خبرگزاری کار ایران

خرید برق نیروگاه‌های خود تامین با قیمت‌های جذاب / رونمایی از 11 برنامه توانیر برای پیک 98

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۲۱۶

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر درمشهد عنوان کرد: برق نیروگاه های خود تامین با قیمت های جذاب خریداری خواهد شد.

به گزارش ایلنا از توانیر ، پنجمین نشست سالیانه معاونین طرح و توسعه شرکت های برق منطقه ای سراسر کشور به میزبانی شرکت برق منطقه ای خراسان درمشهد برگزار شد.

در این نشست که رجبی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر، ریاحی عضو هیئت مدیره و سرپرست شرکت برق منطقه ای خراسان، مدیران کل شرکت توانیر ، مدیران عامل و معاونین طرح توسعه شرکت های برق منطقه ای کشور حضور داشتند، در ادامه معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر اظهار داشت: وزارت نیرو برنامه های متنوعی برای افزایش تولید و عبور از پیک بار سال98 پیش بینی کرده است.

رجبی افزود: باتوجه به کمبود بارش ها در سال جاری، ذخیره نیروگاه های برق آبی حدود 50 درصد کمتر از سال گذشته بود که با وزارت نیرو توانست با مدیریت منابع و مصارف ، تابستان را سربلند پشت سر بگذارد. وی همچنین اظهار داشت: به منظور مدیریت پیک بارسال98 از هم اکنون برنامه های جدی تدوین شده که اولین اقدام کاهش وابستگی تولید به نیروگاه های برق آبی است که به موازات آن برای تولید حدود 5200 مگاوات برق توسط نیروگاه های حرارتی  برنامه ریزی شده است.

وی توجه به نیروگاه های مقیاس کوچک را یکی از برنامه های تولید برق عنوان کرد و افزود: استفاده از نیروگاه های تجدید پذیر، مقیاس کوچک ، برق آبی و ارتقاء توان واحدهای موجود جزو برنامه های تولید برق است که با تلاش همکاران صنعت برق  این نیروگاه ها تا موعد مقرر وارد مدار خواهند شد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر در ادامه اظهارداشت: شرکت توانیر طرحی با عنوان خرید تابستانه برق در برنامه دارد که از ظرفیت نیروگاههای موجود  صنایع  و مولدین خود تامین  ادارات،سازمان ها ، ارگان ها ، بیمارستان ها و...استفاده خواهد شد و برق تولیدی این نیروگاه ها با قیمت های جذاب خریداری خواهد شد.

رجبی بیان داشت: 11 برنامه برای مدیریت مصرف برق تدوین شده که حدود 3 هزار مگاوات برق از این محل صرفه جویی می شود و اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف از مهم ترین آنها است که میزان برق مصرفی مشترکان پرمصرف به صورت تساعدی  محاسبه خواهد شد.

وی استفاده از استارت آپ ها وکسب وکارهای نوپا را از دیگر برنامه های شرکت توانیر عنوان کرد و افزود:  استارت آپ ها و کسب وکارهای نوپا در زمینه کاهش مصرف برق در ساعات اوج تابستان مورد حمایت قرار می گیرند.

وی از اقدامات دیگر شرکت توانیر را تامین منابع مالی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در این خصوص فعالیت های گسترده ای صورت گرفته که در سال جاری حدود 8 هزار میلیارد تومان از بدهی های صنعت برق از طریق اوراق تسویه کاهش یافته است و استفاده از ارز صادراتی و منابع صندوق توسعه ملی نیز در دستور کار قرار گرفته که بخشی از آن دریافت شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر در ادامه افزود: بخشی از منابع حاصله به اجرای پروژه ها در حوزه انتقال برق اختصاص خواهد یافت و طرح جامع خطوط فوق توزیع وانتقال درکشور که شرکت برق منطقه ای خراسان مسئولیت اجرای آنرا برعهده دارد ، فعال شده است.

رجبی توسعه بخش انتقال  برق را مهم ارزیابی و این امر را وظیفه همه شرکت های تابعه دانست و اظهار داشت: شبکه انتقال برق جزو شاهرگ های حیاتی صنعت برق محسوب می شود  و ما باید تلاش کنیم تا ضمن پیگیری جهت تزریق منابع مالی از بانک ها ، اقدامات توسعه ای در این بخش را طبق ماموریت ها و براساس برنامه به نتیجه برسانیم و عملکرد شرکت های تابعه در صنعت برق در این زمینه مهم است.

معاون برنامه ریزی وامور اقتصادی شرکت توانیر اظهار داشت: 70 پست انتقال و فوق توزیع تا پیک سال98 وارد مدار خواهد شد که از این میزان 30 پست در حوزه انتقال است که در برنامه های وزارت نیرو نیز آمده است.

وی همچنین افزود: فراهم کردن شرایط اتصال نیروگاه ها به شبکه از اهمیت بالاتری برخوردار است و چنانچه یک نیروگاه به شبکه متصل شد ، فراهم نبودن بستر انتقال ظرفیت تولید به علت محدودیت ها پذیرفته نخواهد بود.

رجبی خاطرنشان ساخت: لازم است تا 3500 کیلومترخطوط انتقال برق جدید در بخش انتقال ، فوق توزیع  وشبکه کابلی احداث شود که تحقق این امر 7 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.

وی در ادامه به بومی سازی تجهیزات صنعت برق اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 90 درصد تجهیزات صنعت برق در داخل کشور تولید می شود و در بخش رله ، اندازه گیری و دستگاه های اندازه گیری نیز باید بومی سازی صورت گیرد و اکنون فرصت مناسبی تا در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد و برای جلوگیری از موازی کاری در ابلاغیه ای بخشی از اقدامات به برخی از شرکت های برق منطقه ای واگذار شده که معاونت های طرح و توسعه میتواند این امر را دنبال کند. همچنین به نحو مناسبی کارگروه هایی در زمینه بهینه سازی طرح های پست و خطوط انتقال در شرکت های برق منطقه ای تشکیل شده و در زمینه مهندسی ارزش وکنترل پروژه نیز وضعیت خوبی را داریم.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: معاونین طرح و توسعه ، نیروی محرکه بخش توسعه و انتقال صنعت برق کشور محسوب می شوند وانتظار می رود تا طرح های مصوب بهینه سازی را در اصلاح اسناد مناقصه لحاظ کنند و موضوعات قراردادی به عنوان یک چالش مهم پپیش رو است و شرکت توانیر نیز حمایت خواهد کرد تا چالش های قراردادی را مرتفع نماید.

ریاحی عضو هیئت مدیره و سرپرست شرکت برق منطقه ای خراسان در این مراسم اظهار داشت: در عملکرد شرکت های برق  به سود دهی و صورت های مالی توجه کافی نمی شود و ضروری است تا در این زمینه توجه و اقدام جدی صورت گیرد.

ریاحی افزود: در دوره مدیریت جدید شرکت توانیر به عملکرد مالی شرکت های برق توجه ویژه ای شده است و در این خصوص تفویض اختیار آن ها درمناطق افزایش خواهد یافت تا شرکت توانیر بتواند بیش از پیش مدیریت کلان وسیاست گذاری صنعت برق را انجام دهد.

ریاحی تصریح کرد: باید از این فرصت استفاده کرد و درآمد را افزایش و هزینه ها را کاهش دهیم و برگزاری چنین جلساتی جهت انسجام بخشی شرکت ها و ارائه راهبردهای کلان صنعت برق بسیار مهم است.

همچنین سعادتمند معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای خراسان  و رئیس کار گروه بهینه سازی طراحی و اجرای پست ها گزارشی از اقدامات این کارگروه را ارائه کرد.

وی اظهار داشت: در فاز اول طرح های پیشنهادی این کار گروه توسط شرکت توانیرمصوب و ابلاغ گردیده که از نتایج آن ، بازنگری اساسی در طرح پست های  انتقال وفوق توزیع باهدف کاهش هزینه و زمان اجرای پست ها بوده است.

وی افزود: در تمامی مراحل احداث پست های برق اعم از بخش ساختمان، فوندانسیون ها ، کانال ها، بخش تجهیزات HV وبخش حفاظت و کنترل ، بازنگری اساسی انجام شده است .

معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای خراسان  در ادامه تصریح کرد: با بررسی های صورت گرفته در کارگروه بهینه سازی طراحی و اجرای پست ها ، ابعاد پست های برق کاهش یافته است به طوریکه در شیوه های قبل پست ها در زمینی به مساحت حدود 10 هزار متر مربع احداث می شدند اما در بازنگری جدید این مساحت به 2500 متر مربع کاهش یافته است.

وی همچنین افزود: در برق خراسان علی رغم محدودیت های مالی ، در سال های اخیر و به طور متوسط طی هر سال 5 پست فوق توزیع برقدار شده و یک پست 400 کیلوولت احداث و یا توسعه پست 400 کیلو ولت انجام گردیده است که  این میزان عملکرد مرهون نتایج اقدامات درکارگروه بهینه سازی طراحی و اجرای پست ها است.

وی مسقف کردن پست ها ، احداث پست های مدولار و کاهش70 درصدی کارهای ساختمانی ،کاهش زمان اجرای پروژه ها و احداث پست های تک ترانسه برای کاهش طول خطوط 20کیلوولت با هدف کاهش تلفات را از جمله اقدامات کارگروه مذکور برشمرد وگفت: تاکنون 25 جلسه  با 5 هزار ساعت نفر توسط کارگروه بهینه سازی طراحی و اجرای پست ها برگزار شده و 13 موردگزارش عملکرد آن به شرکت توانیر ارسال شده است.

شایان ذکر است در این جلسه تصمیمات مهمی اتخاذ شد به طوریکه اجرای به موقع پروژه های مرتبط با پیک سال98 ، ابلاغ طرح های بهینه سازی خطوط پست ها در اسناد مناقصه ، استفاده از تسهیلات مالی و بانکی و فاینانس خارجی ، فسخ قرارداد پروژه های با اولویت کم ،استفاده از سیستم های حفاظتی و اتوماسیون ،طراحی و توسعه پست های سیار ، تکمیل فرم های مدیریت پروژه در سامانه جامع مدیریت پروژه ، تعیین وضعیت پروژه های بلاتکلیف، نظارت برعملکردتامین کنندگان تجهیزات متناسب با ارز تخصیصی، پیاده سازی و تکمیل سامانه ارزیابی توانمندی کارفرمایان ، پیمانکاران ومشاروان تا دهه فجر سال جاری ، تشکیل کار گروه مهندسی ارزش و تکمیل جداول مربوطه ، اتخاذ سازوکارهای مورد نیاز برای حمایت از ساخت داخل وبومی سازی تجهیزات با کیفیت وقیمت رقابتی و همچنین تهیه فهارس بهاء و ارسال آن برای اخذ تائید به سازمان برنامه و بودجه توسط شرکت توانیر، از جمله مصوبات پنجمین نشست سالانه معاونین طرح و توسعه شرکت های برق منطقه ای کشور بوده است.همچنین ایجاد سازوکارهای مورد نیاز بر حمایت از ساخت داخل و بومی سازی تجهیزات با کیفیت مناسب وقیمت رقابتی مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد تا نظارت بر نحوه قیمت گذاری تجهیزات داخلی صورت گیرد.گفتنی است در این نشست اقدامات کارگروه های بهینه سازی خطوط و بررسی حریم ها،بهینه سازی طراحی واجرای پست،توسعه و ارتقاء توانمندی کارفرمایان-مشاوران وپیمانکاران،استقرار و توسعه نظام مدیریت پروژه ، بررسی ضوابط و دعاوی قراردادی توسط مسئولین این کارگروه ها ارائه شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز