خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد؛

تاکتیک‌های آمریکا برای کنترل صادرات نفت ایران / میانبر طلای سیاه ایران از مسیر طوفانی سیاست داخلی ایالات متحده

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۸۵۴

یک کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: نباید این را هم فراموش کرد که معافیت نفتی از سوی آمریکا احتمالا می‌تواند تاکتیکی باشد برای کنترل فروش نفت ایران و تسلط بر خریداران نفت ایران. زیرا در صورتی که ایران خود راسا به دنبال خریداران مستقل باشد به گونه‌ای تحریم‌ها را دور زده است، در حالی که کشورهایی که به آنها معافیت داده می‌شود، همیشه تحت کنترل آمریکا هستند.

علی اصغر زرگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره احتمال تمدید اعمال معافیت نفتی برای 5 کشور واردکننده نفت ایران اظهار داشت: به نظر می‌رسد با توجه به تحریم‌های ایران خریداران نفت نیز بدنبال راه چاره باشند. برخی راه احتیاط در پیش گرفته و سعی کرده‌اند منابع دیگری برای خود دست و پا کنند برخی نیز گفتند تحریم‌های آمریکا بین المللی نبوده و یکجانبه است و از آن پیروی نکرده‌ و اعلام کرده‌اند خرید خود را با پرداخت غیر دلاری تسویه می‌کنند. 

وی با بیان اینکه آمریکا در قبال نفت ایران سیاست دو وجهی را در پیش گرفته تصریح کرد: آمریکا منابع نفتی اضافه دارد که به دنبال معامله آن در بازار است بنابراین سیاست خروج نفت ایران را با جدیت پیگیری می‌کند و تمایل دارد که ایران نتواند نفت بفروشد تا قیمت‌ها در سطح بالایی باشد، بنابراین نفعش در این است که تلاطم بازار ادامه داشته باشد بنابراین تحریم‌ها علیه ایران را زنده نگه می‌دارد و مکررا اعلام می‌کند صادرات نفت ایران صفر می‌شود، از دیگر سو نباید از نظر دور داشت که آمریکا علاوه بر اینکه فروشنده نفت است واردکننده هم هست، شرکت‌های بزرگ بین المللی دنیا بیشترشان امریکایی هستند که دست اندر کار معاملات هستند، بنابراین از قیمت پایین هم سود می‌برند و با معافیت‌های ایران به این اهداف خود می‌رسند.

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: در مجموع از سیاست‌های نفتی آمریکا و رفتار خریداران ایران می‌توان نتیجه گیری کرد که نمی‌توان صادرات نفت ایران را به صفر رساند، نفت یک کالای استراتژیک است و خواه ناخواه با قدری افت قیمت فروخته می‌شود، مگر اینکه به یک بلوکه نفتی صورت بگیرد که قطعا خطرناک است و ممکن است به برخوردهایی در منطقه بیانجامد.

وی خاطرنشان کرد: در هر حال صادرات نفت ایران تا حدی کم شده و به رتبه پنجم اوپک در زمینه صادرات نزول کرده‌ایم بنابراین باید سیاست بلند مدت انرژی را مدنظر قرار داده و مشتریان خاص خود را پیدا کند. تا زمانی که امریکا سرسختانه از صادرات نفت ایران جلوگیری نمی‌کند می‌توانیم در بازارهای رسمی نفت بفروشیم، در کنار آن با کشورهایی که مستقل بوده و می‌توانند از تحریم‌های دست دوم امریکا فرار کنند مراوده کنیم تا فروش تداوم داشته باشد.  

زرگر ادامه داد: اگر ایران بخواهد از ارز ناشی از صادرات جهت توسعه تجاری خود استفاده کند باید مشتریان جدیدی پیدا کند که بتواند ارز را بازگرداند اگر اروپا توانست راهکار مالی را عملیاتی کند تا یک میلیون نفت ایران را خریداری می‌کند این مسیر علاوه بر اینکه به نفع ایران است برای اروپا نیز اهمیت دارد از این منظر که می‌خواهد ارتباط تجاری خود را با ما حفظ کند تا تجارت ایران تماما با روسیه و بلوک شرق نباشد.

وی بیان کرد: علاوه بر اروپا و مشتریانی که بی‌توجه به تحریم‌های امریکا از ایران نفت می‌خرند بحران‌های سیاسی امریکا هم به کمک ایران می‌آید، سیاست خارجی کشورها تابع مسائل داخلی‌شان است، هر چه وضعیت داخلی یک کشور بحرانی‌تر بوده و در سیاست داخلی انسجام نداشته باشد در سیاست خارجی هم نمی‌تواند یک کاسه عمل کند و پیچ‌ها شل می‌شود.

این کارشناس اقتصاد سیاسی خاطرنشان کرد: به هر حال در این شرایط باید ارتباطات سیاسی خود را با اروپا حفظ کنیم و در این صحنه قدرت‌های بزرگ را به بازی بگیریم سیاست نرمش و دیپلماسی فعالی را در پیش بگیریم تا از بن بست خارج شویم.

وی با اشاره به معافیت های نفتی ایران گفت: اینکه چرا در بحبوحه تحریم‌ها و تبلیغات علیه ایران معافیت هم در نظر گرفته می‌شود شاید مربوط به اتفاقاتی باشد که در سطح منطقه رخ داده، جنگ سوریه تا حدی حل و فصل شده و اکنون مسائل اقتصادی در این کشور مطرح است، مشکلات یمن در حال اتمام است، آمریکا می‌خواهد در حل مشکلات عراق و افغانستان با ایران هماهنگ باشد، بنابراین در دیپلماسی و سیاست یک نوع اقدامات متقابلی در سطح منطقه انجام می‌شود، امریکا با طالبان مذاکره می‌کند که این نرمش امریکا نباید از نظر دور داشته شود.

زرگر همچنین گفت: البته ممکن است معافیت نفتی از سوی آمریکا تاکتیکی باشد برای کنترل فروش نفت ایران و تسلط بر خریداران نفت ایران. زیرا در صورتی که ایران خود راسا به دنبال خریداران مستقل باشد به گونه‌ای تحریم‌ها را دور زده است، در حالی که کشورهای اجازه داده شده توسط آمریکا همیشه تحت کنترل آمریکا هستند.بنابراین ایران باید متوجه این توطئه باشد و سیاست مستقل انرژی خود را برای خریداران مستقل ادامه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز