خبرگزاری کار ایران

سخنگوی هیات رئیسه مجلس:

دولت رقیب بخش خصوصی دیده نشود/ فساد در دستگاه‌های اداری و اقتصادی یکی از مشکلات سر راه تولید است/چشم همه دستگاه‌ها به تولیدکنندگان است

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۳۹۴

نعمتی اظهار داشت: تولیدکنندگان، امروز تنها هستند و تا آنها حرکت نکنند هیچ اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. چشم همه دستگاه‌ها به تولیدکنندگان است تا چرخ زنگ‌زده اقتصاد را به حرکت در بیاورند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جشنواره حاتم (حمایت از تولید ملی) اظهار کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در سال 97 حمایت از تولید ملی به معنای یک شعار نیست بلکه یک استراتژی در پیشبرد اقتصاد مقاومتی بر مبنای دانش و دانایی است. همانطور که مبادله کالا و خدمات در بین کشورهای جهان از سابقه طولانی برخوردار است حمایت از تولید هم ریشه در تاریخ جوامع دارد.

وی افزود: برخی محدودیت‌های گمرکی هم در جهت حمایت از تولید انجام می‌شود تا امنیت بیشتری در بازارها داشته باشیم. با گسترش رقابت بین دولت‌ها و کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که تولیدکنندگان باید در مقابل رقبای خارجی حمایت شوند از این رو ایجاد مانع برای رقبای خارجی برای ورود به بازار کشورها یک رویکرد حمایتی است. تولیدکنندگان داخلی پول حاصل از فروش را مجدد در تولید استفاده می‌کنند که این امر در جهت حفظ منافع ملی است.

نعمتی تاکید کرد: عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان در مقابل رقبای خارجی باعث ایجاد بیکاری و عدم اشتغالزایی می‌شود که ما متاسفانه شاهد همین امر هستیم. دستگاه‌های حاکمیتی من‌جمله دولت و مجلس، سیاست‌های و مقررات پول مرتبط با صنایع را در راستای کمک به بازارهای داخلی و تولید باید پیش ببرند.

وی افزود: هرچه سطح آگاهی در خصوص حمایت از تولید ملی بالا برود کشور به سمت اقتصاد مقاومتی پیش می‌رود. در تمام اقتصادهای رشد یافته نمی‌توان مثالی آورد که مردم محصولات خارجی را به داخلی ترجیح دهند. در برخی کشورها مانند فرانسه مردم حاضر هستند برای تولید داخلی بیش از 5 تا 10 درصد پول بیشتری پرداخت کنند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ارتباط دولت و بازار سیاستی است که می‌توان از آن برای ارتقای تولید داخل بهره برد. دولت به عنوان دست یاری‌دهنده بازار شرایط را برای تولید فراهم می‌کند. قانون حمایت از تولید داخل باید به نحوی باشد تا دولت رقیب بخش خصوصی دیده نشود.

نعمتی عنوان کرد: برای پیشبرد این اهداف سه رکن وجود دارد که رکن اول این است که دولت موظف است به لحاظ اقتصادی، قانونی و  فرهنگی زمینه را برای تولید فراهم کند و با محدود کردن واردات و جلوگیری از قاچاق کالا عرصه را برای کالاهای داخلی باز کند. ما باید به تولیدکننده داخلی فرصت دهیم اما در مناقصه‌ها موانع بسیاری بر سر راه آنها می‌گذاریم.

وی افزود: دخالت نابجای دستگاه‌ها و نهادهای متعدد حاکمیتی و ضعف حاکمیت قانون، بی‌ثباتی سیاست‌های اقتصادی و نااطمینانی اقتصاد، فساد در دستگاه‌های اداری و اقتصادی و ناکارآمدی نظام مالی از مشکلات عمده بر سر راه تولید است. نوسانات نرخ ارز مهم‌ترین چالش پیش‌‌روی صنعت و اقتصاد کشور است. در ماه‌های اخیر ما شاهد تحریم‌ها و ضعف در بازاریابی خارجی هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: دومین رکن خود تولیدکنندگان هستند که با بالا بردن کیفیت و پایین آوردن قیمت تمام شده خود موازنه تولید را در بازار ایجاد کنند و با ناملایمات بازار را خالی نکنند. در جریان فرهنگ‌سازی به مردم و رسانه‌ها نیازمندیم تا به تولید ملی کمک کنند. مردم می‌توانند با مطالبات بحق خود تولیدکنندگان را وادار به تولید با کیفیت کنند.

نعمتی گفت: مراجع تقلید و جامعه روحانیت هم نقش پررنگی در این زمینه دارند و می‌توان از آنها بهره جست. ما به هم افزایی تمام دستگاه‌ها نیازمندیم تا شعار حمایت از تولید ملی تحقق یابد. الگو شدن رفتار مسئولان در زمینه استفاده از کالای داخلی از نکات مهمی است که باید در راستای این کار انجام شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان امروز تنها هستند و تا آنها حرکت نکنند هیچ اتفاق جدیدی نخواهد افتاد. چشم همه دستگاه‌ها به تولیدکنندگان است تا چرخ زنگ‌زده اقتصاد را به حرکت در بیاورند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز