خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل پتروشیمی غدیر:

پتروشیمی غدیر 150 میلیارد تومان به بابک زنجانی فروخته شده بود/ طی 3 سال متوالی به ظرفیت اسمی تولید رسیده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۷۰۸۷۱۲

بیانک اظهار داشت: زمانی که بنده این شرکت را تحویل گرفتم 180 میلیارد تومان بدهی داشت و ارزش سهام کارخانه 130 میلیارد تومان بود و با قیمت 150 میلیارد تومان به بابک زنجانی فروخته شده بود اما امروز بدهی سالانه و عقب‌مانده نداریم و کارخانه در شرایط مطلوبی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امین بیانک در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه PVC یکی از سخت‌ترین صنایع پتروشیمی و غیر قابل کنترل است، اظهار داشت: در دنیا فقط 20 درصد تولیدکنندگان می‌توانند به ظرفیت اسمی برسند و آن را تکرار کنند اما ما طی سه سال متوالی توانسته‌ایم ظرفیت اسمی تولید را تکرار کنیم. اگرچه در سال جاری مشکلاتی به لحاظ حاشیه تولید داشتیم.

وی با بیان اینکه در شش ماهه ابتدای سال جاری 54هزار و 717 تن تولید داشتیم افزود: علی‌رغم 57 روز توقف تولید در سال جاری و مشکلی که بابت خرابی راکتور داشتیم، توانستیم به رقم یاد شده در تولید برسیم.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر تصریح کرد: این مجتمع به دلیل خرابی راکتور مجبور به توقف تولید شد که خارجی‌ها بابت تعمیر آن شش ماه زمان، شرکت‌های داخلی چهار ماه برای تعمیر به ما اعلام کردند اما ما با همکاران داخلی شرکت توانستیم ظرف 47 روز راکتور را بازسازی و وارد مدار تولید کنیم و به این ترتیب از تولید عقب نیفتادیم.

وی با بیان اینکه طی 9 ماه سال جاری موفق شدیم 86هزار و 513 تن تولید داشته باشیم، گفت: البته 3500 تن از برنامه تولیدی عقب هستیم اما در سه ماه آینده می‌توانیم آن را جبران کنیم.

بیانک یکی از مباحث جدی در روند تولید را تحریم‌ها دانست و گفت: تحریم‌ها این صنعت را هدف گرفته و به طور مستقیم از هر کانالی که بتوانند آن را دچار بحران کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ما در حوزه کاتالیست بیشترین آسیب را داریم تصریح کرد: البته صنعت تولید کاتالیست در کشور بومی شده و این در حالی است که قبلاً مجبور بودیم از فرانسه واردات داشته باشیم.

کاتالیست، خوراک، ارز و واردات تجهیزات؛ مشکلات تولید

مدیرعامل پتروشیمی غدیر با بیان اینکه در حال حاضر کاتالیست در کشور به تولید انبوه رسیده، یادآور شد: ما خودمان در قالب قرارداد LONGTERM سه ساله این محصول را از سوی یکی از کارخانجات تولیدی پیش‌خرید کردیم و به این ترتیب 10 تن از نیاز ما ظرف یک ماه آینده از سوی تولیدکننده داخلی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه خوراک از دیگر مشکلات روند تولید است تصریح کرد: با توجه به کمبود تامین کلر نتوانسته‌ایم به خوبی روی تولید حساب باز کنیم و پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از 60 درصد امکان تولید نداشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با رفع این مشکل بتوانیم تامین خوراک میانی را در برنامه قرار دهیم چرا که هر قدر به لحاظ تامین کلر دچار بحران شویم در زمینه تولید EDC دچار مشکل می‌شویم.

بیانک با بیان اینکه به هم ریختگی اوضاع ارزی ، خوراک همچنین سخت شدن واردات تجهیزات از جمله مشکلات ما بوده است، گفت: طی این مدت ثبت سفارش یک و نیم ماه طول کشید. برای تامین ارز یک ماه معطل شدیم و این در حالی است که باید تامین سود کارخانه و هم ظرفیت تولیدی تامین ش د.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر تک‌محصولی بودن را نقطه آسیب‌پذیر شرکت متبوعش برشمرد و افزود: اگر بازار PVC دچار نوسان شود ما چیزی برای خروج از بحران نداریم.

وی ادامه داد: تا تاریخ 16 مرداد ماه که دولت اجازه فروش ریالی داد برخی از نیازهای شرکت را مرتفع کردیم. در شش ماه امسال 42 میلیارد تومان به سهامداران سود پرداخت کردیم و تلاش کردیم که همانند سال‌های قبل سودده باشیم.

وی افزود: در 9 ماهه امسال توانستیم به اهداف تعیین شده در حوزه سود و بودجه دست یابیم.

وی یادآور شد: طی 9 ماه از 86 هزار و 513 تن برنامه‌ریزی شده و توانستیم 85 هزار و 288 تن را به فروش برسانیم و این در شرایطی است که بازار داخلی با اشباع مواجه شده بود و خریداری نداشتیم.

8 هزار تن عرضه داخلی PVC در هفته

بیانک با بیان اینکه 8هزار تن در بورس عرضه PVC صورت گرفته که از این رقم 1500 تن توسط پتروشیمی غدیر تولید شده گفت: از میزان عرضه PVC در بورس کمتر از 2500 تن خریداری شده و این به دلیل تدابیری است که با کوتاه شدن دست واسطه‌ها و دلال‌ها از بورس اتخاذ شده است.

2 برابر سود تا آذرماه

مدیرعامل پتروشیمی غدیر با بیان اینکه تا آذرماه سال جاری توانستیم از دو برابر سودی که امسال پیش‌بینی می‌شد عبور کنیم ابراز امیدواری کرد که این وضعیت تا پایان سال ادامه یابد.

قیمت کارخانه طی 3 سال 11 برابر شد

وی با اشاره به ضررده‌ بودن شرکت تا قبل از سال 94 اظهار داشت: زمانی که بنده این شرکت را تحویل گرفتم 180 میلیارد تومان بدهی داشت و ارزش سهام کارخانه 130 میلیارد تومان بود و با قیمت 150 میلیارد تومان به بابک زنجانی فروخته شده بود اما امروز بدهی سالانه و عقب‌مانده نداریم و کارخانه در شرایط مطلوبی است. مثلاً ارزش سهام شرکت 185 تومان بود که امروز 300 درصد رشد کرده است. همچنین قیمت کارشناسی کارخانه که از سوی بورس اعلام شده بود در سال 94، 150میلیارد تومان بود که امروز با 11 برابر رشد قیمت به 2500 میلیارد تومان رسیده است.

سه برنامه توسعه‌ای پتروشیمی غدیر

بیانک در پاسخ به ایلنا درباره برنامه خروج از تک‌محصولی بودن کارخانه اظهار داشت: ما فعلاً برنامه‌ای برای تولید محصول دیگر غیر از PVC نداریم اما بنا داریم طی مدت کوتاهی ظرفیت تولید را از 120 هزار تن به 140 هزار تن افزایش دهیم. همچنین بنا داریم با الحاق پتروشیمی غدیر به خلیج فارس به سمت هلدینگ شدن PVC در کشور برویم و می‌توانیم با افزایش تولیدی که داریم جای ال‌جی در ترکیه و سابیک را در اروپای مرکزی بگیریم و آنها را با مشکل روبرو کنیم. ما اکنون اسیر این دو شرکت در منطقه هستیم. پروژه سوم نیز راه‌اندازی غدیر2 در آبادان با هماهنگی شستا و تاپیکو است که علاوه بر تامین خوراک میانی می‌توانیم بازار عراق را نیز پشتیبانی کنیم. 

برنامه صادراتی غدیر

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره بازارهای هدف صادراتی گفت: کشورهای عراق، افغانستان، هند، ترکیه، آذربایجان، کشورهای CIS و آفریقایی مقاصد صادراتی ما هستند اما امسال رقم قابل توجهی صادر نکرده‌ایم چرا که هدف اول ما تامین نیاز داخلی بود تا توانستیم بورس را کنترل کنیم. اکنون دو ماه است که بازار آرام است و از این به بعد می‌توانیم بازارهای صادراتی را شکل دهیم.

درب کارخانه محصول را می‌فروشیم و پول را در ایران تحویل می‌گیریم

بیانک با بیان اینکه برای تولید 120 هزار تن شش تا هفت تن کلر نیاز داریم، درباره مباحث نقل و انتقال پول گفت: با توجه به اینکه ما محصول‌مان را داخل کشور و درب کارخانه می فروشیم و خریدار پول را همین جا به ما پرداخت می کند و مشکل چندانی بابت نقل و انتقال پول نداریم.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایلنا درباره رقم نیاز داخل از این محصول بیان کرد: 360 هزار تن در سال به pvc نیاز است که میزان تقاضای آن در هفته بیش از هفت هزار تن است که تمام این رقم تامین می شود.

این مقام مسئول درباره واردات pvc نیز اظهار داشت: غیر از گریدهای خاص وارداتی از محصول pvc نداریم.

وی با بیان اینکه ما توانسته‌ایم به نقطه صفر تعهدات خود برسیم افزود: ما هیچ‌گونه تعهد عقب‌افتاده‌ای نداریم و خودمان را برای دی و بهمن و ماه جدید میلادی و حضور در بازارهای جهانی آماده می‌کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی غدیر درباره بازنشستگی خود نیز گفت: هنوز سه سال به پایان بازنشستگی بنده باقی مانده است البته سه بار نیز استعفای خود را تقدیم مجموعه بالادستی کرده‌ام.

وی درباره پروژه‌های زیست‌محیطی اظهار داشت: قبلاً به مباحث آلایندگی پتروشیمی غدیر توجهی نشده بود اما بنده به محض ورود 80 پروژه در این شرکت تعریف کردم که با حمایت تاپیکو انجام شد که از این تعداد 17 پروژه زیست محیطی بوده و اکنون بالغ بر 70 درصد پروژه ها تکمیل شده است.

تا پایان سال 30 میلیون ارز به نیما می‌دهیم

وی درباره عرضه ارز به نیما اظهار داشت: تا شانزدهم مردادماه اجازه داشتیم که ریالی فروش داشته باشیم بعد از آن امکان فروش به ارز فراهم شد که ما دو میلیون و 400 هزار دلار فروش داشتیم که تمام آن را به دولت ارائه کردیم و تا پایان سال نیز 20 تا 30 میلیون دلار به نیما پرداخت خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز