خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران:

۸۱ سال زندان سزای متخلفان ترکیب ماسه و گندم/ توزیع یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن گندم در بورس کالا

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۴۹۶

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن گندم از ابتدای سال تاکنون در بورس کالا عرضه شده که به اندازه کل عرضه سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایلنا، یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نشست خبری امروز دوشنبه ۱۰ دی اظهار کرد: افرادی که سال گذشته با مخلوط کردن ماسه و گندم قصد در بی‌کیفیت نشان دادن گندم داخلی داشتند و به دنبال سودجویی از این امر بودند به دستگاه قضایی معرفی شدند و در مجموع برای این سه فرد ۸۱ سال زندان درنظر گرفته شد تا کسی جرات ادامه این کار را نداشته باشد.

وی در رابطه با عرضه گندم در بورس کالا اذعان داشت:  یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن گندم از ابتدای سال تاکنون در بورس کالا عرضه شده که به اندازه کل عرضه سال گذشته بوده است.

سیف افزود: قیمت گندم ۱۰ درصد در بورس افزایش داشته اما این افزایش بالا نیست. از یک دی گندم به کارخانجات عرضه شده و در سامانه تامین شده است. از ابتدای ماه تا کنون ۱۲۰ هزارتن گندم به کارخانجات ارسال شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با قیمت خرید تضمینی اظهار کرد: ارزیابی‌ها برای قیمت انجام شده و پس از تایید شورای اقتصاد از اول دی ماه فعالیت خود را برای خرید تضمینی سال آینده انجام دادیم از اواسط این ماه فراخوان برای تاسیس مراکز خرید تضمینی داده شده که باید ارزیابی شود و پیش از ورود به فروردین و اردیبهشت 98 با توجه به مقطع زمانی برداشت در استان‌ها مرکز خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی مستقر خواهد شد.

وی افزود: ما در انجام این کار بیشتر به تسهیل و رفاه کشاورزان برای تحویل محصولات، بحث کاهش هزینه‌های دولت و افزایش بهره‌وری در حوزه برنامه‌ریزی حمل و نقل و ذخیره‌سازی و همچنین ارتقای کیفیت و تامین مناسب گردش مالی این پروژه بزرگ پرداخته‌ایم تا روند تامین مالی کشاورزان مشخص باشد و در زمان کوتاهی اتفاق بیفتد.

سیف در ادامه تصریح کرد: سال گذشته 50 درصد ارزش کالا را به صورت نقد به کشاورزان تقدیم کردیم و مابقی را بین یک ماه تا 45 روز پرداخت کردیم اما در مقاطعی این هدف‌گذاری میسر نشد اما ما امیدواریم با تلاش دولت بتوانیم این روند را حفظ و یا ارتقا دهیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرد: در حوزه خرید تضمینی فردا نمونه‌های ملی بخش کشاورزی معرفی می‌شود که بخش بازرگانی هم امسال در این همایش حضور خواهد داشت. در بین نمونه‌های ملی یک مرکز خرید نمونه، سیلودار نمونه و کارخانه آرد نمونه معرفی خواهند شد.

سیف در ادامه افزود: در شرایط نسبتا خاصی هستیم کشور ما آنقدر قدرتمند است که منافع کشورهای تحریم‌کننده نمی‌تواند خللی در روند کار ما ایجاد کند یکی از موضوعات مهم کشور که همواره مسئولین از آن به عنوان شاخص یاد می‌کنند کالاهای اساسی است که از ابتدای سال تا امروز نزدیک به 20 میلیون کالای اساسی را تامین کردیم حدود 8.5 میلیون تن آن مصرف شده است و خللی در روند توزیع آن به وجود نیامده است.

وی افزود: برنامه عرضه‌ای که برای تنظیم بازار ارائه شده توزیع حدود 50 هزار تن برنج با رصد و نظارت کمیسیون‌های استانی، 57 هزار تن روغن خام برای تامین روغن نباتی و 40 هزار تن شکر برای تنظیم بازار شب عید است. امیدواریم بازار کالاهای اساسی در سه ماهه پایانی سال همین روند را ادامه دهد.

وی با اشاره به سامانه خرید و فروش آرد خبازی عنوان کرد: اتفاق جدید در کالاهای اساسی ایجاد سامانه خرید و فروش آرد خبازی‌های صنف و صنعت است که شروع کار خود را از اول دی ماه آغاز کرده‌ است.

وی افزود: بخش آرد خبازی‌های یارانه‌ای توسط یک سامانه سازماندهی شده بود و نانوایی‌ها از طریق این سامانه آرد خود را خریداری می‌کردند این تجربه خوب با توجه به مسائل و موضوعات ارزی کشور مقرر شد، حسب تصمیمات دولت در نظارت بر کالاهای اساسی سامانه خرید و فروش گندم و آرد صنوف در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در این سامانه نزدیک به 400 کارخانه آرد ثبت نام شدند و نزدیک به 25 هزار واحد صنفی ثبت نام کردند تا امروز نزدیک به 58 هزار تن آرد در 10 روز گذشته سفارش‌گذاری شده است که  55 هزار تن آن تایید و حمل شده است.

سیف اذعان داشت: امیدواریم با این اقدام مسائل و مشکلات مربوط به گندم، آرد و نان را حل کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کیفیت نان خاطرنشان کرد: در حوزه کیفیت نان در ارزیابی آذرماه میانگین کیفیت نان سنگک 86.9 نمره را آورد و رتبه خوب ارزیابی شد نان بربری نمره 88، تافتون 83 و نان لواش نمره 84 را آورد و میانگین کل آ‌ماری نمره هم 84 شد که نسبت به سال یک نمره افزایش داشت.

سیف در رابطه با طرح نوسازی نانوایی‌ها تشریح کرد: طرحی را برای نوسازی ناوگان با بانک سپه برنامه‌ریزی کردیم که 150 میلیون ریال به هر نانوایی داده شود که نزدیک به 151 میلیارد ریال تا آبان ماه پرداخت شده است.

وی با اشاره به طرح تنظیم بازار برای کالاهای استراتژیک عنوان کرد: در طرح تنظیم بازار که در اجرای آیین‌نامه مدیریت ذخائر استراتژیک کشور تعیین شده ماهانه 20 هزار تن برنج را به بازار مصرف تزریق می‌کنیم که از دو نوع برنج تایلندی گرید A با قیمت عمده 5200 تومان و گرید B با قیمت 4200 تومان از درب انبارهای ما تحویل فروشگاه‌داران می‌شود.

سیف افزود: روغن خام عرضه شده توسط شرکت بازرگانی دولتی قیمت مصوب دارد قیمت روغن خام عرضه شده 3750 تومان برای روغن سویا، 3950 تومان، برای روغن پالم و 3700 تومان برای روغن آفتابگردان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ارقام بودجه اختصاص یافته به بخش کشاورزی بیان کرد: مهمترین رقمی که در بودجه برای ما مهم و اساسی است بحث یارانه نان مصرفی مردم است دولت مقرر کرده تا نان و مشتقات ناشی از گندم را ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برساند 8145 میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شده که 6145 میلیارد تومان آن از بخش هدفمندی یارانه‌ها و 2 هزار میلیارد تومان آن از محل اوراق مشارکت و منابع عمومی تامین می‌شود لذا بخش کشاورزی نباید در تامین منابع هیچ نگرانی داشته باشد.

وی افزود: کل کالاهای اساسی سال آینده امروز تامین شده که بخشی از آن توسط بخش خصوصی، بخشی توسط شرکت‌های مباشر دولتی و بخشی از آن هم در سه ماهه پایانی سال توسط دولت تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در رابطه با خریداری گندم خاطرنشان کرد: در سال حدود 10 میلیون تن گندم را خریداری می‌کنیم و هفت میلیون تن حمل و نقل داخل و خارج استان داریم که نزدیک به دو میلیون تن از آن به خاطر ارتقای کیفیت ا نجام می‌شود تا به یک ترکیب بالا از گندم برسیم کیفیت گندم ما متوسط رو به بالا است بخشی از نان‌های مانند نان‌های فانتزی و حجیم که نیازمند شرایط مناسب گلوگلوتن هستند. از استان‌هایی مانند فارس به این کارخانجات ارسال می‌شود.

سیف گفت: سال گذشته طی طرحی که انجام شد به مراکزی که در اماکن باز گندم نگهداری می‌کردند کرایه حمل پرداخت کردیم تا بتوانند گندم را به سیلو انتقال دهند مهمترین شاخص ما این بود که سال گذشته یک و نیم میلیون تن کمتر خرید در مراکز باز انجام شد که این امر 95 میلیارد تومان صرفه‌جویی در زمینه هزینه‌ها را برای شرکت بازرگانی دولتی به ارمغان آورد.

وی افزود: کارخانجات آرد زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان استاندارد هستند و این دو ارگان تلاش می‌کنند توسط مسابقات و جوایز اختصاص یافته مختلف کیفیت کار آنها را بالا ببرند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موضوع ورود موقت گندم تشریح کرد: در حوزه ورود موقت استراتژی کشور تامین بازارهای کشورهای مجاور است سال گذشته 280 هزار تن آرد صادر کردیم امسال هم مقادیر قابل توجهی از محل گندم ورود موقت صادر شده است ما از گمرک می‌خواهیم این شرایط را تسهیل کند کارخانجات پیشرفته فرآوری ظرفیت بزرگی هستند که باید به آنها توجه شود وزارت صنعت و گمرک برای افزایش اشتغال سرمایه‌گذاری و از دست نرفتن بازارهای هدف باید امور را تسهیل کنند تا بتوانیم ورود موقت‌های بیشتری را داشته باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز