.

خواجه نصیری گفت: ما می‌خواهیم بخش خصوصی را در یک روالی که  50 سال یا بیشتر که به گونه‌ای دیگر بوده وارد کنیم، این تغییر و ساختار جدید نیاز به برنامه مدون دارد ضمن اینکه شرایط کنونی و تحریم نیز آن را متفاوت‌تر کرده است.

وی بیان کرد: شاید اگر چند سال از موضوع بگذرد و روی روال بیفتد، بازیگران خودشان نقش آفرینی کنند اما در این مرحله باید آسیب شناسی شود، وزارت نفت و بورس انرژی باید با خریداران جلسه بگذارند و ببینند کدام بخش‌های عملیات نیاز به کمک و ترمیم دارد. 

معاون سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس یادآور شد: هر ابزار یا هر شرایط معاملاتی در بورس در ابتدای امر ممکن است به دلیل شکل نگرفتن ساختارها با نبود تقاضا مواجه شود، ضمن اینکه شرایط تحریم نیز فضا را برای فعالیت در این عرصه سخت‌تر کرده است.

وی ادامه داد: اگر تحریم نبود برخی بخش‌های تجاری واسط داخلی و یا خارجی راحت‌تر ورود می‌کردند، اما اکنون کار سخت‌تر شده و باید دنبال بازیگران جدید باشیم تا بخش خصوصی در حجم بالا در پروسه صادرات نفت نقش ایفا کند. اگر اراده مجموعه نفت بر انجام و تداوم این کار باشد و انرژی بگذارند، قطعا موفق خواهد بود هر چند کار پیچیده و سختی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز