خبرگزاری کار ایران

صادرات غیرنفتی، امید برای گذار از بحران تحریم؛

رشد ۵.۴ درصدی صادرات غیرنفتی در نه ماهه اول سال ۹۷

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۰۶۷

. تازه ترین گزارش گمرک نشان می دهد در دوره زمانی ۹ ماهه ۸۶ میلیون و ۹۴۰ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۳۳ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار صادر شد که از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال ۵.۴ درصد رشد داشت.

به گزارش ایلنا، توسعه صادرات غیرنفتی در شرایط تحریم و محدود کردن صادرات نفت کشورمان، مهمترین راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور است و این مساله با توجه به افزایش نرخ ارز و سیاست‌های حمایتی از صادرات تحقق یافته است. 

آمار ۹ ماهه اخیر نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی مسیر رو به رشد مستمر داشته است. تازه ترین گزارش گمرک نشان می‌دهد  در دوره زمانی ۹ ماهه  ۸۶ میلیون و ۹۴۰ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۳۳ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار صادر شد که از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال ۵.۴ درصد رشد داشت. دلایل مختلفی در این زمینه وجود دارد که از مهمترین آن سیاست‌های دولت برای تسهیل تجاری و همچنین افزایش نرخ دلار را می‌توان عنوان کرد. این در شرایطی است که پیش بینی می‌شود سال آینده این روند با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد.

طبق بودجه سال آینده باید صادرات غیر نفتی به ۱.۵ برابر صادرات نفتی برسد. صادرات غیرنفتی امسال  متوازن با صادرات نفتی است اما با توجه به رویکرد دولت به صادرات و توجه به آن در بودجه سال ۹۸، پیش بینی می‌شود سال آینده شاهد سبقت درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی از درآمدهای نفتی باشیم.

گزارش‌ها حاکی از این است که  ۷۸۰ میلیون دلار برای کمک به توسعه صادرات پیش بینی شده است. اسحاق جهانگیری روز شنبه در جلسه دیدار با مدیرعامل کشتیرانی و جمعی از مدیران شرکت‌های مرتبط با آن با اشاره به افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور به تحریم‌های نفتی کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم به میزان مورد نیاز نفت بفروشیم و به منابع مالی آن دست پیدا کنیم با این وجود در صورت کاهش درآمدهای نفتی نیز می‌توان گفت که  میزان صادرات غیرنفتی کشور به اندازه‌ای است که با درآمدهای حاصل از آن می‌توان کشور را اداره کرد.

جزییات آمار گمرک

بر اساس اعلام گمرک اقلام عمده صادراتی ایران در نه ماه نخست امسال به ترتیب میعانات گازی به ارزش ۲ میلیارد و ۷۷۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸.۳۲ درصد، گاز طبیعی مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۸۱۵ میلیون دلار و سهم ارزش ۵.۴۴ درصد، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۷ درصد، متانول به ارزش یک میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۴۲ درصد و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین به ارزش یک میلیارد و ۱۱۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۳۴ درصد بوده است.

گزارش گمرک ایران حاکی از آن است که در مدت مذکور ۳۴.۳۴ درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، ۸.۳۲ درصد مربوط به میعانات گازی و۵۷.۳۴ درصد مربوط به سایر کالاها بوده است.

پیش‌بینی ادامه روند افزایشی صادرات غیرنفتی

پیش‌بینی می‌شود صادرات غیرنفتی در بودجه سال آینده افزایش داشته باشد.

حمیدرضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: طبق بودجه سال آینده باید صادرات غیر نفتی به ۱.۵ برابر صادرات نفتی برسد.

وی اظهار داشت: صادرات غیرنفتی سالجاری متوازن با صادرات نفتی است و امید می رود سال آینده شاهد افزایش میزان صادرات غیرنفتی باشیم.

حاجی بابایی اظهار داشت: با وجود تلاش آمریکا، در ۶ ماهه نخست سالجاری ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر شد؛ اگر سال آینده این آمار به ۱.۵ میلیون بشکه نفت کاهش یابد هم باید صادرات غیرنفتی بیشتر شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت تاکید کرد: سال آینده باید ظرفیت صادرات غیرنفتی به شدت افزایش یابد و در این راستا حمایت از صادرات به عنوان اولویت و سیاست محوری دنبال شود.

حاجی بابایی اظهار داشت: با مجوز رهبر معظم انقلاب ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه صادرات اختصاص یافت.

چالش‌های پیش روی صادرکنندگان

ایران ظرفیت بالایی برای برقراری تعامل با کشورهای همسایه دارد و این مساله با توجه به صرفه شدن صادرات در شرایطی که نرخ ارز افزایش یافته در حال تحقق است. این مساله البته به معنای نبود چالش بر مسیر صادرکنندگان غیرنفتی نیست و در حال حاضر مشکلاتی در مسیر صادرات غیرنفتی کشور وجود دارد.  ضعف در زیر ساخت‌های اساسی، تولید نقدینگی، واردات، کالای قاچاق، عملکرد نامطلوب بانک ها و موانع اداری و بروکراسی‌های ارزی و بانکی از موانع پیش روی توسعه صادرات غیرنفتی است و ضروری است با اهتمام دستگاه‌ها از مسیر تجارت خارجی کشورمان برداشته شود.

اهمیت صادرات غیرنفتی در شرایط تحریم‌ها

ابراهیم جمیلی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت افزایش صادرات غیرنفتی کشور در شرایط تحریم گفت: اگرچه ایران در چند ماهی که با تحریم پشت سر گذاشتیم مسیر خود برای فروش نفت را داشته وصادرات نفت کشورمان ادامه داشته است با این وجود تحریم قاعدتا  درآمدهای نفتی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و در این شرایط صادرات غیرنفتی بیش از هر زمان دیگر از اهیمت بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به مشکل بیکاری دورقمی در کشور گفت: توجه به تولید افزایش صادرات بهترین راهکار برای عبور از نرخ بیکاری بالا و رکود در کشور است و امیدواریم با رفع موانع پیش روی صادرکنندگان این مهم فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز