خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت اعلام کرد:

تولید بیش از 100 میلیون تن محصول پتروشیمی در سال 1404

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۵۶۲

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: سهم درآمد زایی صنعت پتروشیمی در سال گذشته 17.1 میلیارد دلار بوده است، که امید است در این مسیر به اهداف پیش بینی شده در بخش تولید و فروش محصولات پتروشیمی در سال جاری نیز دست یابیم.

به گزارش ایلنا از NPC، بهزاد محمدی در جریان سفر عملیاتی خود به منطقه ماهشهر ضمن بازدید از طرح‌های در دست اجرای این منطقه، در جلسه هم اندیشی مدیران عامل مجتمع ها و طرح های مستقر در این منطقه، گفت: صنعت پتروشیمی یکی از اولویت های اول اقتصاد کلان کشور است، بخشی از این صنعت، که قدمتی قابل توجه دارد به عنوان قطب نخست در منطفه ماهشهر متمرکز شده است.

وی افزود: در حال حاضر صنعت پتروشیمی 54 مجتمع تولیدی و فعال دارد و در حدود 66 طرح در دست اجرا است که از این تعداد طرح در حدود 34 طرح ، با بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی ، به عنوان پروژه‌های فعال محسوب می‌شوند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص شاخص‌های صنعت پتروشیمی گفت: عملکرد تولید مجتمع‌های تولیدی، بیانگر میزان تولید 53.6 میلیون تن است که از این میزان در حدود 30.7 میلیون تن محصول قابل فروش و مابقی به عنوان خوراک بین مجتمعی عرضه می‌شود.

محمدی ادامه داد: در نگاه بلند که تا سال 1400 ترسیم شده است، با فعال سازی و بهره برداری کامل از طرح های پتروشیمی مجموع تولید فعلی صنعت به 75 میلیون تن در سال خواهد رسید و این امرنشان دهنده شیب رو به رشد صنعت است و حتی اگر تا پایان سال 1404 طرح جدیدی هم تعریف نشود و با تکمیل طرح‌های موجود ، این رقم به بیش از 100  میلیون تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ، در سال جاری در حدود 50 درصد از کل محصولات به تولید متانول و اوره و آمونیاک اختصاص یافته است، گفت: پیش بینی می‌شود این سهم تا ده سال آینده با وضعیت پروژه‌های در دست توسعه فعلی به 70 درصد افزایش یابد، بنابراین جای دارد که به صورت جدی در زمینه تنوع در زنجیره تولید محصولات اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: تبدیل شاخه متانول به انواع الفین‌ها، با هدف ایجاد تنوع در محصولات، یکی از  برنامه‌های توسعه صنعت پتروشیمی است، که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در این بحث به صورت جدی ، فعال‌تر از گذشته اقدام خواهد کرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در خصوص نقش صنعت پتروشیمی و سهم آن در ارز آوری ، خاطرنشان کرد: از نظر درآمدزایی، عملکرد صنعت پتروشیمی در سال 96 نشان می‌دهد 12 میلیارد دلار از محل صادرات محصولا ت ارز وارد کشور شده است و این در حالی است که سهم داد و ستد این صنعت در بازار بورس در حدود 5 میلیارد دلار بوده است، در مجموع می‌توان گفت سهم درآمد زایی صنعت پتروشیمی در سال گذشته 17.1 میلیارد دلار بوده است، که امید است در این مسیر به اهداف پیش بینی شده در بخش تولید و فروش محصولات پتروشیمی در سال جاری نیز دست یابیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه در مورد سهم مجتمع‌های تولید ماهشهر در مجموع کل تولید صنعت پتروشیمی گفت: ماهشهر از تولید کل صنعت پتروشیمی سهم 38 درصدی را دارد و باید تلاش کرد راندمان تولید در این منطقه را از 78 درصد فعلی به درصد متناسب تری افزایش داد.

وی تاکید کرد:  منطقه ماهشهر به دلیل نوع خوراکی که از صنایع بالادست و مناطق نفت خیز دریافت می‌کند، از نظر تنوع تولید بسیار فعال و غنی است و این امر نشان دهنده کاهش ریسک پذیری و افزایش انعطاف پذیری است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص برنامه توسعه فاز دوم منطقه پتروشیمی ماهشهر ، گفت: با تاکید و توصیه وزیر نفت در خصوص توسعه صنعت پتروشیمی،  به دنبال توسعه این صنعت در ماهشهر با دو هدف ریل گذاری مسیر توسعه و نیز حمایت و پشتیبانی از آن هستیم. اما این منطقه  به دلیل نزدیکی به دریا، از نظر استحصال زمین با مشکلاتی همراه است و تلاش داریم که منطقه‌ای را به عنوان فاز دوم توسعه پتروشیمی در ماهشهر تعریف کنیم و تعداد قابل توجهی صنایع میان دستی و پایین دستی را در این منطقه با هدف افزایش تولید و تکمیل زنجیره ارزش محصولات ایجاد کنیم.

به گفته بهزاد محمدی، در حال حاضر میزان سرمایه گذاری مورد نیاز و همچنین تعداد واحدهای پتروشیمی،به صورت دقیق مشخص نشده است و این برنامه در حال جمع بندی و ارائه طرح های نهایی در آینده نزدیک است.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص دیگر موانع و مشکلات پیش روی مسیر توسعه ماهشهر در فاز دوم، اظهار کرد: در توسعه فاز دوم منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر ، مسائل زیست محیطی و همچنین استحصال زمین با مشکلاتی همراه است، از سوی دیگر موضوع تامین خوراک و راههای دسترسی به آن  از الزامات مهم این برنامه است، که به نظر می‌رسد در بخش تامین خوراک باید به صنایع میان دستی متوسل شویم.

وی تاکید کرد: در مسیر برنامه توسعه جدید پتروشیمی، توجه به مسائل زیست محیطی و HSE به ویژه ایمنی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در این بخش نیازمند بازیابی و احیای مجدد برنامه ها هستیم.

 معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در خصوص فعالیت‌ها و عملکرد سازمان منطقه ویژه اقتصادی در منطقه ماهشهر تاکید کرد: شرح فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر نشان دهنده سیستماتیک و منظم بودن این سازمان است که امیدوارم این سازمان در مسیر رو به رشد و توسعه فعالیت‌های خود حمایت و پشتیبانی لازم را از طرح‌ها و مجتمع‌های تولیدی منطقه تقویت کند.

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: با توجه به ماهیت و وظایف جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، صنعت پتروشیمی مطمئن باشد که این شرکت در ابعاد پشتیانی و حمایت‌های فنی و قانونی دوشادوش صنعت در مسیر توسعه همگام است.

بهزاد محمدی افزود: تمام تلاش من تا زمانی که در این سمت هستم، پشتیبانی و حمایت از سرمایه‌گذاران و صنعتگرانی است که چرخ توسعه صنعت پتروشیمی را به حرکت درمی‌آورند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز