خبرگزاری کار ایران

طرح شناسایی شیل‎های نفتی امسال نهایی می‎شود

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۹۹۱

رئیس پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از دریافت مصوبه اجرای هفت پروژه پژوهشی این مدیریت خبر داد و گفت: طرح پژوهشی شناسایی شیل‎های نفتی تا پیش از پایان امسال، امضا می‎شود.

به گزارش ایلنا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محمود حاجیان اظهار کرد: هم‎اکنون هفت پروژه پژوهشی مدیریت اکتشاف از شورای پژوهش شرکت ملی نفت ایران مصوبه اجرا گرفته است. قرارداد فاز دوم طرح هیدرات‎های گازی عمان که چندی پیش با پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد یکی از آن هفت پروژه است که زمان اجرای آن چهار سال تعیین شده است.

حاجیان با اشاره به نتایج مثبت فاز نخست طرح هیدرات‎های گازی، گفت: در بخش ایرانی دریای عمان مقادیر معتنابهی هیدرات گازی شناسایی شده که در آینده می‎تواند پاسخگوی مناسبی برای نیازهای گازی کشور باشد.

وی افزود: نتایج فاز نخست طرح هیدرات‎های گازی نشان می‎دهد که در زیر منبع نامتعارف گاز، ساختارهای گازی متعارفی نیز وجود دارد که در فاز دوم باید حجم دقیق گاز و محل دقیق حفر چاه‎ها مشخص شود. سرانجام در فاز سوم، چاه‎ها حفاری و استخراج انجام خواهد شد.

حاجیان در مورد طرح پژوهشی شناسایی شیل‎های نفتی گفت: خوشبختانه در فاز نخست اجرای این پروژه پژوهشی با انستیتو نفت دانشگاه تهران، وجود نفت شیل در قالی کوه لرستان به اثبات رسید. حجم درجای این نفت سبک و با کیفیت اقتصادی که قابلیت استفاده مستقیم به عنوان سوخت جت را دارد، بسیار قابل توجه است.

وی ادامه داد: فاز دوم اجرای طرح پژوهشی نفت شیل‎ها مصوبه شورای پژوهشی شرکت ملی نفت ایران برای اجرا را دریافت کرده است. پیش‎بینی می‎شود قرارداد این طرح پژوهشی پس از دریافت مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تا پیش از پایان امسال امضا شود.

حاجیان اجرای پروژه ژئوشیمی شناسایی مسیر مهاجرت و تعیین نوع سیال در حوضه زاگرس در ناحیه فارس را از دیگر پروژه‎های پژوهشی مصوب اعلام کرد و گفت: در صورت اجرایی شدن این پروژه، لایه‎های نفتی و مسیر مهاجرت آنها مشخص می‎شود که این موضوع ضمن کاهش ریسک حفاری، از حفر چاه‎های خشک جلوگیری می‎کند.

وی با بیان این‎که سه پروژه پژوهشی در حوزه ژئوفیزیک نیز مصوبه اجرا دریافت کرده است، اظهار کرد: این پروژه‎ها شامل پردازش، برداشت و ژئوفیزیک مخزن است که تلاش می‎کنیم با کمک دانشگاه فردوسی مشهد و در قالب طرح‎های کلان پژوهشی با موضوع «بهبود و تصویرسازی زیرسطحی» به سرانجام برسانیم.

حاجیان اظهار کرد: پروژه پژوهشی تولید انواع سیالات حفاری که بتوانند در فشار و دمای بالا و در چاه‎های عمیق استفاده شوند و کمترین آسیب را برای محیط زیست داشته باشند نیز در دستور کار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز