خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن فولاد در گفت‌وگو با ایلنا:

با قیمت دستوری فولادسازان متضرر شدند

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۴۵۸

رئیس انجمن فولاد گفت: اجرای قیمت دستوری نه تنها به نفع خریداران نشد؛ بلکه فولادسازان نیز متضرر شدند. در نهایت همه متوجه شدند که مکانیسم بورس بهترین گزینه برای خریداران نهایی و فولادسازان است.

بهرام سبحانی در حاشیه نمایشگاه بومی‌سازی صنعت فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، عنوان کرد: سابقه قیمت گذاری دستوری برای حوزه فولاد به قبل از سال 82 باز میگردد. در آن زمان وزارت بازرگانی وقت تعیین کننده قیمت فولاد بود و فولاد سازان مجبور بودند طبق قیمت دستوری محصولات خود را به فروش برسانند. در آن زمان قیمت تعیین شده بسیار کمتر از قیمت بازار بود. در این بین دلالان با خرید فولاد از کارخانجات و فروش آن در بازار آزاد به سود کلان دست پیدا می کردند، این امر باعث می شد هم فولادسازان و هم خریداران نهایی متضرر شوند.

وی ادامه داد: در سال 82 با راه اندازی بورس، تولیدکنندگان محصولات خود را در بورس عرضه کردند و خریداران بر اساس رقابت با یک قیمت مشخص فولاد را خریداری می کردند و از این طریق قیمت واقعی کشف می شد. رفته رفته بورس باعث شد که سود حاصله به جای جیب دلالان به کارخانداران و خریداران واقعی برگشت داده شود.

سبحانی، عرضه فولاد در بورس را دارای دو مزیت عنوان کرد و گفت: عرضه فولاد در بورس باعث شد که درآمد حاصله در توسعه کارخانه ها مورد استفاده قرار بگیرد و ظرفیت تولید فولادسازان افزایش پیدا کند.

رئیس انجمن فولاد، تولید 25 میلیون تن فولاد را در سال جاری حاصل عرضه فولاد در بورس دانست و افزود: هنگامی که دست دلالان از بازار کوتاه شد، بخش خصوصی مصمم شد تا در حوزه فولاد سرمایه گذاری کند؛ این امر نقش موثری در توسعه صنعت فولاد داشت.

وی تصریح کرد: از سال 82 تا اوایل سال جاری فروش فولاد از طریق بورس ادامه داشت تا اینکه با ایجاد تحریم ها و نوسانات ارزی، سودجویان به فضای کاذب دامن زده و عنوان کردند که بورس ناکارآمد است و باید منحل شود شود. زیرا قصد داشتند مجدد به رانت و سودهای کلان خود دست پیدا کنند. شعار آنها این بود که باید فولاد با قیمت ارزان به دست خریدار نهایی برسد. حاصل این فشارها، ایجاد قیمت دستوری بود که عملا بورس را ناکارآمد می کرد.

رئیس انجمن فولاد ادامه داد: پس از گذشت چند ماه مشاهده شد که نه تنها این شعار عملی نشده است، بلکه نتیجه عکس داشت و با اجرای قیمت دستوری، خریدار و فولادسازان متضرر شدند در نهایت پی بردند که مکانیسم بورس بهترین گزینه است.

سبحانی نوسانات نرخ ارز را شمشیر دو لبه دانست و گفت: ارز باید به قیمت واقعی خود برسد. در چند ماه اخیر آنچه که باعث نگرانی فولادسازان شده بحث بازگشت ارز است که آیا در صورت نیاز ارز آنها تامین خواهد شد یا خیر! زیرا فولاد سازان برای تامین تجهیزات و مواد اولیه نیاز به ارز دارند. خوشبختانه اخیرا تمهیداتی در نظر گرفته شده است که فولادسازان می توانند از محل ارز صادراتی، نیاز خود را تامین کنند.

سبحانی دلیل برگزاری خستین جشنواره و‌ نمایشگاه ملی فولاد ایران را آشنایی بیشتر فعالان این حوزه عنوان کرد و افزود: علیرغم اینکه بسیاری از قطعات و ماشین آلات در ایران تولید می‌شود، بسیاری از کارخانه داران از آن اطلاعات ندارند ما با برپایی این همایش قصد داریم این افراد را با یکدیگر آشنا کنیم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز