خبرگزاری کار ایران

سرپرست دفتر مدیریت منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه:

تراز آب دریاچه ارومیه 26 سانتی‌متر افزایش یافت / 500 میلیون مترمکعب به حجم آب دریاچه افزوده شد

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۹۸۹

سرپرست دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه گفت: تراز آب دریاچه ارومیه در هفتم دی‌ماه، به 1270.56 متر رسیده که نسبت به تراز سال گذشته، 26 سانتی‌متر افزایش یافته است.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "کیاست امیریان" در این باره افزود: حجم آب دریاچه نیز با حدود 500 میلیون متر مکعب افزایش نسبت به سال گذشته به رقم یک‌میلیارد و 600 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی افزود: وسعت دریاچه ارومیه دو هزار و 70 کیلومتر مربع شده که نسبت به سال گذشته در همین روز حدود 310 کیلومتر مربع افزایش داشته است.

سرپرست دفتر مدیریت منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه با اشاره به جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب سطحی حوضه آبریز دریاچه و اجرای مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه تصریح کرد: در این مدت با جمع‌آوری تعداد یک‌هزار و 428 مورد موتورپمپ‌های حاشیه رودخانه، حجمی معادل 64 میلیون متر مکعب و با انسداد 314 مورد استخرهای زهکش حاشیه رودخانه، حجمی معادل 8 میلیون متر مکعب کاهش مصرف صورت گرفته است.

امیریان همچنین از شناسایی 3 هزار و 693 مورد تصرف غیرمجاز در بستر و 406 مورد ممانعت از برداشت‌های غیرمجاز که به 38 هکتار رفع تصرف از محدوده بستر منجر شده خبر داد و افزود: به‌منظور کاهش مصارف 40 درصدی در حوضه آبریز ارومیه، در پایان چهارمین سال کاهش مصارف آب کشاورزی (31 شهریور 1397) بالغ بر 29 درصد از مصارف کشاورزی شبکه پایاب سدهای در حال بهره‌برداری کاهش داده شده، به‌طوری‌که مصارف کشاورزی از 943 میلیون متر مکعب به 670 میلیون متر مکعب تا پایان سال آبی 97-96 کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کاهش مصارف کشاورزی خارج از شبکه توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال اجراست، اظهار کرد: در طول دوره اجرای مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه روی 6 هزار و 378 حلقه چاه کنتور هوشمند نصب شده که موجب کاهش مصرف حدود 67 میلیون متر مکعب شده است.

امیریان در خصوص رهاسازی آب از سدهای درحال بهره‌برداری در فصل غیرزراعی در طول سال‌های 93 تا پایان سال آبی 97-96 گفت: برای تأمین بخشی از نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه در مجموع افزون بر 2 میلیارد و 340 میلیون متر مکعب رهاسازی از سدها صورت گرفت و برای سال آبی 98-97 در مرحله اول رهاسازی با شروع در 26 آبان ماه افزون بر 92 میلیون مترمکعب رهاسازی انجام شده است.

سرپرست دفتر مدیریت منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه با اشاره به در حال انجام بودن رهاسازی افزون بر 62 میلیون مترمکعب در مرحله دوم که از ابتدای دی ماه آغاز شده است، خاطرنشان کرد: برای مرحله سوم رهاسازی، بررسی‌های فنی در حال انجام بوده که با توجه به میزان بارندگی، پس از مصوب شدن آن در اواخر زمستان و اوایل بهار به اجرا در خواهد آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز