خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی:

منابعی در اروپا برای پرداخت پول دارو به سوئیس وجود ندارد/فقط شرکت‌های سوئیسی اجازه صادرات دارو به ایران را دارند/ وزارت بهداشت مطالبات ما را نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۷۰۵

نایب رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی درباره سازو کار راه‌اندازی کانال مالی با سوئیس گفت: در ایران شرکت‌های خریدار دارو پول را به بانک ایرانی می‌دهند و از آن طرف بانک ایرانی پول را به حساب بانک سوئیسی واریز می‌کند اما مشکل اصلی این است که بانک‌های ایرانی منابعی در اروپا ندارند تا بتوانند این نقل و انتقال را انجام دهند.

فلاح نایب رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص نشست مشترک اعضای این اتحادیه با رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: روز گذشته جلسه ای بین سه گروه صورت گرفت و در آنجا رئیس اتاق اعلام کرد که سوئیس به دنبال راه‌اندازی کانال مالی است تا واردات دارو به ایران انجام شود.

وی ادامه داد: آقای شریف نظام مافی اعلام کردند که سوئیس برای واردات دارو ساختاری تعیین کرده تا بتوانند پول خود را از ایران دریافت کنند این ساختار فقط برای شرکت‌های سوئیسی است که دارو تولید می‌کنند و تجهیزات پزشکی و سایر شرکت‌های عضو اتحادیه اروپا را شامل نمی‌شود.

فلاح تصریح کرد: در این بین با یک سری از بانک‌های ایرانی برای نقل و انتقال صحبت شده و احتمالا دو بانک انتخاب خواهد شد و در آن طرف نیز بانک سوئیس BCP قرار است وجه را منتقل کند.

وی توضیح داد: شیوه کار بدین صورت است که در ایران شرکت‌های خریدار دارو پول را به بانک ایرانی می‌دهند و از آن طرف بانک ایرانی پول را به حساب بانک سوئیسی واریز می‌کند اما مشکل اصلی این است که بانک‌های ایرانی منابعی در اروپا ندارند تا بتوانند این نقل و انتقال را انجام دهند.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که بعد از تامین منابع هر کدام از بخش‌ها یعنی خریدار دارو ،فروشنده دارو و بانک باید به صورت جداگانه مجوزهایی را از ارگان نظارتی تحریم‌ها دریافت کنند. در واقع این همان روش نفت در برابر غذا است که در ایران نیز اجرا می‌شود.

 فلاح اظهار داشت: طرف سوئیسی تمایل داشت که به روش بیت کوین یا ارز رمزینه این کار اجرایی شود اما بانک مرکزی ایران چنین ابزاری را به رسمیت نمی‌شناسد، پس مجبور است از همان روش‌های قدیمی استفاده کنند از سوی دیگر در صورت اینکه تمام این مشکلات حل شود ما به عنوان وارد کنندگان دارو ریالی نداریم که بتوانیم آن را به بانک بدهیم.

وی گفت: مطالبات ما از وزارت بهداشت در بخش تجهیزات به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است و در بخش دارو نیز بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است. از طرف دیگر قیمت‌گذاری ناعادلانه وزارتخانه باعث شده که شرکت‌های واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی از وضعیت خوبی برخوردار نباشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز