خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم اصفهان در مجلس:

توسعه تجدیدپذیرها راهکاری برای حل بحران‌های آب و اشتغال

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۱۹۷

یکی از راه حل‌هایی که بحران آب و اشتغال را پوشش می‌دهد توسعه سیستم خورشیدی است. چرا که گسترش این امر به دلیل آنکه به منابع آبی بی نیاز است، می‌تواند احیاگر منابع آبی باشد و از آن جهت که به تولید برق می‌پردازد، با فروش برق تولیدی حاصل از آن به مجموعه وزارت نیرو درآمدی پایدار و مطمئن ایجاد می‌کند.

به گزارش ایلنا، حیدر علی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی آب و انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: یکی از اولویت‌های اصلی من به عنوان نماینده استان اصفهان، دو موضوع آب و اشتغال بوده است. در این راستا یکی از راه حل‌هایی که هر دو مورد فوق را پوشش می‌داد، توسعه سیستم‌های خورشیدی در روستاهای واقع در شرق اصفهان بود. چرا که گسترش این امر به دلیل آنکه از منابع آبی بی نیاز است، می‌تواند احیاگر منابع آبی باشد، ضمن آنکه با تولید برق و فروش برق به مجموعه وزارت نیرو نیز می‌توان درآمدی پایدار و مطمئن ایجاد کرد.

وی با تاکید بر لزوم کاهش مصرف آب در صنایع کشور افزود: باید برای کاهش مصرف صنایع آب بر، برنامه ریزی جدی صورت گیرد، که یکی از اقدامات انتقال صنایع آب بر از مناطق کم آب به استان‌هایی است که در کنار منابع آبی مستقر هستند و راه حل جایگزین دیگر آن است که به شدت و در کوتاه مدت مصرف آب مورد نیاز آن ها را کاهش دهیم.

عابدی، در خصوص همکاری در اجرای طرح توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در اصفهان اعلام آمادگی کرد و افزود:  اگر توسعه سیستم‌های خورشیدی در اصفهان افزایش یابد، می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار موجب درآمدزایی خانوارهای اصفهانی شود. در این راستا ما نیز به شدت از این طرح استقبال می‌کنیم و تمامی فعالیت‌های مورد نیاز کسب مجوز  در ارتباط با وزارت نیرو، گرفتن وام از بانک‌ها و مجوزهای محلی را متقبل خواهیم شد.

کیوان پورکیان عضو هیات مدیره کارگروه بودجه و مجلس انجمن انرژی های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی هم اظهار کرد: هدف از تشکیل این گردهمایی این است که بتوانیم به توسعه بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، یاری برسانیم و در مورد مزایای این حیطه شفاف سازی کنیم. امروزه در سراسر دنیا رغبت و حساسیت بالایی به توسعه انرژی‌های پاک اختصاص یافته است و دنیا این مسیر قرار دارد که سوخت های فسیلی را کنار گذارد.

اکبر ادیب فر، رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی در ادامه این نشست تخصصی با اشاره به مزایای بیشمار انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: به ازای احداث هر 100 مگاوات نیروگاه بادی از مصرف معادل 250 هزار متر مکعب آب در سال جلوگیری می‌شود، چرا که نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیازمند منابع آبی نیستند؛ در ضمن توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مانع از تولید 250 هزارتن دی اکسید کربن نیز می‌شوند.

وی در خصوص توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق محروم افزود: بدلیل پتانسیل فراوان خورشیدی و بادی در مناطق محروم ایران، برای مثال وزش بادها در قزوین و نیز در شرق کشور در استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان، اغلب نیروگاه‌های تجدیدپذیر گروه مپنا و همینطور شرکت‌های دیگر در مناطق محروم و روستایی احداث شده‌اند، برای مثال می‌توان به کهک، کوهین، سیاهپوش، روستاهای استان‌های همدان، خراسان رضوی، کرمان و باقی استان‌ها اشاره کرد.

در انتهای نشست، پورکیان در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان معیشت جایگزین برای کشاورزان اظهار کرد: در بعضی مناطق کشور شاهد آن هستیم که بسیاری از اراضی کشاورزی به دلیل کمبود آب، دیگر مستعد کشاورزی نیستند و دولت یه عنوان یک راه حل، برای کشاورزان این منطقه یارانه یا همان حق نکاشت در نظر گرفته است که جوابگوی زندگی کشاورزان نیست و در صورت ادامه این روند، شاهد تخلیه روستاها و مهاجرت روستاییان خواهیم بود که به صورت مستقیم می‌تواند امنیت کشور را به مخاطره اندازد. از این رو پیشنهاد ما این است که در صورت امکان در این زمین‌ها، سیستم‌های خورشیدی احداث شود تا کشاورزان دارای یک معیشت جایگزین شده، به تولید برق پردازند و درآمد پایدار 20 ساله داشته باشند، علاوه بر آن، سفره‌های زیرزمینی نیز فرصتی برای تنفس و شاید احیا خواهند یافت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بخشی از عوارض برقی که از مردم دریافت می‌شود قرار است برای تامین برق روستاها اختصاص یابد، در حالی که امروز بیشتر خانوارهای ساکن در روستاها مجهز به برق هستند، از طرف دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر خود اغلب در روستاها و مناطق محروم احداث می‌شوند، از این رو به نظر می‌رسد، فراهم کردن زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در حقیقت به توسعه روستاها کمک می‌کند و علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای روستاییان به تامین برق پاک نیز منجر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز