خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگویی مطرح شد؛

مدرسه قهوه ایران را بهتر بشناسید + عکس

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۹۱۱

قهوه، نوشیدنی پرطرفداری که امروز به بخش لاینفکی از زندگی مردم در بسیاری از کشورها تبدیل شده است و بسیاری با یک فنجان از این نوشیدنی لذت‌بخش صبح خود را با نشاط دوچندان آغاز می‌کنند، ایران هم در دوره صفویه شاهد ورود این سوغات فرنگی بود، سوغاتی که هر روز بیشتر از قبل خود را در فرهنگ ایرانی جای می‌دهد و مشتاقان بیشتری را جذب می‌کند.

علاقه مردم به قهوه باعث ایجاد هزاران هزار کافی‌شاپ در گوشه و کنار دنیا شده اما این پایان کار نیست، چراکه امروز تهیه قهوه علاوه بر تخصص به یک هنر تبدیل شده است و کیفیت، حرف اول و آخر را برای جذب مشتریان می‌زند، برای کسب این هنر و تخصص باید به سمت بهترین‌ آموزش‌ها رفت، آموزش‌هایی که علاوه بر تئوری، کارگاه‌های عملی را با بهترین تجهیزات و اساتید در اختیار هنرجویان قرار دهد تا افرادی را آموزش دهد که بتوانند مشتریان را راضی و سرخوش از حضورشان در کافی‌شاپ و نوشیدن قهوه کنند.

بهترین راه آشنایی با دنیای قهوه

در ایران وقتی بحث آموزش تهیه قهوه و پرورش باریستا مطرح می‌شود، نخستین گزینه مدرسه قهوه ایران است که برای اولین بار در کشور به این امر دست زده و پیشرو در این آموزش‌هاست، حالا هم کارآموزان این مدرسه با آموزش‌هایی که فراگرفته‌اند تبدیل به باریستاهای قهاری شدند که با مهارت و طعم‌شناسی بی‌نظیر خود بهترین کافی‌شاپ‌های کشور را اداره می‌کنند.

علاقه‌ام به این موضوع باعث شد تا برای آشنایی بیشتر با مدرسه قهوه ایران که تربیت‌کننده خالقان طعم‌های بی‌نظیر است گپ و گفتی با علی زعفری مدیر این موسسه آموزشی بزنم، مدیری که فارغ از مسئولیت، عاشق قهوه است و این علاقه را به راحتی در صحبت‌هایش می‌توان فهمید، در این گفت‌وگو از شروع علاقه‌اش به این حرفه تا برنامه‌های آینده‌اش گفت و نشان داد که قله‌های بلندی را نشانه‌گذاری کرده تا به هدف نهایی‌اش برسد.

بعد از انجام این مصاحبه فهمیدم که فرآیند آماده سازی یک قهوه به صورت درست چقدر تخصصی و پیچیده است.

مدرسه قهوه ایران را بهتر بشناسید + عکس

*هدف شما از تاسیس اولین مدرسه قهوه ایران چه بود؟

همیشه دغدغه این را داشتم که در ایران برخلاف کشورهای صاحب سبک مانند ایتالیا و فرانسه یا حتی کشورهای آسیایی مانند چین، ترکیه و امارات مرکزی برای پرورش نیروهای متخصص در صنعت قهوه وجود ندارد، بنابراین به دلیل نیاز صنعت نوشیدنی به ویژه کافی‌شاپ‌داران به نیروی حرفه‌ای و نبود فضای تخصصی و آکادمیکی که بتوانند نیروهایی را با استاندارهای روز دنیا آموزش دهند، بر آن شدیم تا محیطی را برای این کار ایجاد کنیم تا بتوانیم دانش روز این صنعت را به علاقه‌مندان منتقل کند.

در این مسیر از بهترین اساتید و تجهیزات استفاده کردیم، ایران در این زمینه دارای خلآهای زیادی بود که با استفاده از تمام ظرفیت‌ها سعی در پر کردن آنها کردیم، امروز هم رسالت مدرسه قهوه ایران دانش‌افزایی و انتقال درست مهارت و تخصص لازم به علاقه‌مندان این صنعت است.

*در این مسیر با مشکل هم مواجه شدید؟

برای دریافت مجوزهای لازم تاسیس مدرسه قهوه ایران با مشکلات ریز و درشتی مواجه شدیم، چراکه این کار برای نخستین بار صورت می‌گرفت و متولی مشخصی برای آن وجود نداشت، در نهایت با مساعدت رئیس فنی و حرفه‌ای وقت، طرح تاسیس این مدرسه به شکل عملی اجرا شد.

مدرسه قهوه ایران را بهتر بشناسید + عکس

برای اخذ تاییده‌های جهانی نیز اقدامی انجام شده‌ است؟

ما جزء ۳۰۰ دارنده دیپلم قهوه از انجمن قهوه اروپا (SCAE) هستیم و در سه بخش باریستا، رست و بروئینگ جزء صادرکنندگان مدرک جهانی بودیم، تمامی سرفصل‌های دوره‌های ما نیز بر اساس سرفصل‌های انجمن تخصصی قهوه اروپا (SCAE)  و انجمن تخصصی قهوه آمریکا (SCAA) است، البته این دو انجمن در سال ۲۰۱۶ با هم ادغام شدند و انجمنی به نام  (SCA)را ایجاد کردند.

*در بحث آموزش قهوه کلمه باریستا بسیار پرکاربرد است، معنی این اصطلاح به صورت عملی چیست؟

باریستا متصدی بار کافه است و وظیفه دارد تا نوشیدنی‌هایی که بر پایه قهوه است را درست کند، البته این واژه در تمام دنیا جدید است و قبلا به این شخص کافی‌من گفته می‌شد که کلمه صحیحی به شمار نمی‌رود، چراکه دربرگیری زیادی دارد.

مدرسه قهوه ایران را بهتر بشناسید + عکس

*وجه تمایز شما با دیگر موسساتی که اقدام به آموزش اصول صنعت قهوه در ایران می‌کنند در چیست؟

دوره‌های ما به صورت کاملا عملی و تمرین و تکرار است و هنرجو به صورت واقعی وارد محیط فعالیت خود می‌شود، مدرسه قهوه ایران مجهز به بهترین امکانات آموزشی صنعت قهوه است که ارزش آن چیزی بیش از دو میلیارد تومان است و ارزش این امکانات با در نظر گرفتن تجهیزات رست بالغ بر پنج میلیارد تومان می‌شود.

به لحاظ سطح آموزش و تجهیزات با آکادمی‌های معتبر دنیا برابری می‌کنیم، چراکه کارگاه‌های آموزش تئوری و عملی و ورک‌شاپ‌‌های مجهز بدنه اصلی این مدرسه را تشکیل داده است.

اما این امر را تنها وظیفه خود نمی‌‌دانیم و برای بخش بعدی آموزش یعنی اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان خود نیز برنامه‌های ویژه داریم و آنها را با معرفی به کافی‌شاپ‌ها مختلف یا فراهم کردن تاسیس کافی‌شاپ شاغل کرده‌ایم.

مدرسه قهوه ایران را بهتر بشناسید + عکس

*در بحث آموزش‌ها و استاندارهای روز جهان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

تمام اساتید مدرسه قهوه ایران جزء بهترین‌های کشور به حساب می‌آید و دارای علم روز در این زمینه هستند و در کنار این امر سعی در استفاده از دانش و تجربه اساتید مطرح بین‌المللی کردیم، به طور مثال مراسم افتتاحیه مدرسه قهوه ایران با حضور دنیلو لودی، سرداور مسابقات جهانی باریستا صورت گرفت و استانداردهای آموزشی و تجهیزاتی این مجموعه مورد تایید وی قرار گرفت.

*آقای زعفری این همه شور و شوق و پیگیری شما برای رشد صنعت قهوه چه دلیلی دارد و اصلا جرقه این کار کی زده شد؟

من از ۱۴ سالگی مجبور بودم تا کار کنم و از همین سن در یک کافی‌شاپ مشغول به کار شدم، با اینکه هیچ اطلاع و پیش‌درآمدی در این موضوع نداشتم به خاطر علاقه زیادم به سرعت پیشرفت کردم و طی چندین سال در کافی‌شاپ‌ها مختلف به عنوان باریستا، کمک باریستا و... مشغول به کار بودم، در سال ۹۷ میلادی با یکی از دوستان در دبی یک کافی‌شاپ تاسیس کردم اما به دلیل دوری از خانواده تصمیم به بازگشت به ایران گرفتم.

در بازگشت به ایران کافی‌شاپ پاییز ۹۸ را اجاره کردم و به دلیل استقبالی زیادی که از آن شد توانستم بعد از دو سال این کافی‌شاپ را بخرم، این کافی‌شاپ بعد از مدتی پاتوق فوتبالیست‌های معروف کشور شده بود.

*تا به حال چند هنرجو در مدرسه قوه ایران آموزش دیده‌اند و از چه مدرکی برخوردار شدند؟

بیش از شش هزار هنرجو از ایران و خارج از کشور در این مدرسه آموزش دیده‌اند و توانسته‌ایم با بهترین آموزش‌ها و اساتید صاحب سبک، باریستا‌ها و کافه‌دارانی حرفه‌ای را پرورش دهیم که هر کدام دارای جایگاه ویژه‌ای در این حوزه شده‌اند.

در پایان نیز برای فارغ‌التحصیلان مدرک بین‌المللی سازمان فنی و حرفه‌ای و مدرک قهوه و خانه باریستا ایران صادر می‌شود که جزء معتبرترین مدارک جهانی محسوب می‌شود.

مدرسه قهوه ایران را بهتر بشناسید + عکس

و حرف آخر...

ما همیشه سعی در پیشرفت و نوآوری داریم و با تمرکز بر کار خود و تحقیقات و پیگیری‌های مختلف به عنوان پیشرو مطرح می‌شویم تا دیگر همکاران ما را به عنوان مرجع بدانند نه اینکه ما دنبال روی دیگران باشیم، به همین دلیل هم تاکنون به عنوان بهترین آموزشگاه صنعت قهوه کشور مطرح شدیم.

شور و نشاط، تجهیزات پیشرفته و اساتید صاحب سبک به همراه محیط آکادمیک مدرسه قهوه ایران دلیلی برای هر علاقه‌مندی به این حوزه است تا برای آموزش دیدن انتخابی حرفه‌ای کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز