خبرگزاری کار ایران

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

پدرخوانده‌های زیرزمینی کنترل بازار را به دست گرفته‌اند/ افزایش 20 درصدی مالیات با وجود رکود منطقی نیست/ مجلس هنگام بررسی بودجه به معیشت مردم توجه کند

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۱۲۵

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران گفت: اگر جلوی این پدرخوانده‌ها که امروز در بخش‌های مختلف اقتصاد همچون خودرو، واردات مواد غذایی و مواد اولیه هستند، گرفته شود 30 هزار میلیارد تومان می‌تواند کمک زیادی به دولت بکند. از طرف دیگر این پدرخوانده‌ها با قدرتی که از پول به دست آوردند در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها اثرگذار هستند.

محمد رضا جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران در خصوص درآمدهای دولت در بودجه سال 98 از محل اخذ مالیات گفت: در کلیه سطوح ما شاهد افزایش مالیات در حدود 20 درصد بودیم اما اینکه این افزایش محقق شود یا خیر جای بحث دارد.

وی تصریح کرد: ما در سال 97 شاهد رکود و کاهش تولید بودیم پس مشکل است که این 20 درصد را بتوان از مودیان مالیاتی گرفت. رقم 158 هزار میلیارد تومان که در بودجه 98 پیش‌بینی شده رقمی بسیار سنگینی است. امیدواریم مجلس در هنگام بررسی بودجه آن را با توجه به وضعیت اقتصادی مردم تنظیم کند.

جعفریان تصریح کرد: برای گرفتن مالیات باید از همه لحاظ افراد بررسی شوند که چه مقدار تراکنش داشتند چند حساب بانکی دارند، میزان خرید و فروش کالای آنها چقدر بوده و سایر مولفه‌ها در ماه‌های اخیر با وجود آنکه وضعیت اقتصادی مناسب نبود اما برخی افراد و صنف‌ها توانستند درآمدهای خوبی کسب کنند که بالطبع باید مالیاتی که پرداخت می‌کنند بیش از دوره قبل باشد.

وی ادامه داد: به نظر من تنها راه ایجاد عدالت در گرفتن مالیات شفاف عمل کردن است شفاف یعنی هرکسی نتواند جنس وارد کند و آن را به هر قیمتی که خواست بفروشد. امروز پدرخوانده‌های زیرزمینی کنترل بازار را به دست گرفته‌اند برای همین است که ما 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف با اشاره به سابقه پرداخت مالیات گفت: 2 هزار سال است که مردم مالیات پرداخت می‌کنند و وظیفه آنها این است که در قبال امکاناتی که دولت و حکومت برای آنها فراهم کرده هزینه آن را بپردازند. اینکه مالیات پرداخت نکنیم زرنگی نیست اما باید مراقب زندگی مردم باشیم و طوری عمل نکنیم که افراد تحت فشار قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: اگر جلوی این پدرخوانده‌ها که امروز در بخش‌های مختلف اقتصاد همچون خودرو، واردات مواد غذایی و مواد اولیه هستند، گرفته شود 30 هزار میلیارد تومان می‌تواند کمک زیادی به دولت بکند. از طرف دیگر این پدرخوانده‌ها با قدرتی که از پول به دست آوردند در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها اثرگذار هستند. افرادی که سبد خودرو می‌خرند یعنی در یک قرارداد هزار تا 5 هزار خودرو خریداری می‌کنند و مالیات نمی‌دهند، مسلم است که جلوی اصلاح بازار و قیمت‌ها را می‌گیرند.

جعفریان افزود: در بودجه امسال 129 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده بود که هنوز هیچ آماری از وصول آن یا تحقق یافتن هشت بخش از آن منتشر نشده است اما مسلماً رقم واقعی پایین‌تر از این عدد خواهد بود. به طور مثال با اتخاذ سیاست‌های ارزی جدید ما شاهد کاهش واردات بودیم در حالی که در بودجه درآمد گمرک از این محل 16 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که با این کاهش واردات، مسلماً این رقم تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی با اشاره به مالیات اصناف در سال 98 گفت: اصناف با سه میلیون عضو بزرگترین تشکل کشور است. امسال تمام مقامات بیان کرده‌اند که رکود سنگینی بر بازار حاکم بوده و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم تولید نیز کم شده است. از طرفی دیگر هر چند روز یکبار، اخباری مبنی بر تعطیلی کارخانه‌ها منتشر می‌شود و امروز دغدغه دولت به جای ایجاد اشتغال حفظ شغل‌های موجود شده است.

وی افزود: اینها نتیجه دورانی است که هر چیزی کم بود بلافاصله دستور واردات آن را می‌دادیم. حال با این وضعیت اقتصادی چگونه دولت پیشنهاد افزایش 20 درصدی مالیات را می‌دهد. مگر قرار نیست این مالیات از همین اصناف و مردم گرفته شود که امروز با رکود و بیکاری و تعطیلی کارگاه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر بخواهیم شرایط منصفانه در نظر بگیریم درسال 98 به جای افزایش مالیات باید شاهد کاهش مالیات باشیم تا فشار کمتری به مردم وارد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز