خبرگزاری کار ایران

وزیر صمت در اتاق بازرگانی بیان کرد:

سعی می‌کنیم اشتغال موجود را حفظ کنیم/ اگر تولید پراید ضررده است آن را متوقف کنید

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۶۷۸

وزیر صمت گفت: اگر می‌گویند پراید را با 10 میلیون تومان ضرر می‌دهیم خب تولید نکنند سراغ یک محصول دیگر بروند و آن را جایگزین کنند ما در کشور به لحاظ مدیریت هم در بحران هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، وزیر صنعت در اجلاس ماهیانه اتاق بازرگانی ایران پس از شنیدن نقطه نظرات برخی از اعضای اتاق گفت: از زمانی که من در این سه ماه مسئولیت را بر عهده گرفتم فضای وزارتخانه را به سمتی بردم که امروز همه زیرمجموعه‌های این وزارتخانه می‌دانند که باید کار ارباب رجوع تسهیل شود من نیز از شما انتظار دارم که فقط مشکلات را بیان نکنید بلکه پیشنهاد و راه حل هم ارائه دهید.

رضا رحمانی ادامه داد: وظیفه من دفاع از سیاست‌های دولت است من وزیر صمت هستم و فرد دیگری رئیس بانک مرکزی و فرد دیگر وزیر اقتصاد. آنها نیز مسئولیت‌های خودشان را دارند کار من ایجاب می‌کند که از فعالین حوزه دفاع کنم اما باید دغدغه‌های بخش‌های دیگر نیز در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه امروز مهمترین وظیفه وزارت صمت حفظ اشتغال موجود است گفت: در شرایط جدید اصلی‌ترین استراتژی ما حفظ میزان تولید است که به تبع آن تعداد اشتغال امروز نیز حفظ شود ما نباید بگذاریم واحد تولیدی به دلیل کمبود مواد ا ولیه و یا مشکلات ارزی تعطیل شود در هفته من و معاونانم چندین جلسه با  بانک مرکزی و وزارت جهاد جهت حفظ وضعیت موجود جلسه داریم. در جلسه چند وقت پیش با وزارت جهاد با اینکه آ‌قایان بر روی قیمت مرغ 8500 تومانی تاکید داشتند من موافق افزایش آن به 10 هزار و 500 تومان بودم در مقابل نیز مرغداران تضمین دادند که به ثبات این قیمت کمک کنند و مشکلی به لحاظ کمبود در بازار نباشد.

وزیر صمت ادامه داد: واحدی که می‌تواند تولید کند و بفروشد اگر مشکل نقدینگی دارد باید تامین شود آقای رئیس جمهور نیز از این استراتژی حمایت کرده ضمن آنکه در بودجه سال آینده در ردیف 18 و وظایف جدیدی که برای نظام بانکی تعریف شده این منابع تامین خواهد شد. ما در تبصره 18 با مشورت اتاق بازسازی و نوسازی و اتمام واحدهای نیمه تمام را بر مبنای شرایطی در اولویت قرار دادیم.

وی در خصوص وضعیت خودرو گفت: زمانی که من به وزارتخانه آمدم خودروسازان تعهد 200 هزار دستگاهی داشتند و تولید آنها به حداقل رسیده بود اکنون با کمک قطعه‌سازان در حال حل این مشکل هستیم. ما باید به مردم اطمینان دهیم که تولید به شرایط قبلی برگشته و به خودروسازها نیز اعلام کردم باید 80 درصد تولید خود را به تعهدات اختصاص دهند اگر می‌گویند پراید را با 10 میلیون تومان ضرر می‌دهیم خب تولید نکنند سراغ یک محصول دیگر بروند و آن را جایگزین کنند ما در کشور به لحاظ مدیریت هم در بحران هستیم.

وزیر صنعت ادامه داد: احساس من این است که در جنگ اقتصادی باید از نزدیک جبهه را ارزیابی کرد. از ناحیه دولت و وزارت صنعت بی توجهی به مشکلات بخش خصوصی جایز نیست. از معاونان هم انتظار دارم که دیگر از این پس اجازه ندهند که گلایه عدم ارتباط با آنها را بشنوند.

رحمانی افزود: تعداد بخشنامه‌های متناقض یک‌دهم دوره‌های قبل است . ما ارز داریم ولی اینکه ترکیب آن چگونه است و در کجا موجود است متفاوت است. و فعالان اقتصادی باید به این موضوع توجه داشته باشند.

رحمانی در خصوص واردات بدون انتقال ارز گفت: بخشنامه‌ای وجود دارد که هر فردی ارز نیاورد قاچاقچی محسوب می‌شود. صادرکنندگان نیز نتوانسته‌اند بانک مرکزی را قانع کنند که شیوه انتقال ارز چگونه باشد. تا مهرماه 8 هزار نفر صادرکننده داشتیم که 6هزار نفر آنها کمتر از یک میلیون دلار صادرات داشتند. بر همین اساس ما تصمیم به معافیت زیر یک میلیون گرفتیم. مصرف ارز ما در صنعت بیشتر از صادرات است. صادرکنندگان شرکت‌های پتروشیمی و فولاد هم ارز خود را به کشور بازگرداندند.

وی ادامه داد: هفته قبل در دولت مصوب کردیم که تا سقف 300 میلیون دلار واردات بدون انتقال ارز مجاز باشد و در مورد واردات در مقابل صادرات کارگروهی تشکیل خواهد شد. هرچند دولت واردات مواد اولیه را در مناطق آزاد بدون ثبت سفارش آزاد کرده است.

وی تصریح کرد: ما تسهیلات و امتیازات خوبی در صادرات داریم و با شما تفاهم کردیم پس چرا دوباره الان بحث پیمان سپاری ارزی و لغو آن مطرح می‌شود.

وی افزود: من هم قبول دارم که برای صادرات فرصت استثنایی ایجاد شده و نتوانستیم از آن بهره ببریم. ما در حوزه صادرات ملاحظاتی داریم، مثلاً نباید بازار داخلی تحت تاثیر قرار بگیرد مردم نیز از این موضوع ناراحت هستند که فلان چیز صادرات می‌شود و قیمت آن در داخل گران شده است. ما باید به سمت صادرات کالاهای صنعتی و معدنی برویم. وقتی ما برای نهاده‌های دامی ارز 4200 تومانی اختصاص می‌دهیم باید برای صادرات آن محدودیت قائل شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز