خبرگزاری کار ایران

راستاد خبر داد:

هزینه سوخت کشتی‌هایی که در آب‌های داخلی تردد می‌کند، کاهش می‌یابد/ سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر ایران

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۳۹۵

معاون وزیر راه و شهرسازی به دنبال اینکه به دنبال مصوبه‌ای برای کاهش هزینه سوخت کشتی‌هایی که در آبهای داخلی تردد می‌کنند، هستیم، اظهار داشت: توانسته‌ایم سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیاردی تومانی بخش خصوصی در بنادر کشور را جذب کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد راستاد در مراسم گرامیداشت روز حمل و نقل و انعقاد ۱۹ قرارداد و تفاهم‌‌نامه با بخش خصوصی با بیان اینکه مدعی وجود نقیصه در فرآیندها نیستیم، گفت: هر چند مدعی وجود نقایصی در این سازمان نیستیم اما قطعا در ارتباط با بخش خصوصی تایید می‌‌شود که نسبت به سایر حوزه‌‌ها توانستیم اعتماد سرمایه‌‌گذاران را جلب کنیم.

وی ادامه داد: موید این موضوع سرمایه‌‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر کشور است که امشب هم ۱۹ قرارداد و تفاهم‌‌نامه با بخش خصوصی به امضا می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۹ قرارداد و تفاهم‌‌نامه‌‌ای که هم‌‌اینک با سرمایه‌‌گذاران بخش خصوصی در بنادر ایران به امضا می‌‌رسد، ارزش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دارد، اظهار داشت: این مسئله می‌‌تواند ارزش افزوده در بنادر جدید کشورمان ایجاد کند و این به معنای اعتماد بخش خصوصی برای سرمایه‌‌گذاری در بنادر کشور است.

راستاد با بیان اینکه حوزه تمرکزی ما در پایانه‌‌هایی است که کالای عمومی در آن تخلیه می‌‌شود، تصریح کرد: بر روی بنادری تمرکز داریم که تجهیزات و نیروی انسانی نسبتا بالایی دارند و با توجه به این شرایط درآمدهایشان کم است، باید شرایطی را فراهم کنیم که با افزایش سهم اپراتورها اشتغال در این بنادر حفظ شود. در این رستا اقداماتی خوبی انجام دادیم که یکی از این اقدامات تجمیع قراردادهای پایانه‌‌‌های کالاهای عمومی است مانند بنادر امام و انزلی.

وی با اشاره به سرمایه‌‌گذاری بر روی تجهیزات و روبناهای بنادر توسط بخش خصوصی خاطرنشان کرد: باید انگیزها و مشوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری در بنادر افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره افزایش ظرفیت بنادر ابراز داشت: توانستیم با اجرای فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار ظرفیت این بندر را از دو میلیون به هشت میلیون افزایش دهیم و عملیات اجرایی فاز اول آن در حال اجرا است و تا فاز نهایی ظرفیت بندر چابهار به ۷۷ میلیون تن می‌‌رسد.

راستاد اضافه کرد: هر چند در ابتدا سرمایه‌‌‌گذاران برای تامین تجهیزات در این بندر اعتماد لازم را نداشتند و سازمان بخشی از این تجهیزات را با منابع دولتی تامین کرد اما امروز حتی سرمایه‌‌گذارهای بین‌‌المللی وارد این بندر شدند و بخشی از تجهیزات با اپراتورهای بین‌‌المللی تامین خواهد شد.

وی با تاکید بر انعطاف‌‌پذیری قراردادها با سرمایه‌‌گذاران بخش خصوصی بیان کرد: در بسیاری از قراردادهای جاری پیش‌‌بینی اصلاح و به‌‌روزرسانی قراردادها انجام شده است و اگر قراردادی توجیه اقتصادی خود را به دلایل مختلف از دست داد، طرفین می‌‌توانند درخواست تغییر شرایط قرارداد را داشته باشند که قرارداد به توجیه اقتصادی روز اول برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر برخورداری سوخت یارانه ای برای کشتی هایی که از آبهای داخلی تردد دارند و کاپوتاژ می کنند گفت: هزینه ها برای صاحب کالا باید توجیه پذیر باشد و از آنجایی که این کشتی ها در ابهای داخلی تردد می کنند باید از سوخت یارانه ای بهره مند شوند .

وی افزود: امیدواریم بتوانیم مصوبه کاهش هزینه سوخت برای کشتی ها را عفو کنیم و این انگیزه ای می شود که کشتی های کوچک تر حمل ون قل بار را در ابهای داخلی انجام دهند .

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید میزان ماندگاری کشتی ها در بنادر را به حداقل برسانیم اظها رد اشت: در حال حاضر میزان ماندگاری کشتی در بنادر برای بارگیری بالا است و باید با مکانیزه شدن بنادر این مدت زمان را کاهش دهیم و آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور هم به این موضوع تاکید دارند و قرار است که روز شنبه جلسه ای در این باره برگزار شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات بحث کالاهای منقضی و متروکه در بنادر است به طوری که در حال حاضر از ۵۰ هزار کانتینری که در بندر شهید رجایی وجود دارد ۱۰ هزار کانتینر حامل کالاهای متروکه هستند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تمایل سرمایه گذاران برای حمل محموله های غیر نفتی گفت: خوشبختانه با توجه به شرایط تحریم میزان کاهش صادرات محموله های غیر نفتی از میزان کاهش واردات محموله های غیر نفتی کمتر است و در حوزه صادرات محموله های غیر نفتی تنها ۴ تا ۵ درصد کاهش داشتیم.

وی با تاکید بر لزوم مکانیزه شدن بنادر کشور اظهار داشت: حجم صادرات مواد معدنی در بندر شهید رجایی ۲۰ میلیون تن است که در حال حاضر صادرات این محموله به روش سنتی و هزینه بالا انجام می شود که باید این موضوع مرتفع شود .

راستاد ادامه داد: قراردادی در حال انعقاد است که بتوانیم پایانه بار شهید رجایی را مدرن کنیم ارزش این قرارداد ۵هزار میلیارد تومان است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی افزود : همچنین در بندر امام هم ۵ میلیون تن صادرات مواد معدنی داریم که باید صادرات از این بندر هم به صورت مکانیزه انجام شود .

معاون وزیر راه شهرسازی با تاکید بر اینکه بندر امام هاب کالاهای اساسی است اظهار داشت: در حال حاضر تخلیه و بارگیری فله و غلات به صورت سنتی انجام می شود که باید بتوانیم این عملیات را به صورت مدرن انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز