خبرگزاری کار ایران

رتبه نخست مازندران در تولید پرتقال

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۳۵۸

مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی گفت: استان مازندران با سطح زیرکشت ۸۸ هزار هکتار و تولید ۱.۸ میلیون تن پرتقال رتبه نخست سطح و تولید در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مسعود لطیفیان مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی اظهار کرد: ۸۱ درصد پرتقال تولیدی این استان، رقم تامسون ناول است که حجم تولید بالای این رقم در دوره زمان کوتاه موجب کاهش قیمت محصول در زمان پیک برداشت می‌شود.

لطیفیان افزود: طرح سرشاخه‌کاری مرکبات با هدف تغییر رقم تامسون و جایگزینی با ارقام زودرس‌تر و مناسب به منظور افزایش طول دوره برداشت و همچنین عدم مواجه با سرمای خسارت‌زا در منطقه براساس سیاست‌های معاونت امور باغبانی در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا دوره آموزشی سرشاخه‌کاری مرکبات ۲۳ دی ماه امسال با حضور کارشناسان و بهره‌برداران در محل مرکز آموزش کشاورزی شهرستان ساری و با همکاری پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری برگزارشد.

لطیفیان تصریح کرد: در این دوره فراگیران با تکنیک‌ها و روش‌های تغییر ارقام و جوان‌سازی درختان مرکبات با استفاده از انواع پیوند به صورت تئوری آشنا و سپس عملیات اجرایی پیوند سرشاخه‌کاری به صورت الگویی در باغات شهرستان ساری در منطقه عالیواک و در شهرستان قائمشهر، روستای خرماکلا روی درختان رقم تامسون ناول انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز