خبرگزاری کار ایران

سرپرست بهره برداری پالایشگاه اول پارس جنوبی؛

خودکفایی و تولید ماده بودار کننده گاز در فاز یک

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۹۱۲

ماده بودار کننده گاز با هدف خودکفایی این محصول در پارس جنوبی تولید می شود.

به گزارش ایلنا، سید بهروز حیدری، سرپرست بهره برداری پالایشگاه اول پارس جنوبی با بیان اینکه نخستین واحد تولید ماده بودار کننده گاز ایران در مجتمع گاز پارس جنوبی از سال گذشته راه‌اندازی ‌شده است، گفت: اکنون در واحد تولید ماده بودار کننده گاز، این ماده ساخته شده است که با تست ماده تولیدی و در صورت مطلوب بودن امکان تولید انبوه آن نیز وجود دارد.

 وی افزود: این واحد ظرفیت تولید سالانه 8۰۰ تن ماده بودار کننده را داراست که علاوه بر تأمین نیاز داخل امکان صادرات این محصول را نیز فراهم می کند.

حیدری می گوید: گاز طبیعی ماده ای بی رنگ و بی بو بوده و به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از نشت احتمالی این ماده لازم است از ماده ای هشدار دهنده استفاده شود. برخی ترکیبات گوگردی به دلیل بوی نافذ و تند، بعنوان ماده بودار کننده گاز طبیعی (ادورانت) قابل استفاده هستند.

وی افزود: در حال حاضر در کشورمان از مواد سنتزی وارداتی به این منظور استفاده می شود. با عنایت به رشد روزافزون تولید و مصرف گاز و محدود بودن کشورهای تولید کننده ادورانت، راه اندازی این واحد اقدام بزرگی در راستای خودکفایی این ماده استراتژیک و اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

گفتنی است؛ ذخایر عظیم میعانات گازی پارس جنوبی حاوی مقادیر قابل توجه مرکاپتان های سبک بوده که می توان با استحصال این مرکاپتان ها ضمن تولید ماده با ارزش بودارکننده گاز طبیعی با بهبود کیفیت میعانات، ارزش افزوده ایجاد نمود.

همچنین وجود مرکاپتان‌های سبک در میعانات گازی به دلیل بوی نامطبوع و خورندگی آنها در طی فرآیندهای ذخیره سازی و انتقال مشکلات عدیده ای را بوجود آورده و عامل کاهش قیمت این محصول با ارزش می شود. با استخراج مرکاپتان های سبک و استفاده بعنوان ماده بودار کننده گاز طبیعی ضمن مدیریت محصولات جانبی پالایشگاه و ارتقاء کیفیت میعانات گازی، در تولید ماده بودارکننده خودکفایی و قطع وابستگی، ایجاد خواهد شد.

ماده بودار کننده در کلیه پالایشگاه‌های گاز و نفت جهت بودار کردن گاز طبیعی و گاز مایع قابل استفاده است که هم اکنون از خارج از کشور وارد می شود.  لذا تولید این  ماده در کشور،  علاوه بر صرفه جویی ارزی، به نوعی تولید محصول استراتژیک  و نیز قطع وابستگی محسوب می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز