خبرگزاری کار ایران

دبیر کمیسیون دولت الکترونیکی خبر داد:

اتصال خدمات الکترونیکی نیروی انتظامی به سامانه های یکپارچه دولت الکترونیکی تا آخر سال/ تاثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ارتقای سواد دیجیتال جامعه

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۲۹۳

دبیر کمیسیون دولت الکترونیکی از دیجیتالی شدن خدمات نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

رضا باقری اصل در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به استقبال مردم از خدمات دولت الکترونیک گفت: ثبت اسناد و نیروی انتظامی از بزرگترین دستگاه‌های اجرایی هستند که هنوز به سامانه‌های یکپارچه دولت الکترونیکی نپیوسته‌اند؛ اما نیروی‌انتظامی همکاری خوبی در این زمینه داشته است و با تعاملاتی که با آن‌ها داشتیم احتمالا خدمات این نهاد تا پایان سال از طریق دولت الکترونیکی به مردم ارایه خواهد شد که می‌تواند تا حد بسیار زیادی رضایت مردم را دربر داشته باشد.

وی افزود: با تفاهمنامه‌ای که بین سازمان فناوری اطلاعات و قوه‌قضاییه به امضا رسیده است، بنا شد قدم‌هایی بزرگی برای الکترونیکی شدن سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برداشته شود و امیدواریم به زودی این دستگاه نیز به دولت الکترونیکی بپیوندد.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حال حاضر سامانه دولت همراه به طور کلی 6 میلیون و 600 هزار کاربر دارد، اظهار کرد: با طرح جایگزینی کارت بانکی با کارت هوشمند سوخت بیش‌از 200 میلیارد تومان صرفه‌جویی شد و مردم یک خدمت الکترونیکی کامل را لمس کردند و این خدمات برای نخستین بار در کشور با این گستردگی اتفاق افتاد که حداقل از8 پایگاه اطلاعاتی برای عملیاتی شدن این پروژه استفاده شد.

به گفته وی، پروژه سبد حمایتی دولت درجایگاه دوم ارایه خدمات الکترونیکی  درکشور قرار دارد که طی آن یک خدمات کاملا الکترونیکی با همکاری چندین نهاد به وقوع پیوست و مردم توانستند از این خدمات به طور بهینه بهره‌مند شوند.

باقری افزود: در دولت الکترونیک هدف بر آن بود تا به جای اینکه مردم به دنبال کارها و امور اداری برای دریافت خدمات بروند ، دولت به این امور رسیدگی کند که دو پروژه کارت سوخت و ارایه سبد حمایتی دولت توانستند این هدف را محقق کنند.

دبیر کمیسیون دولت الکترونیکی با اشاره به اینکه در 9 ماهه اول امسال تعداد تراکنش الکترونیکی حدود 2.3 برابر رشد داشته است، گفت : در آذرماه حدود 95 میلیون تراکنش که بیشتر از جنس استعلامات بودند به صورت الکترونیکی رقم خورد و این نشانگر آن است که از 95 میلیون رفت و آمد و مصرف انبوهی از کاغذ و دیگر اقلامات جلوگیری شده است.

به گفته وی، دولت در حال حاضر این آمادگی را دارد تا در تمامی طرح‌های الکترونیکی مشارکت داشته باشد و سرویس‌های یکپارچه‌ای را با همکاری نهادهای مختلف ارایه کند.

باقری در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از دستگاه‌های اجرایی تا به حال به سامانه‌های یکپارچه دولت الکترونیکی نپیوسته‌اند، گفت: آماده نبودن منابع پایگاه‌های اطلاعاتی، مقاومت در برابر شفاف‌سازی و ناآگاهی نسبت به دیجیتالی شدن خدمات از مهمترین دلایل عدم پیوستن بعضی دستگاه‌های اجرایی به دولت الکترونیک بوده است و ما در تلاشیم تا با آگاه‌سازی مناسب، آن‌ها را ترغیب به الکترونیکی شدن خدمات کنیم.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: تا به این جای کار تنها فاز الکترونیکی شدن خدمات محقق شده است و ما در فاز دوم پروژه دولت الکترونیک وارد بخش هوشمند‌سازی خدمات خواهیم شد که می‌تواند به روند کاهش هزینه‌ها کمک کند.

باقری درباره میزان رشد الکترونیکی شدن دستگاه‌های اجرایی گفت : در ارزیابی‌هایی که تا به حال از دستگاه‌های متصل به سامانه‌های یکپارچه دولت الکترونیکی داشته‌ایم میزان الکترونیکی شدن دستگاه‌ها رشد خوبی داشته است و در ارزیابی دوره چهارم حدود 60.5 درصد از دستگاه‌ها فرآیند الکترونیکی شدن خود را ارتقا داده‌اند که این عدد در دور سوم حدود 40 درصد بوده است.

وی افزود : به نظر می‌رسد امروز دولت الکترونیک استقرار پیدا کرده است؛ اما برای اینکه مردم بهتر بتوانند خدمات آن را احساس کنند، نیاز به تغییر و تحولاتی در پایگاه‌های اطلاعاتی و مشارکت بیشتر دستگاه‌های اجرایی برای ارایه سرویس‌های یکپارچه دولت است.

دبیر کمیسیون دولت الکترونیکی با بیان اینکه استقبال مردم از خدمات دولتی بسیار خوب بوده است، اظهار کرد: کاربران نشان داده‌اند که برای استفاده از این خدمات نیازی به آموزش و فرهنگ‌سازی ندارند و به نظر من رواج شبکه‌های اجتماعی باعث شد تا آمادگی الکترونیکی و سواد دیجیتال مردم افزایش پیدا کند و برای ارایه بهتر خدمات دولت الکترونیک بنا داریم تا با شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی نیز همکاری کنیم و خدمات دولت الکترونیک را از این طریق نیز در دسترس کاربران قرار دهیم.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به تاثیر دولت الکترونیک در ارتقای فضای کسب‌و کارها گفت : همه کسب‌و‌کارها برای ارتقای اعتبارپذیری سیستم‌ها خود نیازمند یکسری سرویس‌های احراز هویتی ،احراز مکانی و احراز کسب‌و‌کاری هستند که اصطلاحا به آن‌ها LIN ،BIN  و PIN گفته می‌شود و دولت الکترونیک می‌تواند نقش موثری در ارایه این خدمات داشته باشد.

وی افزود : امضای دیجیتال نیز بخشی از احراز هویت در دولت الکترونیک است و هفته گذشته با جلسه‌ای که با وزیر صنعت ،معدن و تجارت داشتیم ، تصمیمات خوبی برای توسعه کاربری امضای الکترونیک اتخاذ شد و باید به این نکته توجه داشت که این موضوع می‌تواند مبنایی برای اعتمادپذیری و افزایش سرویس‌های ارزش افزوده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز