خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

افزایش قیمت سوخت به صنعت حمل و نقل کمک نمی‌کند/ باید هزینه تحریم علیه ایران را برای کشورها بالا ببریم

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۹۲۲

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش قیمت سوخت به صنعت حمل و نقل کمکی نمی‌کند، گفت: قراردادهای خرید هواپیما همچنان باقی هستند اما از آنجا که مجوز اوفک باطل شده امکان خرید مابقی هواپیماها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شهرام آدم‌نژاد در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه تاکید وزارت راه و شهرسازی بر روی نظام‌مند کردن ساختار جابجایی کالا و احسان است گفت: اساس کار در حاکمیت این وزارتخانه بر چابکی و پاسخگویی درست استوار است.

وی با تاکید بر ارتباط با تشکل‌های صنفی مرتبط با حوزه حمل و نقل اظهار داشت: تشکل‌های صنفی در این حوزه از جایگاه بسیار مهمی برخوردار هستند و نباید نقش تشکل‌های صنفی را نادیده گرفت.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم هوشمندسازی حمل و نقل اظهار داشت: مهمترین بحث در حمل و نقل موضوع بهره‌وری است که بتوانیم ضریب اشغال صندلی را در جابجایی بار و انسان افزایش دهیم و خدمات باکیفیت به مردم ارائه کنیم. معتقدم در این حوزه شرکت‌های استارت‌آپی می‌توانند بسیار موثر عمل کنند.

آدم‌نژاد همچنین با اشاره به بحث تقویت ترانزیت از مسیر ایران اظهار داشت: کشور ما ظرفیت‌های بسیار قوی در حوزه ترانزیت دارد بحث ارتباط با همسایه‌های شمالی فعال‌سازی کمربند راه ابریشم و فعال‌سازی ترانزیت از مسیرهای حاشیه خلیج فارس مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه برای رشد اقتصاد باید از ابزار ترانزیت استفاده کرد و موانع بر سر راه تقویت ترانزیت حل شود گفت: در حال حاضر ترکیه مایل به استفاده از مسیر ایران برای ترانزیت کالا به قطر است و مهم‌ترین موضوع در بحث ترانزیت و تعامل با کشورهای همسایه موضوع ایجاد پیمان منطقه‌ای است که می‌تواند موانع ترانزیتی را برطرف سازد.

آدم‌نژاد همچنین با اشاره به اهمیت اتصال به ایران به کشورهای همسایه گفت: در حال حاضر به غیر از مرز رازی هیچ مرز دیگری به شبکه ریلی متصل نیست و مرزهای کشورمان از زیرساخت بزرگی مانند راه‌آهن محروم هستند این در حالی است که با دسترسی مرزها به شبکه ریلی می‌توان ترانزیت را توسعه داد.

آدم‌نژاد با اشاره به اولویت‌بندی پروژه‌ها برای اجرا گفت: یکی از اهداف طرح جامع حمل و نقل اجرای پروژه‌ها بر اساس اولویت‌بندی‌ها است که تدوین طرح جامع و اجرای آن در سه فاز در حال انجام است.

آدم نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر احیای مجدد کارت سوخت و اینکه آیا قیمت سوخت برای حمل و نقل عمومی تغییر خواهد کرد گفت:‌ تا مادامی که سوخت برای قاچاق مطلوبیت دارد و فاصله قیمت داخل کشور با خارج آن قابل توجه است باید همواره یک روش برای کنترل قاچاق داشته باشیم که کارت سوخت هم یکی از این روش‌ها است.

وی ادامه داد: سالیان سال بر روی دیتاهای حمل و نقل عمومی کار کرده‌ایم و در حال حاضر انحراف میزان مصرف سوخت متناسب با ناوگان کم است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی همچنین درباره واقعی شدن قیمت سوخت در کشور گفت: واقعی شدن قیمت سوخت در یک اقتصادی باید ا نجام شود که همه بخش‌های آن واقعی است و در این شرایط نمی‌توان توقع واقعی شدن قیمت سوخت را داشت.

وی افزود: بر خلاف عده‌ای که می‌گویند اگر قیمت سوخت واقعی شود مشکلات حمل  و نقل هم حل خواهد شد معتقدم این تجربه این کار را داشتیم اما هزینه‌های هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت سوخت وارد حوزه حمل و نقل نشد.

وی ادامه داد: در هدفمندی یارانه‌ها هر چند قیمت‌ها افزایش پیدا کرد اما این سرمایه وارد صنعت حمل و نقل نشد و معتقدم تا زمانی که یک مدل علمی و منطقی وجود نداشته باشد این تضمین هم وجود ندارد که با واقعی شدن قیمت سوخت و افزایش قمیت آن می‌توان سرمایه‌گذاری در صنعت حمل و نقل را افزایش داد.

آدم‌نژاد همچنین درباره میزان تصادفات جاده‌ای و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای کنترل آن اظهار داشت: معتقدم در این شرایط باید افسار سرعت خودروها را نگه داریم چرا که مطالعات نشان می‌دهد سرعت در شدت تصادفات و افزایش تعداد تلفات سهم بالایی دارد.

وی ادامه داد: 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد بنابراین باید دامنه سرعت در نقاطی که خستگی زانندگان زیاد است را کنترل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید ایمنی ناوگان افزایش پیدا کند گفت: با افزایش ایمنی ناوگان بخشندگی شبکه حمل و نقل هم افزایش پیدا می‌‌کند و به دلیل یک اشتباه کوچک چندین نفر در تصادفات کشته نمی‌شوند.

آدم‌نژاد همچنین با اشاره به جان باختن دو تن از مسئولین کشور در تصادف جاده‌ای‌ استان گلستان گفت: معتقدم ناوگان مربوط به مدیران دولتی باید بیشتر رصد شود و آنها باید بیشتر از مردم مقید به قانون باشند.

آدم نژاد با تاکید بر ضرورت تشکیل ستاد ایمنی حمل و نقل گفت: باید در این ستاد تمام سوانح جاده‌ای مورد بررسی قرار بگیرند و البته گزارشات توصیه‌ای تهیه شود که در هیچ محکمه‌ای هم از این گزارشات نباید استفاده کرد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی همچنین با اشاره به تحریم‌های موجود در صنعت حمل و نقل اظهار داشت: باید اقداماتی انجام شود که اعمال تحریم علیه ایران برای دشمنان هزینه بالایی داشته باشد ایران موقعیت جغرافیایی بی‌نظیری دارد که تمام کشورها این موقعیت جغرافیایی مهم است و نمی‌توانند به راحتی تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کنند.

آدم‌نژاد با تاکید بر اینکه اعمال تحریم علیه صنعت هوایی کشورمان از این نشان دارد که دشمن به دنبال ضربه زدن به مردم کشور است گفت: هر چند که دشمنان مدعی هستند نمی‌خواهند مردم ایران از تحریم‌ها آسیب ببینند اما تحریم‌های هوایی نشان از این دارد که دشمن جان و سلامت مردم ایران را نشانه گرفته است.

وی تاکید کرد: نباید نگران تحریم‌ها باشیم مگر اینکه نخواهیم و نتوانیم برنامه‌ای برای کاهش آسیب‌های تحریم‌ها داشته باشیم.

آدم‌نژاد همچنین درباره رفع مشکلات و مطالبات رانندگان کامیون اظهار داشت: حمایت از این قشر خواست مقام عالی وزارت راه و شهرسازی است و به طور جدی مطالبات رانندگان را دنبال می‌کنیم.

آدم‌نژاد تاکید کرد: از واردات لاستیک و توزیع آن در بازار حمایت می‌کنیم تا مشکلات رانندگان کامیون و کامیونداران به حداقل برسد.

وی همچنین درباره  سرنوشت  قراردادهای هواپیماهای ATR گفت: قراردادها باقی هستند اما از آنجایی که مجوز اوفک باطل شده امکان خرید مابقی هواپیماهای مورد قرارداد وجود ندارد.   

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز