خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی:

هشت درصد از گازوئیل کشور در اختیار مکانیزاسیون است/ الزام معاینه فنی مانع پلاک‌گذاری ماشین‌آلات شده است/ 250 میلیون دلار نیاز ارزی مکانیزاسیون کشاورزی است

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۱۳۲

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: ما از بخش راهور ناجا تقاضا داریم در بحث معاینه فنی ماشین‌های کشاورزی این معاینه فنی شرط الزامی برای پلاک‌گذاری نباشد تا کشاورزان از این کار سرباز نزنند و بتوانند کارت سوخت دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، کامبیز عباسی رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری سومین نمایشگاه مکانیزاسیون کشاورزی که امروز چهارشنبه 28 آذر در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: نیازهای ارزی ما 250 میلیون دلار است که این مبلغ بسیار ناچیزی است اما برای ما اهمیت بالایی دارد. مکانیزاسیون ایران خوداتکایی 90 تا 95 درصدی به صنعت داخل دارد و در واقع بومی شده است و کشاورزان ما نسبت به ماشین آلات داخلی تمایل بیشتری دارند.

وی با اشاره به اینکه لاستیک ماشین آلات کشاورزی از بخش حمل و نقل اهمیت بیشتری دارد خاطرنشان کرد: ما خواهشمندیم حوزه صنعت به تامین لاستیک بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای داشته باشد در بحبوحه کمبود لاستیک بسیاری از کارخانجات به سمت تولید لاستیک‌های حمل و نقل رفتند که ما با کمبود مواجه شدیم نیاز بخش کشاورزی 300 هزار حلقه لاستیک است که قیمت آن 25 تا 40 درصد فزایش داشته است اما قیمت آن در بازار آزاد بسیار بیش از اینها است.

عباسی در ادامه تصریح کرد:‌ ما نیازمند سهمیه لاستیک در بخش صنعت هستیم و کشاورزان در این زمینه نارضایتی دارند قیمت لاستیک دو برابر شده است و ما امیدواریم حوزه صنعت و اتحادیه‌های مرتبط به این بخش از تولید توجه ویژه داشته باشد. نیاز تراکتور به تعویض لاستیک پس از سه سال و کمباین پس از پنج سال است که اگر این امر اتفاق نیفتد بخش تولید و برداشت محصول را از دست می‌دهیم.

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به این نکته که سوخت بخش کشاورزی تنها هشت درصد از گازوئیل کل کشور است اذعان داشت: از این هشت درصد حدود چهار درصد در حوزه مکانیزاسیون و ماشین‌های کشاورزی مصرف می‌شود و بحث قاچاق سوخت در این بخش تقریبا صفر است. کشاورزان برای نیازهای خود هم مجبور به دریافت سوخت از حوزه حمل و نقل هستند.

وی افزود: ما نیازمند توجه وزارت نفت به این حوزه هستیم تا برای کشاورزان کارت سوخت تهیه کند البته اخیرا بر مبنای کارت بانکی پیشنهاداتی را برای کارت سوخت کشاورزان طراحی کردند دلیل پلاک شدن ماشین‌آلات کشاورزی هم تعلق گرفتن کارت سوخت به همین بخش بوده است.

عباسی در رابطه با رشد 10 برابری پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی گفت: ما در سال 40 هزار دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی را پلاک‌گذاری می‌کنیم . ردیف بیمه تعرفه ماشین‌آلات کشاورزی از ماشین‌های سواری و حمل و نقل جداسازی شد و 30 درصد تعرفه بیمه آن کاهش یافته است.

وی با اشاره به این نکته که معاینه فنی مانع کشاورزان برای پلاک‌گذاری می‌شود عنوان کرد: ما از بخش راهور ناجا تقاضا داریم شرط الزامی معاینه فنی را برای ماشین‌های کشاورزی لغو کنند تا کشاورزان از پلاک‌گذاری سرباز نزنند تا بتوانند بر مبنای پلاک کارت سوخت دریافت کنند.

عباسی با اشاره به همکاری‌های مرکز مکانیزاسیون کشاورزی و سازمان استاندارد کشور تشریح کرد: در حوزه استانداردسازی ما در کنار سازمان استاندارد کارها را پیگیری می‌کنیم و سالانه هزار ماشین و ابزار کشاورزی را ارزیابی و استانداردسازی می‌کنیم لذا امسال یکی از واحدهای فعال این سازمان شناخته شدیم اخیرا تایید نوع تراکتور را هم در مرکز مکانیزاسیون انجام می‌دهیم.

وی افزود: تفاهم‌نامه فی‌مابین وزیر جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد به خوبی عملیاتی شده و ما هم از فضای این تفاهم‌نامه استفاده لازم را می‌کنیم. 300 شرکت تولیدکننده ابزارآلات آبیاری نوین و 285 شرکت فعال در عرصه ماشین آلات کشاورزی از طریق بخش خصوصی تایید و بررسی می‌شود اعتقاد ما بر این است که تحریم نتوانسته در روند مکانیزاسیون کشاورزی بر ما غلبه کند.

وی در ادامه تصریح کرد: 140 تا 150 میلیارد تومان ماهانه جذب اعتبار داریم برخی قطعه‌های ما نیازمند واردات از خارج است که با ارز 4200 تومانی آ‌ن را وارد می‌کنیم.

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: با فناوری کشاورزی حفاظتی می‌توانیم سه تا چهار هزار مترمکعب در آب صرفه‌جویی کنیم دو میلیون هکتار تحت پوشش آبیاری نوین است و 90 درصد کاهش مصرف داشتیم تغییر فصل کشت و استفاده از آب باران در صرفه‌جویی آب تاثیر داشته است. توسعه ارقام مقاوم و توسعه روش‌های به‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی از اقدامات دیگر ما است تا در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

عباسی افزود: ما 8 تا 9 تکنولوژی را شناسایی، وارد و بومی‌سازی کردیم مانند سامانه‌های ضد تگرگ که مزارع حدود 100 هکتار را پوشش می‌دهد و 150 دستگاه در آذربایجان نصب شده است تا باران به تگرگ تبدیل نشود و به باغات و مزارع آسیب نرساند. سیستم‌های مولد باد هم نصب شده است.

عباسی در رابطه با سرمایه‌گذاری ستاد بحران و سازمان‌های بیمه‌ای در زمینه ابزارآلات دفع خسارات کشاورزی تشریح کرد: اگر ستاد بحران و سازمان‌های بیمه‌ای در زمینه این تکنولوژی‌ها سرمایه‌گذاری کنند بهتر از این است که پس از وارد شدن خسارت بیمه پول آن را پرداخت کند 200 میلیون تومان برای صد هکتار قیمت این دستگاه است در حالی که  خسارت تگرگ و سرمازدگی در هر هکتار 15 تا 20 میلیون تومان برآورد می‌شود که اگر بتوانیم پنج میلیون تومان در هر هکتار سرمایه‌گذاری کنیم از خسارات جلوگیری می‌شود 150 باغدار در شمال شور از این صنعت استفاده کرده‌اند.

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر این صنعت اذعان داشت: ما تنها مشکلی که با تحریم داریم انتقال پول است تمام شرکت‌هایی که تاکنون با ما همکاری می‌کردند در حال حاضر هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در ادامه این نشست، علیرضا صدرزاده دبیر اجرایی سومین نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی تهران اظهار کرد: تا به امروز در این نمایشگاه 170 شرکت ثبت‌نام کرده‌اند و از کشورهای ترکیه، چین، آلمان، ایتالیا و فرانسه هم در این نمایشگاه حضور دارند ما برنامه‌های ویژه‌ای را برای بازدیدکنندگان، متخصصان و کشاورزان در نظر گرفته‌ایم.

وی در رابطه با حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اذعان داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تعاونی‌هایی که در این نمایشگاه حضور دارند حمایت کرده و 50 درصد هزینه حضور تعاونی‌ها را پذیرفته است تا بتوانند با تسهیلات حمایتی در نمایشگاه حضور یابند.

صدرزاده عنوان کرد: این نمایشگاه جزو برترین نمایشگاه‌های کشور است که امسال سومین دوره آن برگزار می‌شود و از 21 تا 24 دیماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز