خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد:

مردم نباید تحت تاثیر تصمیمات غلط قرار بگیرند /صادرات کالا به معنی گران و کم شدن آن نیست

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۵۴۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مردم نباید تصور کنند صادرات کالای یعنی گرانی و کم شدن آن در بازار داخلی ان هم در حالیکه ما ظرفیت های خالی داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در همایش تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان تهران رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت بازار کشورهای همسایه گفت: در جلسه‌ای آقای خوانساری آماری از صادرات به کشورهای همسایه داد مبنی بر اینکه سال قبل ۵۷۰ میلیارد واردات داشته‌اند که سهم ما تنها ۳ درصد است این مسئله یکی از ظرفیت‌های خوب ما بوده که متاسفانه به حد کافی به آن توجه نشده است.

رحمانی ادامه داد: کشورهای همسایه یک فرصت خوب برای صادرات هستند در حالی که با بسیاری از آنها مشترکات قومی فرهنگی و زبانی داریم.

وی با اشاره به بحث خصوصی سازی اذعان داشت: من به این موضوع اعتقاد دارم که اگر امور را به مردم بدهیم می‌تواند بر روی سیاست‌های دولت تاثیر بگذارد که برای ما حائز اهمیت بوده و این موضوع جزء اولویت‌های ما است.

رحمانی افزود: ما اگر سهم ۳ درصدی خود را به ۱۰ درصد برسانیم می‌توانیم معادل کل صادرات غیر نفتی امروز برای کشور ارز آوری داشته باشیم.

وی ادامه داد: دولت و مجلس جلسات متعددی داشتند آقای لاریجانی اعلام کرده هر جا که نیاز به اصلاح قوانین دارد شما اعلام کنید ما انجام می‌دهیم هر چند من فکر می‌کنم اولویت ما  هماهنگی با یکدیگر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توانایی صنایع کشور گفت: ما ظرفیت‌های خالی زیادی در صنایع داریم. مردم نباید تصور کنند صادرات کالا یعنی گرانی و کم شدن آن در بازار داخلی آن هم در حالیکه ما ظرفیت‌های خالی داریم.

رحمانی تصریح کرد: در گذشته تصمیم گیری دستگاه‌های ما مقطعی و زودگذر بوده و برای همین نتوانستیم تصمیم گیری‌های بلند مدت داشته باشیم.

وی افزود: به طور مثال در کاشی و سرامیک ما کیفیت جهانی داریم و در این حوزه چیزی کم نداریم عراق، افغانستان و سوریه یکی از فرصت‌های خوب است، هر چند جنس آنها متفاوت است عراق پول دارد اما سوریه ندارد و می‌تواند خط اعتباری بدهد. برای فعال کردن ظرفیت‌های خالی باید صادرات را فعال کرد همین عامل باعث می‌شود که بیکاری کاهش پیدا کند مطابق بررسی‌های انجام شده به ازای هر یک میلیارد دلار صادرات ۵۰ تا ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

رحمانی در خصوص شرایط تحریم گفت: ما چند ماه گذشته نتوانستیم خوب عمل کنیم در شرایط جدید همه باید پای کار بیایند یک زمانی می‌گفتیم اگر ارز ۶ تومان بشود به همه جا صادرات می‌کنیم حالا که شده اتفاقی صورت نگرفته نباید مردم تحت تاثیر تصمیمات غلط قرار بگیرند اگر می‌خواهیم از شرایط تحریم عبور کنیم چاره‌ای به جز تکیه کردن به مردم و سپردن امور به آنها نداریم. در جلسه‌ای که با تولید کنندگان پوشاک هم داشتم گفتم که خودتان راهکار ارائه بدهید اما به آن متعهد باشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز